3-åring slåss hela tiden
Jag har en son på 3 år som sedan ca tre månader tillbaka slåss otroligt mycket och jag upplever att det bara eskalerar. Han slåss numera nästan hela tiden, och oftast när han inte är arg eller upprörd vilket är det konstigaste tycker jag. Det kan vara i precis alla situationer, vi kan ha hur trevligt som helst och leka, läsa bok eller vad som helst och plötsligt börjar han slåss. Han slåss vid påklädning, avklädning, matsituationer, blöjbyten, lekstunder, mysstund, på förskolan, med mig, med pappa, kusiner, pedagoger, andra barn, mormor, morfar, farmor... Ja med alla. Vi har även en lillasyster som snart fyller 1 år och det var när hon började krypa och ställa sig upp mm som han började slå henne också, innan dess har han i princip ignorerat lillasyster och varken varit avundsjuk, aggressiv eller lekt och kelat med henne. Nu måste vi vakta honom konstant för han slår henne så fort han kommer åt.
Han slåss inte särskilt hårt, men mycket frekvent. Han kan även kasta saker, hoppa på folk (och lillasyster) och vara allmänt hårdhänt och oaktsam. Han är som sagt inte arg när han slåss utan verkar helt neutral. När han är arg så skriker han och lägger sig på golvet men slåss inte.
Han är sen i talet och vi misstänker att han kanske har drag av autism även om vi inte tror att han skulle leva upp till kriterierna för en diagnos.
Vi försöker verkligen allt för att få honom att sluta slåss. Vi försöker praktisera ett nära föräldraskap och försöker förklara att det gör ont, visa hur han kan göra istället, försöker prata med honom om vad han känner och varför han slåss, har försökt med bildstöd för att prata om känslor, men vi har inte fått någon respons alls på detta. Jag upplever att han inte alls förstår vad jag pratar om och han har inte kunnat svara något och det har inte funkat. Vi har nu börjat med att bli arga på honom när han slåss istället, men det fungerar inte heller utan han slåss lika mycket som innan.
Vad ska vi göra??! Jag blir helt slut av att vakta honom och bli slagen och ha bråk och slagsmål precis hela dagarna. Det kan ju inte vara roligt för honom heller. Jag förstår verkligen inte varför han slåss och har ingen aning om hur vi ska bemöta honom i detta. Vad gör man?