• Sanne88

Skarp smärta v.5 - vad kan det vara?

Hej allihopa!

I söndags plussade jag, helt överlycklig. Har sedan några dagar innan haft ett svagt molande I nedre delen av magen, som väldigt svag mensvärk.

Men inatt vaknade jag av en helt outhärdlig smärta i nedre delen av magen. Det var som mensvärk men otroligt intensivt, visste inte vart jag skulle ta vägen. Det var på nivån att jag låg och vred mig på badrumsgolvet alldeles genomsvettig. Väldigt dålig tidsuppfattning, men varade kanske 15 min, sen var det över helt och hållet. Jag har varit med om detta tidigare, strax innan första mensen efter uttag av p-stav för många år sedan.

Har någon varit med om något liknande? Det har inte kommit något blod och min temp var i morse fortfarande i svag kurva uppåt. Den borde väl börja gå nedåt snart om det är missfall på g? :(

• Svar på tråden Skarp smärta v.5 - vad kan det vara?
  • Sanne88

Jag har försökt få tag på mvc där jag anmält mig för inskrivning men de gick inte att få tag på. Ringde ist 1177 men som tyckte jag skulle ringa tillbaka när jag har ont istället. Pfft. Som at jag är kapabel till det när jag inte ens klarar av att sitta upp..

• lövet2

Vet inte vad det är, men det är mycket vanligt just där omkring 5-6:e veckan. Inget dåligt tecken utan helt normalt.

• Anonym (J)

Det är normalt med smärta så tidigt. Men om du får sådär ont igen bör du kolla upp det så du inte har utomkveds.

• Sanne88
    lövet2 skrev 2018-07-10 15:36:11 följande:

Vet inte vad det är, men det är mycket vanligt just där omkring 5-6:e veckan. Inget dåligt tecken utan helt normalt.

Tack för svar. Gör mig lite lugnare. Men är det verkligen normalt med så intensiv smärta?
  • Sanne88
    Anonym (J) skrev 2018-07-10 16:33:07 följande:

Det är normalt med smärta så tidigt. Men om du får sådär ont igen bör du kolla upp det så du inte har utomkveds.

Mvc skulle ringa upp mig imorgon så får fråga om det om dom inte tar upp det. Det är när det inte växer på rätt ställe va? Hur kollar man det? Kan det göra ont bara en kort tag då eller är det återkommande isåfall?
  • Anonym (J)
    Sanne88 skrev 2018-07-10 19:28:44 följande:
    Mvc skulle ringa upp mig imorgon så får fråga om det om dom inte tar upp det. Det är när det inte växer på rätt ställe va? Hur kollar man det? Kan det göra ont bara en kort tag då eller är det återkommande isåfall?
    Jag vet inte vilken vecka du är i med utomkveds brukar börja ge symtom i vecka 6-8 i regel. Men det kan vara olika. Det är precis som du säger när fostret har fastnat i t.ex äggledaren och ger då upphov till kraftiga, upprepande smärtor. Det är aldrig bra att ha jätteont. Det fick jag veta när jag själv var i vecka 5-6 och blödde lite med lite mensvärk. Då sa alla som jag pratade med att man ska vara uppmärksam på kraftig smärta så tidig - men lite är okej.
  • Anonym (J)
    Sanne88 skrev 2018-07-10 19:28:44 följande:
    Juste. Alltså, om det bara gör ont en gång var det säkert något annat. Hade själv ont då och då i början. Du blir undersökt med VUL vid misstanke och de kollar ofta ditt HcG. Hur långt gången är du?
  • Sanne88
    Anonym (J) skrev 2018-07-10 19:54:01 följande:

Juste. Alltså, om det bara gör ont en gång var det säkert något annat. Hade själv ont då och då i början. Du blir undersökt med VUL vid misstanke och de kollar ofta ditt HcG. Hur långt gången är du?

Jag hittade lite gamla trådar om det här på FL och de verkar som att de flesta så även haft blödningar. Det har jag tack och lov inte haft, än.. Jag ska fråga bm iallafall om det kan vara det. Är ju kanske bra att kolla upp iallafall, har läst väldiga skräckhistorier nu..

Jag är i 4+3
  • Anonym (jagade)

Jag fick jätteont någon tidig morgon, högg till med skarp smärta typ som du skriver och efter en stund gick det över. Vet inte vad det berodde på men inget var fel iaf. Kollade ej upp det eftersom det gick över och var sedan på tidigt UL några veckor senare och då såg vi en liten där med hjärtslag. 

Hoppas allt går bra!

• Anonym (J)
    Sanne88 skrev 2018-07-10 20:27:54 följande:
    Jag hittade lite gamla trådar om det här på FL och de verkar som att de flesta så även haft blödningar. Det har jag tack och lov inte haft, än.. Jag ska fråga bm iallafall om det kan vara det. Är ju kanske bra att kolla upp iallafall, har läst väldiga skräckhistorier nu..

Jag är i 4+3
    Ja, blödningar är vanligt vid utomkveds. :) Jag hade dock ganska starka äggstockskänningar en morgon när jag var i vecka 6, kom jag på nu!
  • Sanne88

Smärtan kom tillbaka 2 dagar senare och återkom varje natt runt kl 3 i nästan 2 veckor. Efter en vecka ringde jag 1177 som tyckte jag skulle åka till gynakuten. Satt där en hel dag och blev till slut undersökt. Allt såg normalt ut. Förra veckan var jag på inskrivning, men barnmorskan tyckte inte det lät bra att jag hade sådana smärtor så hon tvingade iväg mig till akuten igen. Lite grundligare undersökning denna gång men inga fel hittas, fick se ett litet pickande hjärta. Sedan några dagar tillbaka (början v 8) har smärtan försvunnit tack och lov. Så man kan tydligen ha väldigt ont utan att det är några fel.

Svar på tråden Skarp smärta v.5 - vad kan det vara?