• rosarosett123

Normal kroppstempratur gravid?

Vad är en bra kroppstempratur som gravid? jag är förkyld o försöker hålla koll på om jag har feber hade nu 37.2 men läste ngnstans att gravida kan ha ända upp till 37.8? (o de är normalt?) hur vet man om man har feber då? allt över 38? och är det normalt att ligga runt 37 ändå?

• Svar på tråden Normal kroppstempratur gravid?
  • EpicNurse

Feber är temp över 38 grader oavsett om man är gravid eller ej.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • rosarosett123

Ok.. men vad är en normal kroppstempratur för en gravid kvinna ? Under 38 men över 37 kan ju räknas som låg feber, är 37.2 typ normal tempratur?

• JLES
    rosarosett123 skrev 2018-09-17 22:40:04 följande:

Ok.. men vad är en normal kroppstempratur för en gravid kvinna ? Under 38 men över 37 kan ju räknas som låg feber, är 37.2 typ normal tempratur?

Det är individuellt. :) Jag har t.ex mellan 36,9 och 37,4 som gravid - det varierar. Jag kunde känna mig lite febrig i början av grav. och då hade jag som högst 37,7.
  • EpicNurse
    rosarosett123 skrev 2018-09-17 22:40:04 följande:

Normal temp är mellan 36-37,5. Högre temp än så räknas som subfebril, alltså förhöjd temp men inte feber.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • JLES

Men kroppstemp. är definitivt individuellt! Vissa är kallare och andra varmare men när man ligger på 38+ är det liksom feber oavsett.

• flame

Som de andra sagt, väldigt individuellt :)

Jag låg på 36,3 när jag var gravid. Feber för mig då var lite drygt 37 grader.

• Norbottensfia

Som gravid (nu andra gången) ligger jag på 37.5-37.8 hela tiden ...... så jävla jobbigt... känns som konstant feber

Svar på tråden Normal kroppstempratur gravid?