• gurra

9 månader som aldrig låter mig sova!

Behöver råd. Har en flicka på nio månader som sedan födsel varit hopplös vsd gäller sömn. Accepterar inte napp, vill bli buren eller ammad till sömns. Vägrar egen säng (skriker nonstop, kallsvettas och spyr). På nätterna vaknar hon varje halvtimme och är orolig, vill amma. Börjar bli så trött av all sömnbrist att jag låter henne..

Någon som hr liknande erfarenheter eller tips?

• Svar på tråden 9 månader som aldrig låter mig sova!
  • Anonym (Tjej)

1. Vänj in med flaska

2. Lägg henne i spjälsäng med flaskan på sidan och ngn tröja som luktar som dig

3. Sätt på white noise

4. Sitt en bit bort så du ser henne

5. När hon somnat pilla bort flaskan

Vaknar hon så ge flaskan igen...

Detta funkade på min som var hopplös i den åldern. Hon behövde även ha riktigt mörkt

• Jemp

Tänker att det egentligen finns två vägar att gå.

1. Samsov, liggamma och ge henne "fri tillgång" ås du förhoppningsvis kan mer eller mindre sova vidare trots amning.

2. Sluta (natt)amma. Antingen ersätts det med flaska så ni kan turas om, men många slutar även äta på nätterna helt då.

Men är just tät amning ett långvarigt problem eller har det kommit senaste tiden? I så fall kan det ju bero på värmen och då behövas (eller ersättas med vatten mtp att hon är såpass "stor").

• gurra

Tack för svaren! Hon har alltid fått samsova med fri tillgång till amning, men jag känner nu att det är dags att komma till ro själv för hennes del då jag helt enkelt inte orkar mer. :( Hon vägrar både napp och flaska, vad ska man göra för att väcka intresset för välling?

White noise, spännande! Ska testa redan idag.

Vad har ni för tider vad gäller mat och sömn för niomånaders? Kanske sover hon för mycket dagtid.

• mammalovis
    gurra skrev 2018-07-31 13:22:52 följande:
    Tack för svaren! Hon har alltid fått samsova med fri tillgång till amning, men jag känner nu att det är dags att komma till ro själv för hennes del då jag helt enkelt inte orkar mer. :( Hon vägrar både napp och flaska, vad ska man göra för att väcka intresset för välling?

White noise, spännande! Ska testa redan idag.

Vad har ni för tider vad gäller mat och sömn för niomånaders? Kanske sover hon för mycket dagtid.
    Hoppa över nappflaskan och testa pipmugg istället. Sonen här vägrade nappflaskor, då mjölken flödade på bara han sugit tag typ. Välling gick aldrig hem. Hur går det med maten? Ge gröt på kvällen om det fungerar! Sedan är det en fas vid 9 månader då de är extra beroende (separationsfas). Går det få barnet att börja acceptera en snuttefilt? Långt ifrån alla barn gillar napp, jag har haft 1 av 3, så har det inte gått hittills sluta kämpa skulle jag tycka. 
  • Fru Ve

Att sluta amma och låta pappan ta nätterna någon vecka kanske skulle vara något? Viktigt att hon är rejält mätt då hon lägger sig. Pappan kan ju också erbjuda flaska med ersättning eller välling, alternativt banan eller så om hon verkar hungrig. Tar hon inte emot flaska eller annat ätbart då handlar det nog inte om att hon är hungrig utan mer om vanan att amma. Eller så står du ut ett tag till och försöker låta pappan ta henne på dagtid om du sover då istället? Just åldern vid 9 månader kan vara jobbig. Sömnen blir ofta lite bättre då barnet närmar sig 1 år är min erfarenhet.

Svar på tråden 9 månader som aldrig låter mig sova!