• ALM82

Nybliven mamma - råd

Hej alla!

Jag är som 35-åring nybliven mamma till en liten flicka som nu är 6 veckor gammal. Allt går jättebra, hon är en livlig liten bebis och har varit det sen hon föddes, men hon sover bra och verkar vara en välmående bebis.

Jag skulle vilja veta hur ni gjorde som nyblivna mammor..:

1. Just nu så känns det som att jag spenderar all min tid med henne i famnen eller ammandes. Visst är väl det normalt så här i början. Men jag får dåligt samvete om jag sätter henne t.ex i babysittern eller lägger henne i vagnen för att plocka undan lite eller laga mat. Jag tänker att hon inte kan ha så roligt där helt själv och kanske känner hon sig ensam? Då blir det att jag tar upp henne eller går dit och kollar stup i ett även om hon är precis bredvid... jag låter henne även sova i min famn på dagen. Men jag känner att jag måste kunna ta tag i andra saker också samt få lite tid för mig själv när hon t.ex sover.

Hur gjorde ni? Var ni också såhär i början? Hur ändrade ni er?

(Pappan hjälper till så gott han kan men jobbar långa dagar samt en jobbresa i veckan)

2. Hon skriker och gråter när vi åker bil. Vad kan det bero på? Vanligtvis brukar väl bebisar gilla att åka bil?

Ibland somnar hon och sover gott men när hon vaknar så brukar hon börja gråta igen. Har ni varit med om det?

Tack så mycket! :)

• Svar på tråden Nybliven mamma - råd
  • LFF

Ja, jag hade svårt att släppa bebisarna i början (fick två på en gång) och de sov på mig på dagarna. Jag tyckte dock det var skönt och sov med dem rätt ofta.

De flesta bebisar och barn gillar att åka bil, det är sant, men inte alla. Vännens yngsta hatade att åka bil och skrek som en illbatting från det att hon hamnade i babyskyddet tills dess att hon kom ur det igen. Det var hemskt men vad ska man göra när man måste ta sig med bil från punkt A till punkt B?

• annabellelee

Men kan du inte ha babysittern stående i köket, så att du kan småprata med henne medan du spelar diskar? Du behöver ju inte lyfta upp henne hela tiden, men inte ignorera heller.

Jag tror bilresa ärenden vanesak. Min första åkte aldrig bil eftersom vi inte hade någon, och hatade att åka bil hela första året. Speciellt om hon är van att sitta i din famn hela dagarna blir det ju konstigt att sitta i ett babyskydd.

• Meriall

Hon kanske mår illa i bilen? Det gjorde/gör min bebis och hon blev också ledsen. Började kräkas i bilen när hon var lite äldre.

Mitt andra barn älskade att åka bil.

Kanske prova åka när hon är trött och ska sova, så gör vi. Då går det lite bättre. Gillar hon vagnen så funkar ju buss till de flesta ställen.

Om du är nära så att hon ser dig behöver du inte ha dåligt samvete, hon tycker nog det är spännande att titta på när du gör andra saker också. Och när hon sover på dagtid så kan du ju söva henne i famnen om hon är van vid det men sedan lägga ner henne någonstans. Jag tyckte det var bra med vagnen för den kunde jag ta med till alla rum och på så sätt ha henne bredvid mig hela tiden och när hon vaknar så märker man det direkt och är där. Ett annat alternativ är ju sele/sjal om du vill ha henne nära, då kan du göra andra saker medans :)

• Meriall

Det med att hon vaknar och gråter kan vara mkt, tex mardrömmar eller någon tarmrörelse som känns konstigt. De är ju ovana vid mycket småttingarna :) Somnar hon om/lugnar sig fort så är det ingen fara så.

• LovisaM

Min dotter gillar inte heller att åka bil, korta streckor typ max 20min brukar gå okej.

Åker bara långa sträckor på nätterna.

• Jsv17

Min är 6 månader och jag har fortfarande svårt att släppa honom Jag gör ju det nu, men han spenderade sina första 2 månader klistrad på mig, i famnen, sjal, eller bärsele, sov även på min arm på natten, efter det började det bli bättre, jag kunde lägga honom ifrån mig och göra annat så länge han var nöjd och skaffade en bedside crib och då var han faktiskt villig att sova i den precis intill mig. Jag har fortfarande inte varit ifrån honom mer än 2 tim och då för att jag var tvungen (tandläkaren) och det är för att jag inte vill, känns som jag kapat av armen och har mest ångest bara trots att jag vet att han har det bra med pappa.

