• Mom2be262

Bebisar i värmen? Tips!

Hej! Värmebölja deluxe ute - ca 26-30 grader inomhus. Har en tjej på 3 månader och tycker det här med värmen är skitjobbigt och svårt! Kan vi dela med oss av tips?

Jag har en Bebis på 3 månader

- blöt handduk på huvud

- gå ut tidig morgon/sen eftermiddag (aldrig mitt på dagen om man inte måste)

- ge mat ofta (ej mitt tips utan från 1177.se, de syftar främst på amning/ersättning)

- flytta bebisen. Platsen man ligger på värma snabbt upp, flytta till en ny plats

Fler tips?! Tar emot alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Bebisar i värmen? Tips!
  • Anonym (mardröm!)

Vår son föddes kraftigt tillväxthämmad mitt i en värmebölja och fick då ligga naken i babygymmet medan vi spädde ut ersättningen med vatten och gav extra mycket, använde blöta handdukar, såg till att öppna dörrar och fönster på rätt sida av huset för att få så svalt som möjligt inne.
    Kändes han för varm åkte vi en sväng i bilen med AC för att svalka oss lite

• Zinken

Frys vatten i flaskor/frys frysklabbar och lägg i sängen/vagn för att svalka platsen.

Min dotter är visserligen betydligt äldre men hon lägger sin nalle ibland i frysen sen kramas hon med den när den blivit sval så något liknande funkar kanske?

• legomum

Man ska INTE spä ut ersättning. Dummaste rådet någonsin. Gör inte så. Kan vara direkt farligt för en nyfödd. Ska man ge vatten kan man skedmata eller "koppa"

Däremot kan du hänga upp blöt tvätt i badrummet och sänka temperaturen om än tillfälligt.

Bebis kan faktiskt bada.

Köp en fläkt.

Hoppas du hittar något som fungerar för er så din lilla bebis blir nöjd.

• Pascal

Nej späd absolut INTE ut ersättning om ni ger det! Det är jättevikigt att man följer doseringen för annars kan bebisen få näringsbrist! Så det är ett himla dåligt tips...

Däremot ge lite mat men ofta så bebisen får i sig vätska sa dom till oss på BVC.

Jag har en 2-månaders och vi gör som er. Håller oss inne under dagen. Har alla fönster öppna på natten och vädrar ut så det ska vara svalt inne.

Läste ett tips om att man kan ha en blomspruta med vatten och hålla kläderna fuktiga när det är som värst. Har inte provat det själv så vet inte hur bra det funkar.

Fläkt är skönt att ha :)

• Anonym (mardröm!)
    legomum skrev 2018-07-25 07:22:12 följande:

Man ska INTE spä ut ersättning. Dummaste rådet någonsin. Gör inte så. Kan vara direkt farligt för en nyfödd. Ska man ge vatten kan man skedmata eller "koppa"

Vårt barn vägrade rent vatten så vi gav rätt mängd ersättning men med mer vätska i.
  • legomum
    Anonym (mardröm!) skrev 2018-07-25 08:59:02 följande:

Vårt barn vägrade rent vatten så vi gav rätt mängd ersättning men med mer vätska i.

Som sagt du gör som du vill men det är inget du bör rekommendera. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?

Skälen till varför står tom på burken så det behövs väl ändå inte att förklara hoppas jag.

(Fö säger du emot dig själv i din enda mening.)
  • Pascal
    Anonym (mardröm!) skrev 2018-07-25 08:59:02 följande:

Ja men med rätt mängd pulver och mer vatten så blir det ju inte rätt mängd pulver. Det måste väl du också förstå att det blir fel? Det står tom en varningstext på burken och vad som kan hända om man gör det!

Vill barnet inte ha rent vatten så får man pytsa i dom ersättning istället. RÄTT blandad ersättning, lite åt gången.
  • Anonym (Iris)

Min mormor var i Persien när min mamma och hennes syskon föddes. Där ställde man stora lerkrus med kallt vatten runtom bebisens sovplats. Kylklampar och blöta handdukar bör ge liknande effekt.

• Jsv17

Blomspruta med kallt vatten, min son älskar det.

Vetekudde som man lagt i frysen i en timme, sedan kan man lägga den i vagnen, sängen, där bebis är så svalkar den jätteskönt.

Ljumna bad, alltså bara något kallare än de rekommenderade 37graderna för att hjälpa bebisen få ner temperaturen lite.

På kvällen när temperaturen sjunkit under 20 grader ute så öppnar du ALLA fönster du kan, så mycket du kan, går det så ha dem gärna öppna hela natten, då kyler du ner ordentligt inne. På morgonen (innan tempen börjat stiga över 20 igen) stänger du alla fönster och dra för gardiner och persienner, så håller sig huset svalt länge. Vi har ac, men min mamma fick ner inne-tempen dagtid från 31 til 25 på det sättet.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Physalis

Åk iväg till köpcentrum eller stora mat butiker som utflykt. I matbutiken är det garanterat svalt med alla frysar. I köpcentret bör det vara svalt och kanske lite roligare än matbutiken. Annars kan ni åka till museum och om det finns akvarium bör det också vara svalt. Åk till havet, där brukar det blåsa mycket.

Vill ni stanna hemma så köp takfläkt eller AC. Lite dyrt men kan verkligen vara värt pengarna.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (mardröm!)
    Pascal skrev 2018-07-25 09:42:06 följande:
    Ja men med rätt mängd pulver och mer vatten så blir det ju inte rätt mängd pulver. Det måste väl du också förstå att det blir fel? Det står tom en varningstext på burken och vad som kan hända om man gör det!

Vill barnet inte ha rent vatten så får man pytsa i dom ersättning istället. RÄTT blandad ersättning, lite åt gången.
    Vi hade klara instruktioner om hur mycket han behövde få i sig (minst) varje dag, och såg till så att han fick i sig så mycket (minst) men han fick det utspätt med mer vätska för att få i sig mer vätska då vi hade över 30 grader inomhus.
    BVC var de som föreslog att vi skulle prova, men att vi måste se till så att han fick i sig tillräckligt med pulver.
    Det funkade så vi gjorde så.
  • Pascal
    Anonym (mardröm!) skrev 2018-07-25 19:21:33 följande:

Vi hade klara instruktioner om hur mycket han behövde få i sig (minst) varje dag, och såg till så att han fick i sig så mycket (minst) men han fick det utspätt med mer vätska för att få i sig mer vätska då vi hade över 30 grader inomhus.

BVC var de som föreslog att vi skulle prova, men att vi måste se till så att han fick i sig tillräckligt med pulver.

Det funkade så vi gjorde så.

Ok. Låter ändå väldigt märkligt. Och lite onödigt. Barnet får ju inte i sig mer vätska för att ni späder med mer vatten. Om man gör mer ersättning istället så får det ju i sig lika mycket vätska OCH rätt proportion med pulver/vatten.
Svar på tråden Bebisar i värmen? Tips!