Fonologisk språkstörning - övningar??
Vår 4,5 åring har svårt med talet och har fått diagnosen fonologisk språkstörning. Vi går hos logoped sedan ca ett halvår och denna tycker det går sakta men säkert framåt.
Han har svårt för uttal men inte meningsbyggnad. Han har språkljuden men har svårt att placera dom i orden. F, k, p, r, s, t. Svårt för Sk-ljud och st. Saknar Sch-ljud. Tex: skola - ola. Katt - att. Sol - ol. Farfar - ajfaj. Han är duktig på att ljuda s, och kan sätta in det jättebra när vi tränar på enskilda ord men i en mening eller utanför träning så är det som bortblåst.
Vi har inte tagit jätteallvarligt på språksvårigheterna. Vi har dock gjort övningar från logopeden i mindre utsträckning. Nu är det dock tydligt att han lider av sina svårigheter, han pratar aldrig med främmande barn eller vuxna pga osäkerhet i talet. Pojken tycker också att det är jobbigt och påfrestande att gå hos logopeden trots att osäkerheten börjar släppa.
Logopeden har sommaruppehåll och sonen är ledig i 10 veckor från förskolan. Jag känner bara att jag måste gå in 1000% för att hjälpa min son att tala rätt. Så vi har i veckan börjat med följande:
- 2x30 minuters språkträning med inriktning på ETT språkljud.
- 30 minuter ?Uttal med Boo? på IPaden.
Jag har googlat övningar men hittar inget vidare. Hur ska jag hjälpa honom? Ska vi öva på ett språkljud i taget eller allt på samma gång? Efter övningen ska han få tala som han alltid gjort eller ska man påminna honom om uttalet?