• P02041215

Ska vi skaffa ett femte barn?

Hej, vet inte om jag är tokig på riktigt ?????!Har 4 fantastiska barn, 2 från ett tidigare äktenskap, 13 o 15 år, och 2 små med min nuvarande man, 6 o 3 år. Jag har under sista tiden börjat fundera på att skaffa en sista bebis, jag blir 41 år i december så det känns lite som nu eller aldrig (vet ju iofs inte ens om jag kan bli gravid längre, men det jag alltid gått på första försöket de andra gångerna)! Tror jag skräms lite av att jag om 3 år kommer på att jag skulle ha skaffat det där sista barnet, eller kommer jag bara tänka vilken tur att vi inte gjorde det?!

Har lyft tanken med maken och han är absolut inte främmande för tanken... men vet precis hur det skulle låta hos vänner o familj, hur tänker ni? Hur ska ni orka? Ska ni vara med i familjen annorlunda...

Kommer jag ångra mig om jag inte skaffar/ eller skaffar? Kommer jag orka? Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Ska vi skaffa ett femte barn?
  • Anonym (T)
    P02041215 skrev 2018-08-30 11:43:07 följande:

Hej, vet inte om jag är tokig på riktigt ?????!Har 4 fantastiska barn, 2 från ett tidigare äktenskap, 13 o 15 år, och 2 små med min nuvarande man, 6 o 3 år. Jag har under sista tiden börjat fundera på att skaffa en sista bebis, jag blir 41 år i december så det känns lite som nu eller aldrig (vet ju iofs inte ens om jag kan bli gravid längre, men det jag alltid gått på första försöket de andra gångerna)! Tror jag skräms lite av att jag om 3 år kommer på att jag skulle ha skaffat det där sista barnet, eller kommer jag bara tänka vilken tur att vi inte gjorde det?!

Har lyft tanken med maken och han är absolut inte främmande för tanken... men vet precis hur det skulle låta hos vänner o familj, hur tänker ni? Hur ska ni orka? Ska ni vara med i familjen annorlunda...

Kommer jag ångra mig om jag inte skaffar/ eller skaffar? Kommer jag orka? Någon som har liknande erfarenheter?

Tokig vet jag inte om du är, men barnkär :)
    Så klart ni ska skaffa barn om ni vill. Ni måste utgå från om NI vill och orkar med en till knodd. Och varför är det viktigt med hur andra tycker? 

Jag själv är lite tveksam till att skaffa fler även om tanken slår mig då och då. Har 2 barn som är tonåringar. Som det ser ut nu så är jag inte villig att offra min sömn, min träningstid, min tid med mina stora barn, mina resor och mitt välmående för en till. Till det kommer ju sedan dagis, sjukdomar, stress på jobb etc... Jag är "bara" 38 så vem vet, det kanske ändras.
  • lövet2

5 barn är överdrivet och märkligt i vissa delar av Sverige, medan det är helt normalt i andra delar.
    Här i mina trakter finns många familjer med 5 barn. Jag sticker ut lite med mina 7 barn, men inte så att folk förfasar sig. Många barn betraktas helt enkelt som ett personligt val och inte som något dumt eller fel.
    Jag tycker ni ska utgå från hur ni själva känner det, och inte efter vad andra säger.

• Anonym (Anonymious)

Jag är 41 år & hoppas på en femma. Hade inga problem att bli gravid med de andra barnen. Har försökt i 1 år nu, och fått totalt fyra missfall.

Fundera inte för länge. Sen i vår ålder kanske man inte har något val, verkar som om jag inte kan få fler barn trots att jag blivit gravid lätt förr (födde nr 4 vid 35-års ålder).

• Monchichi

Svårt att råda någon annan, men härlig tanke! Vi har som Lövet 7 barn och det är fantastiskt. Mina egna saker kan vänta, livet med mina barn är det bästa jag vet! Också 41 i år, och har fortfarande två bebisar under året, så jag skulle säga kör på!

• Zakopane

Klart ni ska skaffa ett femte barn om ni vill! Är släkt och vänner verkligen såna att de gnäller eller ojar sig? Lite oförskämt i såna fall tycker jag.

• Anonym (N)

Jag skulle fundera på ekonomin och nuvarande stämning i familjen. Jag tänker på de två äldsta, hur mår dom idag? Hur har dom tagit tillkomsten av sina två småsyskon? Jag kan tänka mig att dom två är de som försummats mest de senaste åren då 6 och 3 åringen kom till världen och var småbarn. Helt naturligt, klart barn tar tid men det är sånt jag skulle fundera på.

Sen ekonomin, hur mycket blir de andra barnen påverkade av ytterligare ett barn? Kan de hålla på med någon idrott? Kommer de äldsta behöva flytta ut snabbt för att mista ska få eget rum? Kan ni hitta på kul aktiviteter på somrarna?

Annnars kör på! :)

• Anonym (Yy)

Har ni kärlek över i familjen till ett barn till så kanske ni kan vara ett familjehem. Det finns en enorm brist på familjehem och det finns många barn som verkligen skulle förtjäna att få bo i en trygg kärleksfull miljö, gärna med andra barn. Tänk på dina barn du har och hur utsatta de skulle vara utan allt det som ni i familjen ger dem. Det finns barn som aldrig fått uppleva hur det är att vara älskad, barn som far illa först i sin hemmiljö och sedan i fosterhem som inte är bra. Skaffa inte ett barn till, rädda ett barn istället.

• Anonym (Nej!!!!!)

Nej för fan, planeten är överbefolkad som det är. Sluta vara så jävla ego!!!!

Svar på tråden Ska vi skaffa ett femte barn?