• Bie

Någon som cyklar med barnsits på vintern?

Våra hämtningar och lämningar på förskola och skola ligger inte nära varandra och har varit minst sagt osmidiga. Jag funderar på att köpa mig en elcykel (får inte anstränga mig fysiskt för tillfället) och köra yngsta, 5 år, i en barnsist och sen vidare till jobbet. Skulle tjäna nästan en timme om jag både hämtar och lämnar!

Dock är det en stor investering och undrar om det säkert att skjutsa med barnstol vintertid? Någon som har erfarenhet? Vi bor i Stockholm.

Tack för input!

• Svar på tråden Någon som cyklar med barnsits på vintern?
  • Kasperina

Elbil?
    Om du inte får anstränga dig tror jag cykel med en femåring i barnsadel är en riktigt dålig ide oavsett väder. Det är svintungt och bängligt, och ostadigt som attan.

• Sdy1

Jag rekommenderar vinterdäck (dubbar) under vinterhalvåret!

• Bie

Kasperina, på landet kör jag barnen med elcykel men då med vagn bakom. Då behöver jag inte anstränga mig alls, men det kanske blir tyngre med barnsits? Det har jag inte tänkt på.

• Bie
    Sdy1 skrev 2018-08-16 17:30:39 följande:

Jag rekommenderar vinterdäck (dubbar) under vinterhalvåret!

Låter bra. Har du själv cyklat med barn där bak på vinterhalvåret med dubbdäck?
  • Kasperina
    Bie skrev 2018-08-16 17:47:54 följande:

Kasperina, på landet kör jag barnen med elcykel men då med vagn bakom. Då behöver jag inte anstränga mig alls, men det kanske blir tyngre med barnsits? Det har jag inte tänkt på.

Det beror naturligtvis på _hur_ du inte ska anstränga dig, men med ett barn i barnsits förändras tyngdpunkten och cykeln blir tung att manövrera när barnet ska i och ur samt om du skulle behöva leda cykeln en bit av någon anledning. Cykelkärra låter mycket bättre i så fall.
  • Bie
    Kasperina skrev 2018-08-16 19:21:11 följande:

Det beror naturligtvis på _hur_ du inte ska anstränga dig, men med ett barn i barnsits förändras tyngdpunkten och cykeln blir tung att manövrera när barnet ska i och ur samt om du skulle behöva leda cykeln en bit av någon anledning. Cykelkärra låter mycket bättre i så fall.

Tack för input, bra att höra från ngn erfaren :)

Problemet med kärra där vi bor är att det är krångligt som det är att få ut en cykel från gården och med en vagn bakom nästintill omöjligt, annars hade vi skaffat det tidigare.

Jag får kanske prova att låna ngns cykel med barnstol (utan el) för att känna på.
Svar på tråden Någon som cyklar med barnsits på vintern?