• Cawis

Båtresa+bilresa 2 veckor gammal bebis

Hej!

Tänkte kolla vad andra tycker om att göra en båtresa och bilresa till mina föräldras landställe. Jag var beräknad nu den 10 juni men har gått över tiden nu och beräknas sättas igång den 25 juni. Den 13 juli har vi bokat en båtresa till Finland för att sedan köra en bilresa på 6 timmar till min familjs landställe. Vi tänkte att det skulle fungera när hon var en månad gammal men nu skjuts tiden bara framåt hela tiden.. och vi börjar inse att resan inte kan bli av, efter ha googlat och skrämt upp mig lite men tänkte kolla lite vad andras åsikter är om

detta, hade ni gjort det ?

• Svar på tråden Båtresa+bilresa 2 veckor gammal bebis
  • Anonym (Nja)

Hur länge ska ni vara borta? Ni vet ju inget om hur babyn mår, hur ofta den behöver vägas, om den tar bröstet eller ev flaska som den ska osv... eller hur du mår efter förlossningen fysiskt och psykiskt, om ni får sova något och ens orkar med en sådan lång resa. Och utöver det är det ju verkligen inte bra för ryggen på bebisen med så många timmar i bilbarnstol, även om man pausar mycket. Jag hade ju inte räknat med en sådan resa så tidigt. Eller så är det en lätt och rejäl bebis och ni är ett under av energi.

• Grusibrallan1

Skulle ni ens hinna skaffa pass till bebisen? Det kan väl göras först när alla papper på namn och liknande är klart. Här finns nästa lediga tid för pass flera månader fram.

• Grusibrallan1
    Tow2Mater skrev 2018-06-19 20:48:15 följande:

Svenska medborgare behover inte pass till Finland...

Hehe ok, jag hade tydligen missat det. Tänkte bara på när vi åkte till Danmark nyss och vi plus ungarna fick visa pass/legitimation. Men är kanske bara till just Danmark det är extra noga den senaste tiden.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2018-06-19 20:48:15 följande:

Svenska medborgare behover inte pass till Finland...

Vi fick visa pass när vi åkte till Finland förra sommaren.
  • Tow2Mater

T ex säger Viking Kine:

"Personer under 18 år som reser i sällskap med en förälder eller målsman med giltig identitetshandling med fotografi, omfattas inte av kravet på att ha med sig en egen giltig identitetshandling. Vi rekommenderar dock att familjer som reser frekvent ordnar giltiga identitetshandlingar även till minderåriga barn."

• Cawis

Det jag även tänkte på när det är kontroll och vägning och sånt. Vi har utgått ifrån nu att allt är okej med bebis och med mig såklart, annats hade vi inte funderat på att åka ens :). Iomed vi har hund också hade vi tänkt att göra en paus varje 1 timme i bilen och sedan sitta i hytten hela båtresan :)

Man behöver inte visa pass och så, har kollat upp allt detta såklart:)

• Anonym (Ea)

Jag hade nog varit hemma och tagit det lugnt. Kan vara stressigt att resa med så små om allt inte flyter på smidigt för bebisen.

Svar på tråden Båtresa+bilresa 2 veckor gammal bebis