• Henkeman87

Orolig farsa

Hej.

Jag och min fru har en dotter på 5 månader och 3 dagar.

Det senaste tiden så har börjar vägra äta mer och mer, ända sättet att få i henne mjölkersättningen är att få henne att somna, men nu de senaste dagarna så har det knappt fungerat heller, purnéer funkar inte nu heller, inte gröten heller.????????????

Vi får liksom mata henne varje timme till varannan timme och har vi tur så kanske vi får i henne ca 100-130 ml har vi otur så kan det vara mellan 30-60ml

Oftas så spyr hon upp hälften hon har fått i sig efter varje måltid också.

Nu är hon otröstlig dessutom, hon kan gallskrika kontant 1 till 2 timmar.

Nu idag den 30/8 så har fått i sig 450ml sammanlagt.

Vi har pratat med BVC och de tar inte oss på allvar och följer sin kurva på vår lilla dotter.

Vi vet verkligen inte längre vart vi ska ta vägen så att någon kan ta oss på allvar och lyssna på det vi säger. Vi går kontant oroliga här hemma nu.

Är det någon här som har varit med om samma situation och kanske kan ge oss råd???

Tack på förhand

Orolig farsa

• Svar på tråden Orolig farsa
  • linb01

Hej!

Våran dotter hade också såna perioder. Kunde vara någon fas eller tand på g.

Har ni bärsele? Funkade för oss när hon blev sådär gnällig. Och ja, ibland fick vi mata henne i sömnen. Så länge viktkurvan följs så är det ingen fara. Vet att det är jobbigt och frustrerande, men det går över.

• Jsv17

Vår son hade en amningsvägringsperiod precis runt 4-5 månader. Vissa dagar vägrade han nästan helt och bara gallskrek så fort jag försökte lägga till honom och vissa dagar ena bröstet, vi gav så lite gröt då eftersom vi precis börjat med det att de få skedarna som han visserligen åt gjorde varken till eller ifrån och han har alltid kräkts mycket. Vid amning vet man ju heller inte hur mycket de får i sig... Perioden var över rätt fort men mitt i det så var jag helt förtvivlad, och hans kurva hade planat ut lite vid efterföljande besök men vid besöket efter det hade han tagit igen det och tom hoppat upp ett snäpp från där han var innan. Avvakta några dagar och se om det släpper, kan vara utvecklingsfas, eller tänder som de sagt ovan, men då ska det ju bli bättre. Håll koll på hennes allmäntillstånd, verkar hon bli slö eller må dåligt på något sätt så sök vård direkt. Har ni inte den så rekommenderar jag appen wonderweeks, där finns ett schema med utvecklingsperioder och när

Man kan förvänta sig att bebisen ska vara mer klängig, bli sämre på att äta osv iaf för oss har den stämt nästan på klockslaget typ och ibland så hjälper det att förstå varför något sker för att det ska bli lättare att ta sig igenom det.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • legomum

Har liten precis börjat att spy upp ersättningen? Eller är det så sedan dag ett?

För har liten börjat med det nu och ni inte får i ersättningen så skulle jag söka akut med barnet. För det låter då som att någon bör titta närmre på barnet.

• möjligt

Att en bebis äter lite mindre en eller några dagar är inget farligt i sig om allmäntillståndet annars är bra. Det enda jag tänker på med din text är att ni kanske ska testa att mata lite mer sällan, säg var 3-4 timme? Om dottern inte tydligt visar att hon vill ha mer

Någonting att tänka på kan även vara att många som ger ersättning ger alldeles för mycket och det är svårare för barnet att regleran än med amning. Enligt rikshandboken så bör er dotter äta mellan 600-1200 ml per dag

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/

Svar på tråden Orolig farsa