Är nog ganska vanligt att man känner så, för mig iaf blev det bättre med tiden, nu kan jag ju lägga ner honom på golvet och han leker intill mig och jag gör annat och småpratar med honom samtidigt.

Han har alltid gillat att åka bil så där har jag inga tips, hon kanske inte gillar att vara ifrån dig bara? Gillar hon att ligga i vagnen?

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Meriall skrev 2018-06-21 15:55:11 följande:

Hon kanske mår illa i bilen? Det gjorde/gör min bebis och hon blev också ledsen. Började kräkas i bilen när hon var lite äldre.

Mitt andra barn älskade att åka bil.

Kanske prova åka när hon är trött och ska sova, så gör vi. Då går det lite bättre. Gillar hon vagnen så funkar ju buss till de flesta ställen.

Om du är nära så att hon ser dig behöver du inte ha dåligt samvete, hon tycker nog det är spännande att titta på när du gör andra saker också. Och när hon sover på dagtid så kan du ju söva henne i famnen om hon är van vid det men sedan lägga ner henne någonstans. Jag tyckte det var bra med vagnen för den kunde jag ta med till alla rum och på så sätt ha henne bredvid mig hela tiden och när hon vaknar så märker man det direkt och är där. Ett annat alternativ är ju sele/sjal om du vill ha henne nära, då kan du göra andra saker medans :)

Det tänkte jag inte på, men så var min brorsdotter också, sen när hon blev större så kräktes hon alltid vid lite längre bilresor, så hon kan mycket väl vara åksjuk.
  • ALM82

Tack alla för era svar!

Jo, jag tar med henne i babysittern i det rummet jag är bredvid mig. Jag antar att det är för att hon inte riktigt har börjat leka själv än som jag känner att hon måste ha tråkigt/känna sig ensam, men kanske är det som ni säger att hon är nöjd med att se mig när jag gör saker...!

I bilen så gallskriker hon oftast ganska länge innan hon somnar av utmattning. Går lite bättre när hon är trött och somnar fort... har funderat på om hon är åksjuk men hon kräks aldrig i bilen, men det kanske dom inte gör så små? Får hoppas att det är en vanesak då vi är ganska beroende av bilen.

När hon somnar så kan jag ibland lägga över henne i vagnen (hon tycker om den) men hon sprattlar ganska mycket och sträcker på sig och har sig så hon väcker sig själv, så ibland har jag tänkt att det är bäst att hon får sova på mig så att hon får sova lite...

• Jsv17
    ALM82 skrev 2018-06-21 16:36:03 följande:

Tack alla för era svar!

Jo, jag tar med henne i babysittern i det rummet jag är bredvid mig. Jag antar att det är för att hon inte riktigt har börjat leka själv än som jag känner att hon måste ha tråkigt/känna sig ensam, men kanske är det som ni säger att hon är nöjd med att se mig när jag gör saker...!

I bilen så gallskriker hon oftast ganska länge innan hon somnar av utmattning. Går lite bättre när hon är trött och somnar fort... har funderat på om hon är åksjuk men hon kräks aldrig i bilen, men det kanske dom inte gör så små? Får hoppas att det är en vanesak då vi är ganska beroende av bilen.

När hon somnar så kan jag ibland lägga över henne i vagnen (hon tycker om den) men hon sprattlar ganska mycket och sträcker på sig och har sig så hon väcker sig själv, så ibland har jag tänkt att det är bäst att hon får sova på mig så att hon får sova lite...

Precis så jag resonerade, han väckte alltid sig själv ganska fort när jag la ner honom så han fick sova på mig så att han iaf fick sova,
  • Alexi

Men alltså, en bebis kommer inte vara uttråkad eller må dåligt på annat sätt utan att säga till! Dvs sitter/ligger hon någonstans och är lugn och tyst är ju allt bra.

Däremot hade jag nog ändå tyckt att det är bra om ni är i samma rum om det är längre stunder, bebisar kan ju kräkas och behöva hjälp eller bara vilja se dig.

Svar på tråden Nybliven mamma - råd