Reflux 4 månaders
Tar tacksamt emot alla tips och råd, samt tidigare erfarenheter. Har en liten flicka på 4 månader, helammande och mjölkproteinallergiker. Jag undviker all gasbildande föda samt givetvis mjölkprodukter. Hon ammar nattetid i stort sett en gång i timmen och dagarna sover hon 30min åt gången varannan till var tredje timme, och ammar en stund då. Viktuppgång, väldigt fint hittills, trots mycket kräkningar. Min fråga då; för några veckor sedan fick hon diagnosen reflux och blev insatt på en halv dos nexium, kort därefter började hon bajsa vattnigt 6-7 ggr nattetid i sömnen, och i stort sett varje timme dagtid, dvs hon drabbades av diarré. Ont hade hon också. Men refluxbesvären avtog. Efter drygt 8dagar sa hennes läkare att vi skulle sluta med nexium då hon troligen drabbats av sällsynt biverkan; diarré. Känner någon igen sig?
Hennes besvär vart ju olidliga, trots att hon nu behandlas med Zantac, kräkningarna är ju massiva med är inte det största bekymret, hon stöter bort bröstet, lyckas jag amma så gapskriker hon 20min efter avslutad amning, av smärta orsakad av kraftiga uppstötningar. Detta trots att hon dagtid får ligga upprätt på mig, upphöjt huvudände på sängen, inget hjälper hon är otröstlig när det väl inträffar, gråter oavbrutet i 30 minuter för att sen slockna av trötthet. Jag vågar därav inte amma henne lika ofta som hon vill och behöver då jag inte klarar av att se henne ha så ont och inte kunna hjälpa. Värre är det nattetid då det slutar med gapskrik natten ut, uppstötning efter amning, eller hunger för att amning uteblir. Barnläkaren säger håll ut hon växer ur det, men lättare sagt än gjort. Har ni något klokt att komma med?