3-månaders sover dåligt på dagen och skriker sig till sömns
Hej där ute! Tänkte be om lite råd/stöttning i vår jobbiga situation, som jag försöker intala mig själv är en kort, övergående period. Är det någon som har/haft det likadant?!
Vår 3 1/2 månaders kille sover otroligt dåligt på dagarna med början för ca 2 veckor sedan. Han sover bra på nätterna (som han alltid gjort) men vill självklart amma några gånger. På morgonen orkar han vara vaken en knapp timme innan han gäspar och vill sova. Och då börjar det. Det enda sätter att söva honom utan skrik och gråt det passet är i sjalen, vilket jag självklart väljer att göra. Men nu har han börjat sova så kort tid, ca 30-45 minuter. När han vaknar är han gnällig och kan absolut inte ligga ner och ?träna? på varken rygg eller mage, vilket han tidigare uppskattade. Han blir förbannad om jag erbjuder bröstet om han inte är hungrig och tar inte nappen längre.
Med andra ord är han grinig och sur, och när han börjar gäspa och klia sig i ögonen försöker jag amma/söva honom, vilket direkt leder till gallskrik. Jag har provat alla möjliga varianter med att döva honom innan han verkar vara trött, eller betydligt senare, ja allt mellan 30-120 minuter, men samma visa varje gång = förbannad så att svetten rinner och tillslut (ca 30 minuter) så somnade han av utmattning. Tilläggas att han då vaknar efter en stund för att han antagligen är hungrig, och här är det 50/50 om han tar bröstet och är nöjd, eller vaknar och är ledsen.
Han går upp som han ska i vikt (ligger över översta kurvan och följer sin egen kurva jättefint), och mjölk finns det så det räcker och blir över, och när han väl suger så äter han tills han är mätt och sedan släpper bröstet (5-10 min).
Jag har tidigare bara använt mig av sjal eller sövt honom i famnen beroende på vad vi sysslar med - aldrig vagn eftersom han hatat det från första början. Tilläggas ska att jag har en 2 1/2 åring hemma också, så jag har inte all möjlighet i världen att bara sitta och fokusera på sonen, även om jag känner att jag kanske borde stänga in mig i ett mörkt rum så han får sova...
Tacksam för om någon vill bolla lite idéer eller ge något tips!