• Kfons

Vilken vecka är jag i?

Nå... Vilken vecka är jag i, egentligen?

Senaste mens hade jag den 12 juli. Enligt appen Preglife som jag utgått från sedan jag plussade i v. 3, befinner jag mig idag i vecka 10 (9 + 0). Vad menas med siffran inom parentes?

Hälften av mitt googlande säger v. 9 och resterande hälften v. 10... Barnmorskan vill inte ta prover inför ev. CUB förrän den 20/9 då min syster påstår att jag precis gått in i vecka 11, medan barnmorskan menar att jag är i vecka 10 prick...

• Svar på tråden Vilken vecka är jag i?
  • Anonym (..)

Du har gått 9 fullgångna veckor, det räknas som att du gått in i vecka 10 enligt appar osv men inom sjukvården räknar de alltid fullgångna veckor så enligt sjukvården har du nu gått 9 fullgångna veckor och imorgon har du gått 9 fullgångna veckor + en dag

• cassandra92
    Kfons skrev 2018-09-13 16:10:43 följande:

Nå... Vilken vecka är jag i, egentligen?

Senaste mens hade jag den 12 juli. Enligt appen Preglife som jag utgått från sedan jag plussade i v. 3, befinner jag mig idag i vecka 10 (9 + 0). Vad menas med siffran inom parentes?

Hälften av mitt googlande säger v. 9 och resterande hälften v. 10... Barnmorskan vill inte ta prover inför ev. CUB förrän den 20/9 då min syster påstår att jag precis gått in i vecka 11, medan barnmorskan menar att jag är i vecka 10 prick...

Jag har uppfattat det så att man säger att man är i vecka 10 när man har gått in i den. Alltså att den är pågående. Det betyder att 9+0 är att du är på första dagen på v 10. 9+4 är att du är 4 veckor in i vecka 10 alltså v 9 har gått plus fyra dagar in i vecka 10, vilket betyder att den aktiva, aktuella veckan är 10. Det är så jag har uppfattat det i alla fall! :) hoppas du förstår!
  • Anonym (..)

Du har inte gått 10 fullgångna veckor förän du är i vecka 10+0

• Kfons

Aha, olika räknesystem helt enkelt. Stort tack!

• Anonym (..)
    Kfons skrev 2018-09-13 16:17:09 följande:

Aha, olika räknesystem helt enkelt. Stort tack!

Sjukvårdens är den korrekta. Jag har alltid gått efter den. Skulle ditt barn födas för tidigt t.ex i vecka 21+3 skulle appar säga att du är i vecka 22 men enligt sjukvården skulle du va i vecka 21 fortfarande då du inte gått 22 fullgångna veckor. Så dom hade inte räddat barnet förän du är i vecka 22+0
  • Anonym (Mia)
    Jag är bara jag skrev 2018-09-14 15:59:05 följande:

Man kan inte plussa i vecka 3- det är den vecka man blir gravid.

Räknar man i fullgågna veckor så får de flesta (eller skulle få om de testade sig), ett positivt graviditetstest i slutet av vecka 3, dvs 11-13 dagar efter befruktningen. Ägglossningen sker på dag 2+0, vilket officiellt är vecka 2, inte vecka 3.
Svar på tråden Vilken vecka är jag i?