Här hemma har vi kört med snorsug, physiomer baby mist, och nezeril.
Physiomer med eller utan snorsug är toppen som en tillfällig lösning.
Till natten, om barnet verkligen har svårt att andas och/eller sova, eller inte kan äta på grund av nästäppan, och/eller verkar ha mycket ont i bihålorna...
Ja, då kan man ta en Nezeril för 2-10 år, spraya ut EN sprayning i en liten skål som man blandar med physiomer-vatten. Blanda väl. Dra upp hälften i en engångsspruta och spruta i det i ena näsgången, och likadant med den andra. Man ska vara försiktig och rikta strålen mot ytterväggen, inte mot den känsliga mellanväggen i näsan. Man måste ha sköljt ur näsan ordentligt med physiomer först, och eventuellt snorsugen, så att näsan är så ren och otäppt som möjligt när man gör det...
Man ska också veta att det är en NÖDLÖSNING. Som sagt, Nezeril är från 2 år egentligen.
Men, för att citera fransmännen, Je ne regret rien, jag ångrar ingenting. Det har räddat oss ibland här hemma, när läget var illa.
Och det är skönt att veta att man har någonting sådant hemma, OM barnet får svårt att andas.
Engångsspruta kan du få på apoteket.
Otrivin finns från 1 år tror jag, men vi har inte upplevt att den hjälper mot nästäppan, så den kan jag inte precis rekommendera, även om den är mildare.
Att sitta med barnet i badrummet samtidigt som man har kranarna på varmt så att badrummet fylls med vattenånga, kan förstås ibland vara ett naturligt sätt att lindra en täppt näsa.
Från en sak till en annan, får barnet alltför hög feber så går det att varva flytande alvedon och flytande Ipren. Man ger då varannan medicin var 3:dje timme, via spruta i munnen. Naturligtvis med dosering efter ålder, som står på flaskorna. Detta har jag lärt mig på barnakuten, och det har varit användbart. Bra att ha hemma.
Många gånger klarar ju barnet att ha feber, och mår bra ändå, då ska man ju inte göra någonting alls. Men vid enstaka tillfällen kan febern bli för mycket, och man behöver göra något.
Lycka till med er 9-månaders nu, någon gång ska det väl ge med sig! Det är så hemskt obehagligt när de små är sjuka.