Tidig språkutveckling
Hejsan!Jag har en dotter som drabbades av en stroke vid födseln.
Hon är nu 18 månader och har sedan dag 1 varit väldigt kontaktsökande och social. Vid 6-7 månaders ålder sa hon sina första ord (hej och lampa) och sedan har hon utvecklats i raketfart när det gäller språket. Nu kan hon säga långa meningar och det är tydligt att hon inte repeterar meningar vi säger utan bygger egna ordkombinationer för det hon vill få fram.
Nu på senare tid har hon börjat känna igen bokstäver och ord i texter. Hon kan färger och räkna till 10.
Vi uppfattar henne fortfarande som värligt empatisk och social, hon leker bra med andra barn (gärna lite äldre barn).
Vi har inte tänkt att det är något ovanligt förrän nu när vi var på 18-månaderskontroll då vi fick klart för oss att hon är ovanligt tidig (läkaren hade inte varit med om det under sina 30 år i yrket).
Nämnde detta för en kollega och han frågade om hon var "savant eller nått", lite halvsmidigt uttalande kanske. Efter uttalandet har jag dock inte kunnat släppa det. Är detta tecken på autism/ hyperlexi eller något annat? Ska jag hålla ögonen öppna för något? Hon avviker inte motoriskt utan är som sina jämngamla förskolekompisar.
Angående stroken så sitter skadan i den delen av hjärnan som påverkar motoriken på hennes högra sida, eventuellt angränsar den till språkcentrum.
Kan hennes utveckling härledas till denna skada?