• Mema9

Gravid med Letrozol

Jag har ätit Letrozol 5ggr och testat Puregon 4ggr men inte fått några direkta biverkningar. Har fått lite känningar i äggstockarna men inte mer än så :)

• Mema9
    Oliwia92 skrev 2018-11-14 01:33:14 följande:

Jag har ätit både enkeldos och dubbel och inte haft några biverkningar alls. Kanske lite molvärk av första kuren. Varken ngn av de har gett ngn effekt så kan ej ha haft med äl att göra.

Vad blir nästa steg för dig Oliwia om varken enkel eller dubbel funkade för dig? Trippel?
  • Mema9
    Oliwia92 skrev 2018-11-15 01:17:49 följande:

Ja precis trippel. Sen sprutor. Hur har det gått för dig ? Funkade inte letrozol alls på dig ?

Jo det har visat sig nu 9 cyklar senare att 1 tablett visst var bra för mig.. vi började hela resan med 1 tab men mensen kom redan 7 dagar efter äl vilket min läkare sa oftast tyder på en dålig ägglossning. Så vi ökade dosen två ggr men jag blev överstimmulerad båda, alltså för många ägg så vi avbröt och började om. Efter den tredje kuren med Letrozol fick jag välja om jag ville gå tillbaka till 1tab eller testa sprutor (Puregon) och eftersom hans ord *dålig ägglossning* etsat sig fast i mitt huvud ville jag testa sprutor. De två första gångerna fick jag en fin äggblåsa men det tog sig tyvärr inte. Sen helt plötligt slutade min kropp svara på sprutorna så vi höjde dosen och vips så blev jag överstimmulerad igen.. vi avbröt och tog ett längre avbrott så kroppen skulle landa efter hormonerna och sedan gick vi tillbaka till 1tab igen. Då fick jag en fin äggblåsa , konstaterad äl med blodprov och det dröjde hela 18 dagar tills mensen kom. Så det där med dålig ägglossning vid 1 tablett för mig var inte helt korrekt.

Har ätit en till kur Letrozol 1tab och ska på återbesök nu på måndag - (cd 13). Är så orolig över att kroppen helt plötligt inte svarar på medicinen igen eller överstimmulering.

Hoppas det inte blev allt för rörigt.
  • Mema9
    Oliwia92 skrev 2018-11-16 23:14:12 följande:

Förstår du är orolig :( först oroar man sig om man ens kommer få behandling vägen dit har känts lång. Och när man fått behandling så är man ju optimistisk att nu blir jag gravid och då kanske inte läkemedlet funkar ens. Men tror man måste hålla hoppet upp ngn dag tar det sig !

Ja jag är så glad att jag ringde privata gyn då landstinget inte ville hjälpa förrän vi försökt ett år. Gynläkaren på privata misstänkte att något var fel redan innan då min menscykel var så oregelbunden. Landstinget skyllde på min p-stav jag hade i innan att hormonet därifrån spökade..icke det var pcos.

När ska du kolla äggen nästa gång? :)
  • Mema9
    Enmsik skrev 2018-11-18 00:54:48 följande:

Ja jag åt första kuren letrozol förra helgen så imorgon ska jag på VUL för att se om det hänt något! Hoppas hoppas att det snart är dags för ägglossning. :D

becca90 skrev 2018-11-18 11:17:07 följande:

Men åhh, då ligger vi nästan likadant till!!

Jag avslutade min kur i går har vul på onsdag :) har du fått info om när man har äl ungefär?

Jag ska också på VUL imorgon, cd13 för mig imorgon! :) alltid spännande och lite nervöst..
    Oliwia92 skrev 2018-11-17 19:16:47 följande:

Förstår det ! Gick också till privat direkt. Fick min mens idag (framkallad med provera). Börjar med letrozol på måndag Så ska kolla mina ägg den 30 november. Jag håller tummar och tår att jag åtminstone får ägglossning, allt känns så hopplöst just nu så bara att få ägglossning hade gjort mig så lycklig

Ja hoppas!! Kommer du få ovitrielle? Jag har fått det sen start :) Ja man blir ju glad för minsta lilla i den här resan trotts mycket tufft.. jag är så glad de gånger vi faktiskt får försöka så det *gör inte så mycket* om det inte tar sig för vi är ändå igång och får! Vi får se vad dommen blir imorgon :)
  • Mema9
    becca90 skrev 2018-11-18 11:50:42 följande:

Jag ska på vul på onsdag då är det cd 11:) när tror du man får äl??

