Inlägg från: Anonym (Låt barnet ha sina intressen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låt barnet ha sina intressen)

Tips på hur bemöta prinsessåldern

Jag har alltid låtit mina barn ha sina intressen och sin smak. Dessutom har både min son och min dotter haft varsin prinsessperiod ca 3-6 års årsåldern. Började väl ebba ut i sexårsåldern. Nu har ingen av dem den smaken längre.

Jag tror det är extremt vanligt att gilla fina glittriga saker, starka färger osv i den åldern. Jag har jobbat på förskola och minns att barn av båda könen brukade tycka om att klä ut sig i prinsessklänningar, långa halsband osv.

Bara dumt att lägga någon värdering i det.

Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 12:24:40 följande:

Varför är ni så måna om att prinsesstiden ska ta slut. Vad är felet med att gilla råsa och volang. Som sagt jag älskar det och är 40 år varför är min smak så bespottad?

Absolut inget fel. Många är nog bara måna om att barnen själva ska välja och inte bli tvingade in i ett fack.
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 13:43:56 följande:

Det var just vad min mamma gjorde. Tvingade mig inte in i ett fack utan lät mig bestämma själv.

Ja det är ju bra. :)

jag menade bara att det kan vara det som vissa bekymrar sig över, alltså att barnen blir så påverkade av hur det SKA vara istället för att bestämma själva.
Svar på tråden Tips på hur bemöta prinsessåldern