• Pappadeus

Tidig språkutveckling

Hejsan!

Jag har en dotter som drabbades av en stroke vid födseln. 
    Hon är nu 18 månader och har sedan dag 1 varit väldigt kontaktsökande och social. Vid 6-7 månaders ålder sa hon sina första ord (hej och lampa) och sedan har hon utvecklats i raketfart när det gäller språket. Nu kan hon säga långa meningar och det är tydligt att hon inte repeterar meningar vi säger utan bygger egna ordkombinationer för det hon vill få fram.
    Nu på senare tid har hon börjat känna igen bokstäver och ord i texter. Hon kan färger och räkna till 10.
    Vi uppfattar henne fortfarande som värligt empatisk och social, hon leker bra med andra barn (gärna lite äldre barn). 

Vi har inte tänkt att det är något ovanligt förrän nu när vi var på 18-månaderskontroll då vi fick klart för oss att hon är ovanligt tidig (läkaren hade inte varit med om det under sina 30 år i yrket). 

Nämnde detta för en kollega och han frågade om hon var "savant eller nått", lite halvsmidigt uttalande kanske. Efter uttalandet har jag dock inte kunnat släppa det. Är detta tecken på autism/ hyperlexi eller något annat? Ska jag hålla ögonen öppna för något? Hon avviker inte motoriskt utan är som sina jämngamla förskolekompisar.

Angående stroken så sitter skadan i den delen av hjärnan som påverkar motoriken på hennes högra sida, eventuellt angränsar den till språkcentrum. 
    Kan hennes utveckling härledas till denna skada?
  • Svar på tråden Tidig språkutveckling
  • elin1989

Vad är du orolig för? Om hon inte uppvisar några tecken på autism så har hon garanterat inte det... vanligtvis behöver man inte vara uppmärksam på tecken, de visar sig liksom ändå. Om man som förälder inte vill se dem så brukar de uppmärksammas av förskolan eller BVC.

• Fru Ve

Hon låter särbegåvad. Jag har själv en son som är särbegåvad men det märktes inte så tidigt och tydligt som i ert fall.

• Phalaenopsis

Det är bara att vara glad! Oavsett vad hon eventuellt har för övriga skador så kan hennes fina språkutveckling hjälpa henne att hantera dem bättre.

• Currysmet

Hej!

Jag är barnpsykolog, jobbar med barn med funktionsnedsättning.

Jag har aldrig hört talas om att ett barn skulle vara tidig i sin utveckling på grund av en hjärnskada. Det låter väldigt osannolikt. Däremot kan man ju vara tidig trots sin hjärnskada, då får man vara glad för det för det indikerar att skadan inte är särskilt allvarlig eller har gett stora bestående men.

Angående din fråga om att vara savant så förekommer det i vissa fall att barn med autism är riktigt riktigt bra på en specifik sak. Till exempel kan memorera exakt hur något ser ut och återge det, är superbra på datum eller vem som har skrivit en viss låt osv. Det beror på att hjärnan fungerar på ett annorlunda sätt och är superbra på att lägga märke till vissa detaljer. I gengäld är mycket annat svårt då hjärnan inte klarar av att bearbeta alla intryck på ett sätt som blir funktionellt. Det låter inte som att din dotter uppvisar några sådana svårigheter och dessutom så låter det inte som att hon är tidig bara inom ett specifikt område utan generellt. Kriterier för autism är nedsatt funktion avseende socialt samspel och kommunikation samt stereotypa eller repetitiva beteenden/begränsade intressen. Det låter inte på din beskrivning som att din dotter uppfyller dessa kriterier. Om hon skulle till exempel bara vara intresserad av bokstäver men inte prata i övrigt och inte söka kontakt med andra barn eller vuxna så skulle det stämma bättre överens med savantbegreppet. Din kollega menar nog snarare det som andra i tråden varit inne på, nämligen särbegåvning.

Svar på tråden Tidig språkutveckling