Kul du får skriva hur det såg ut! Oj..Skulle nog säga att det är väldigt inviduellt , mina äggblåsor tex växer lite långsammare så jag brukar få ta ovitrielle-sprutan runt cd15-18 sen ska ju ägglossningen ske inom 36h :)
  • Mema9

Hej tjejer, allt såg fint ut! En äggblåsa på 19mm , så jag ska ta ovitrielle i övermorgon om jag inte får utslag på äl-test redan imorgon

• Mema9
    Amne18 skrev 2018-11-19 09:01:25 följande:

Grattis, vad skönt att veta! Hur gjorde du för att få ovitrelle sprutan? Min läkare vill inte ge den till mig :( Hon vet inte ens om jag får ägglossning eller inte?

Tack jaa så himla skönt! Det är min läkare som skrivit ut den redan från start, så jag har aldrig behövt nämna den själv.. Varför vill inte din läkare? Tycker isåfall du ska insistera på att få lämna progesteronprov efter äl för att se nivåerna om du har egen äl eller inte <3
    becca90 skrev 2018-11-19 09:11:55 följande:

Men wooow!! Fan vad kul!! Hejja!

Jag va nyss på vul i ett annat ärende. Men bad henne kolla ändå. Hon sa att jag hade 2 äggblåsor på vänster äggstock men att den största va 10 mm och att slemhinnan borde vara tjockare. 2 läkare har inte kunnat se min högra äggledare :(

Däremot kan det ändras på nån dag sa hon. Hon trodde att jag behövde dubbel dos :(

Ska ringa till kliniken och höra (gjorde vul på sjukhuset) sen blir det vul igen på onsdag.

Jaa men visst, så glad!! Nu blir det mys för fullt här hemma några dagar :)

Men det är väl väldigt tidigt i din cykel ännu? Du kommer va på cd11 på onsdag va har jag för mig du skrev? Mycket kan hinna hända tills dess :) Jag är ju på cd13 idag. Håller tummarna för att de ser bättre ut på onsdag!

Men oj, kan de svara på varför de inte kan se den äggstocken? Då vet man ju heller inte hur äggens storlek eller hur många de kan finnas där?!
  • Mema9
    becca90 skrev 2018-11-19 09:59:04 följande:

Ja jag är på cd 9 idag. Visserligen sa hon också ?jag är inte fertilitetsläkare?. Och ja på onsdag är det cd 11, så håller tummarna att de växer till!!

Nej de kan inte svara på det :/ den ligger kanske länge bak? Och ja jag frågade också det, det kan ju va massa ägg där haha! Men får ta det med fertilitetsläkaren på onsdag. Det som är de bästa är att det typ Inte är någon kö till ivf, så man har något som kan hjälpa mig om detta Inte funkar!

Jag fick också otrivellen utskriven direkt!

Nu får du se till att mysa pååååå !!!:)

Imorgon är det dags! Så spännande :) hoppas de kommer åt din hö äggstock undrar hur de gör annars hehe.. Ja tur ivf finns! Tänk vilken möjlighet om det inte funkar på egen hand.

Ja nu är det mys för fullt här hemma .. inte alls framtvingat haha!
    Oliwia92 skrev 2018-11-19 13:12:12 följande:

Gud vad glad kag blir för din skull! Måste va ett underbart besked! Hoppas verkligen det tar sig nu

Tack snälla du :D Ja verkligen! Jag vet precis hur du känner när medicinen inte biter eller så.. allt känns så hopplöst. Men tro mig , rätt vad det är så kommer ni hitta rätt dos för dig med :) Sprutorna är ju annars väldigt effektiva!
  • Mema9

Amne18: Det tycker jag absolut du ska göra! Om hon ändå inte vill, säg att du vill lämna blodprov för att se så du verkligen har egen. Surt att försöka så kanske det visar sig att du inte har egen :/

Oliwia92: Jag fick Puregon utskrivet och de startar man med mensdag 2 och tar varje dag fram till ägglossning. (De påminner om en insulinpenna om du har koll på en sån:) Sen kollar man med VUL tidigare då kroppen oftast svarar fortare på sprutornas hormon , har för mig jag var inne på koll redan cd 8 eller 9, sen ett eller två besök till innan äl beroende på hur fort äggen växer. Jag fick inga direkta biverkningar som jag märkte av tack och lov. Jag fick börja med 50IE och sedan höjde vi till 75IE efter 1 vecka då äggen växte lite långsamt. Den dosen säger dig förmodligen ingenting men om du ska börja med sprutor kommer du hänga med haha.. Jag är ju sån som ställer alarm som ringer dagligen så jag tar sprutorna eller tabletterna exakt samma tid :) har så lätt att glömma annars! Vet inte vad mer kan kan berätta hehe..

Becca90: Ooh! Vilken tid ska du dit? Du måste uppdatera oss efter :D det låter lovande att han är duktig på att hitta undangömda stockar ;) hahah jo men här ska det göras bebis! Denna gång måste det bara funka alltså

Svar på tråden Gravid med Letrozol