Vul efter blödning - fostret mindre än beräknat
TS, hur har det gått? En fråga till både dig och babydreams: Vilken dag plussade ni?
Jag har nämligen varit med om nåt liknande. Enligt mina beräkningar är jag idag i vecka 7+6. Hade en liten mörkbrun blödning i vecka 6+2 (en liten fläck i trosorna bara) och idag var jag på VUL. (Inte pga blödningen, det var planerat innan dess.) Fostret var alldeles för litet enl barnmorskan, minst en vecka yngre trodde hon att det var. Jag trodde mig ha haft stenkoll på min ägglossning, då jag tempar, och vi hade sex dagen före och dagen efter. Sedan var jag bortrest en vecka, så ägget måste ha blivit befruktat tack vare nåt av de två tillfällena.
Jag fick två möjliga förklaringar. Antingen hade jag ÄL senare än jag trodde, trots temphöjningen, och så överlevde spermierna upp till fem dagar. Eller så dröjde det ovanligt länge innan ägget fäste. Jag kan köpa båda förklaringarna, även om jag tvivlar särskilt på den första. Men till saken hör att jag plussade starkt och tydligt på BIM. Om den första förklaringen stämmer så var det ju inte alls BIM, utan upp emot en vecka före. Och om den andra förklaringen stämmer så hade ju ägget just fäst vid BIM, och då borde jag väl inte kunnat få ett så tydligt plus?
Sen kan det ju såklart vara så att fostret dött och slutat växa, även om barnmorskan tyckte att det mer såg ut som en frisk tidig graviditet än ett missfall. Hon kunde ana ett hjärta som slog, men var inte säker. Ska på nytt VUL om tio dagar. Förstår inte hur jag ska stå ut med att vänta.