• LaFleur

Barn och rökning

Min svärmor ska snart på besök hos oss och det är jättetrevligt, men det är nämligen ett problem, eller kanske en mindre trevlig moment med henne och det är hennes extrema rökning.

Hur ska jag kunna säga på ett fint sätt att jag inte vill att hon ska ta i sonen och pussa på honom direkt efter att hon rökt? Vill gärna att hon tvättar händerna osv, då jag får panik av bara tanken. Hon har hälsat på oss förut och men i bara några få dagar, nu ska hon vara hos oss i minst en vecka och jag kommer samtidigt vara bortrest, så jag är väldigt nojig. Hon har rökt inne/i bilen när sambon var liten, har dock slutat med rökning inne, men tycks inte ta någon som helst hänsyn till sonen. Kan ta fram ciggen på altanen när sonen är där och vill typ börja röka vid honom, så jag får springa in.

Jag vet att jag kanske är dum som tänker så, men när jag tänker på hennes andedräkt och att hon ska pussa på min son, så blir jag illa till mods

Vill även tillägga att hon tar illa upp vad man än säger, så det är liksom svårt

• Svar på tråden Barn och rökning
  • lövet2

Vad är du rädd för? Att sonen ska bli rökare för att hans farmor luktar rök? Det värsta som kan hända är att han under en vecka luktar lite illa för vissa, men du är ju inte hemma och känner det. När du kommer hem kan du duscha honom, tvätta håret och tvätta hans kläder. Värre än så är det inte!

Jag vet när mina barn var små och de hälsade på mina föräldrar, då tvättade mamma kläderna med något äckligt parfymerat sköljmedel. Ungarna tog ingen skada av det, och för mig var det bara att tvätta om kläderna när de kom hem.

• Nybliven mami

Jag hade struntat i om hon tog illa upp då det är ditt barn om jag var du. Jag hade nog sagt att hon självklart får röka, men inte nära barnet och har hon rökt så vill du helst att hon tvättar händerna och väntar lite med pussarna.

Vad hon gjorde nära sin son var hennes val, men som sagt är det du som är mamma, då får hon anpassa sig efter dig/er.

• MrsAJ88

Jag kan förstå dig, skulle inte låta någon röka nära mitt barn, och om möjligt ej heller hålla på med det direkt efteråt (eftersom man fortsätter att andas ut skadliga ämnen en bra stund efteråt). Vad säger din man om detta? Tänker att det kanske blir lite lättare om han pratar med sin mamma.

• LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:18:25 följande:

Vad är du rädd för? Att sonen ska bli rökare för att hans farmor luktar rök? Det värsta som kan hända är att han under en vecka luktar lite illa för vissa, men du är ju inte hemma och känner det. När du kommer hem kan du duscha honom, tvätta håret och tvätta hans kläder. Värre än så är det inte!

Jag vet när mina barn var små och de hälsade på mina föräldrar, då tvättade mamma kläderna med något äckligt parfymerat sköljmedel. Ungarna tog ingen skada av det, och för mig var det bara att tvätta om kläderna när de kom hem.

Man har rätt många skadliga amnen på händerna efter att man rökt, + att man andas ut dom också. Jag är ingen överbeskyddande morsa, men vill absolut inte att min son ska bli utsatt för det.
  • LaFleur
    MrsAJ88 skrev 2018-09-17 22:22:38 följande:

Jag kan förstå dig, skulle inte låta någon röka nära mitt barn, och om möjligt ej heller hålla på med det direkt efteråt (eftersom man fortsätter att andas ut skadliga ämnen en bra stund efteråt). Vad säger din man om detta? Tänker att det kanske blir lite lättare om han pratar med sin mamma.

Han håller med mig till en viss del, samtidigt så menar han på att sonen överlever lite dålig andedräkt
  • lövet2
    LaFleur skrev 2018-09-17 22:35:18 följande:
    Man har rätt många skadliga amnen på händerna efter att man rökt, + att man andas ut dom också. Jag är ingen överbeskyddande morsa, men vill absolut inte att min son ska bli utsatt för det.
    Jo, du är överbeskyddande. Skadliga ämnen på händerna? Några minuter här och där i en veckas tid? Vad utsätter du själv sonen för, som är lika skadligt fast varenda dag? Sköljmedel, solkräm, myggmedel, parfymer? Gifter i plast, trycksvärta, strålning från trådlösa nätverk?

Det finns ingen som helst forskning som visar att någon människa skadas av en rökares andedräkt. Det har liksom ännu inte hänt i världshistorien. Ja, en astmatiker känner av det, precis som han känner av avgaser och parfymer. Om din son inte har astma, så tar han inte skada av att umgås med en rökare i en veckas tid. Du lider av en omotiverad skräck som du kanske borde göra något åt.
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:45:13 följande:

Jo, du är överbeskyddande. Skadliga ämnen på händerna? Några minuter här och där i en veckas tid? Vad utsätter du själv sonen för, som är lika skadligt fast varenda dag? Sköljmedel, solkräm, myggmedel, parfymer? Gifter i plast, trycksvärta, strålning från trådlösa nätverk?

Det finns ingen som helst forskning som visar att någon människa skadas av en rökares andedräkt. Det har liksom ännu inte hänt i världshistorien. Ja, en astmatiker känner av det, precis som han känner av avgaser och parfymer. Om din son inte har astma, så tar han inte skada av att umgås med en rökare i en veckas tid. Du lider av en omotiverad skräck som du kanske borde göra något åt.

Okej. Jag frågar om råd och du ställer diagnos åt mig? Kalla mig för en idiot också, du verkar ju vara en sådan som tror att du vet bäst och är bäst i allt.

Det är MITT barn och jag väljer själv vilka moment jag inte vill inkludera i hans liv. Enligt din logik så kan vi lika gärna lägga oss ner och dö, för att det är ju ändå slutet för oss alla.
  • Näng

Jag känner precis som du TS. Rökning är äckligt och giftigt. Vår 19årige sons kompis var här på besök och är rökare. Han fick inte röka under helgbrsöket här hos oss. Vi har tre yngre barn och de ska ej se att vi accepterar den typen av beteende. Sedan måste jag vända mig mot flera inlägg. TS fortsätt du ta hand om ditt barn!

• Näng
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:18:25 följande:

Här du totalt missat alla info om rökning och passiv rökning?
  • Näng
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:45:13 följande:

Jag blir rädd av vad du skriver. På bvc rekommenderar vi 2h promenad efter att ha rökt och klädbyte innan man träffat barn för att få bort effekten av passiv rökning. Har du barn? Du är rökare själv misstänker jag.

Jag menar ge barnet lite sprit då och då under en vecka, säkert gör det ingen skada. Det finns ju ingen evidens för att sprit i små barn skulle vara farligt....

Har du växt upp i en koja sedan 1954?
Svar på tråden Barn och rökning