Nybliven mamma - råd
Hej alla!
Jag är som 35-åring nybliven mamma till en liten flicka som nu är 6 veckor gammal. Allt går jättebra, hon är en livlig liten bebis och har varit det sen hon föddes, men hon sover bra och verkar vara en välmående bebis.
Jag skulle vilja veta hur ni gjorde som nyblivna mammor..:
1. Just nu så känns det som att jag spenderar all min tid med henne i famnen eller ammandes. Visst är väl det normalt så här i början. Men jag får dåligt samvete om jag sätter henne t.ex i babysittern eller lägger henne i vagnen för att plocka undan lite eller laga mat. Jag tänker att hon inte kan ha så roligt där helt själv och kanske känner hon sig ensam? Då blir det att jag tar upp henne eller går dit och kollar stup i ett även om hon är precis bredvid... jag låter henne även sova i min famn på dagen. Men jag känner att jag måste kunna ta tag i andra saker också samt få lite tid för mig själv när hon t.ex sover.
Hur gjorde ni? Var ni också såhär i början? Hur ändrade ni er?
(Pappan hjälper till så gott han kan men jobbar långa dagar samt en jobbresa i veckan)
2. Hon skriker och gråter när vi åker bil. Vad kan det bero på? Vanligtvis brukar väl bebisar gilla att åka bil?
Ibland somnar hon och sover gott men när hon vaknar så brukar hon börja gråta igen. Har ni varit med om det?
Tack så mycket! :)