• Hedblomster

Erfarenheter IVF/annan behandling Västerås?

Någon som fått behandling i Västerås för inte alltför länge sedan som har erfarenheter att dela med sig av? Brukar de hålla vårdgarantin? 

Jag och sambon har gjort utredningen privat och nu skulle läkaren skicka över det till kvinnokliniken för bedömning om vi ska göra IVF. Läkaren sa i ena stunden att vi är berättigade behandling pga över ett års försök (15 månader sedan utomkveds nu) och i andra stunden att det är två års försök som gäller för just IVF. Hur som helst ska kvinnokliniken avgöra.

Hur hårda är de på två års-regeln? Min läkare skulle trycka lite på att jag tagit bort en äggledare, även om det inte ska påverka egentligen. 

Vill gärna veta allt om hur det varit för er som behandlats i Västerås!

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden Erfarenheter IVF/annan behandling Västerås?
  • SvenOlsson

Jag har inte någon insikt i situationen för IVF där. Däremot bor jag nära och har erfarenhet av att hjälpa barnlösa att bilda familj. Jag förstår givetvis att ni är i ett för tidigt skede för att veta om det alls skulle vara ett alternativ. Men skulle det visa sig vara ett alternativ så får ni gärna skicka ett meddelande här, så pratar vi vidare

• Hedblomster
    SvenOlsson skrev 2018-09-05 16:16:00 följande:

Jag har inte någon insikt i situationen för IVF där. Däremot bor jag nära och har erfarenhet av att hjälpa barnlösa att bilda familj. Jag förstår givetvis att ni är i ett för tidigt skede för att veta om det alls skulle vara ett alternativ. Men skulle det visa sig vara ett alternativ så får ni gärna skicka ett meddelande här, så pratar vi vidare

Det är inte något vi behöver men tack ändå.
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Bunny on speed

Gravid nu efter utredning och förarbete i Västerås.

Det här tagit tid. Om det är okänd faktor till infertilitet kräver de att man försöker två år, annars ett. Vi blev dessutom spontant gravida efter nästan 2 år, fick mf, och tvingades vänta ett år till. När vi väl skulle börja upptäcktes hälsoproblem hos mig så vi blev ca 4 månader försenade...

Sedan dess har det fungerar bra. Gjort långa protokollet två gånger. Bra stöd från bm kring hur sprutorna skulle tas. Under utredningen var vi missnöjda med läkaren, men han har fått någon personlighetsförändring senaste året och blivit mycket mer mänsklig och empatisk.

Bunnies, it must be bunnies!
  • SvenOlsson
    Bunny on speed skrev 2018-09-23 21:00:00 följande:

Grattis! Jag förstår hur fantastiskt det måste kännas. När har ni beräknat förlossningsdatum?
  • Hedblomster
    Bunny on speed skrev 2018-09-23 21:00:00 följande:

Det här tagit tid. Om det är okänd faktor till infertilitet kräver de att man försöker två år, annars ett. Vi blev dessutom spontant gravida efter nästan 2 år, fick mf, och tvingades vänta ett år till. När vi väl skulle börja upptäcktes hälsoproblem hos mig så vi blev ca 4 månader försenade...

Sedan dess har det fungerar bra. Gjort långa protokollet två gånger. Bra stöd från bm kring hur sprutorna skulle tas. Under utredningen var vi missnöjda med läkaren, men han har fått någon personlighetsförändring senaste året och blivit mycket mer mänsklig och empatisk.

Grattis!!

Tycker två års regeln är så frustrerande. Hade jag vi bott i Stockholm hade vi redan fått remiss, liksom. Funderar lite på vad som räknas som känd faktor. Min privata läkare säger att det kan ju bero på att jag bara har en äggledare och att den inte fungerar i så fall, men det brukar inte vara några problem med bara en äggledare - alltså antar jag att vi går under okänd faktor. Vet inte hur jag ska stå ut. Två års gränsen efter mitt utomkveds hamnar mitt i sommaren 2019 så då antar jag att vi får vänta tills hösten 2019 och det är ju ett helt år till...

Får man fråga om läkaren som gjorde utredningen hade initialerna J.H...?

Stämmer det att själva ivf med äggplock och återföring etc görs i Uppsala? Tycker det är så svårt att hitta information.

Tack för ditt svar och grattis igen! :)
  • Bunny on speed

Initialerna stämmer.

Ja vi gjorde plock och insättning i Uppsala. Det som är tråkigt där att man får inte veta hur det gått för äggen förrän på insättningsdagen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • SvenOlsson
    Bunny on speed skrev 2018-09-24 17:09:38 följande:

I mars :)

Vårbebisar är nog nästan bäst av allt, när allt annat liv runt omkring också börjar spira
Svar på tråden Erfarenheter IVF/annan behandling Västerås?