• Tanja1978

Kan jag vara gravid?

Hej! Vill rådfråga er.
    Jag hade ÄL den 22/8 (fast gubbe på clearbluetest) och sex. 10 dagar senare fick jag en rosa flytning som varade i 3-4 dagar. Nu dag 16 efter ÄL gjorde jag ett nytt ÄL-test och fick nu blinkande gubbe. Gravtester visar negativt.
    Kan det vara en nidis jag haft? Kan man få ägglossning så snabbt efter om det nu var mens jag hade och inte en nidis?

Tacksam för reflektioner.

• Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Erla

Låter tveksamt att du skulle vara gravid om gravtest visar negativt så sent som 16 dagar efter äl, men konstigare saker har ju hänt. Jag skulle avvakta och testa igen om några dagar. Visar det negativt då också hade jag antagit att kroppen betedde sig lite skumt för tillfället och antagit att äl är på g igen.

• Erla

Vill också tillägga att äl oftast sker minst ett till två dygn efter positivt test. Du är troligen inte på äl+16 utan snarare på äl+14-15.

• Tanja1978

Ett litet tillägg till min fråga. Jag läser på flera ställen att man kan vara en "låghormonare" och inte testa positivt förrän ca 19 dagar efter oskyddat sex. Jag har haft väldigt mycket "mensvärk" och lite illamående etc i flera veckor men det kan ju vara kroppen som konstrar av andra anledningar. Jag provar att ta ett gravtest igen på torsdag då det är dag 19 och är det negativt så lägger jag ner för denna gången och fortsätter kolla ÄL.

• Erla
    Tanja1978 skrev 2018-10-08 10:16:30 följande:

Ett litet tillägg till min fråga. Jag läser på flera ställen att man kan vara en "låghormonare" och inte testa positivt förrän ca 19 dagar efter oskyddat sex. Jag har haft väldigt mycket "mensvärk" och lite illamående etc i flera veckor men det kan ju vara kroppen som konstrar av andra anledningar. Jag provar att ta ett gravtest igen på torsdag då det är dag 19 och är det negativt så lägger jag ner för denna gången och fortsätter kolla ÄL.

Ja, det finns ju de som har låga hormoner i kroppen och hormonerna börjar ju inte stiga förrän ägget fäster. Man kan ju experimentera lite med siffrorna och få fram en teoretisk "testdag" utifrån olika hormonnivåer. Normalt har man mellan 1 och 5 hcg i kroppen som icke gravid. Skulle du vara en av de mycket få som har 1 kan man ju räkna ifrån det. Skulle du fått äl två dagar efter positivt test så börjar äl+1 den 25/9. Då bör din nidblödning och äggfästning ha skett på ca äl+7, vilket är typ vanligast. Hcg fördubblas ca varannan dag. Om man har otur, var tredje. Men vi får låtsas att du är inom normen här.

Äl+7 = 1hcg

Äl+9 = 2hcg

Äl+11 = 4hcg

Äl+13 = 8hcg

Äl+15 = 16hcg

Äl+17= 32hcg

Du bör kunna testa positivt på äl +16 med ett vanligt test. Men så är ju detta bara teoretiskt :)
  • Erla
    Tanja1978 skrev 2018-10-08 12:51:45 följande:

Tack för utförligt svar

Hur har det gått? Har du testat något mer?
  • Blomma10
    Erla skrev 2018-10-08 12:06:43 följande:

Ja, det finns ju de som har låga hormoner i kroppen och hormonerna börjar ju inte stiga förrän ägget fäster. Man kan ju experimentera lite med siffrorna och få fram en teoretisk "testdag" utifrån olika hormonnivåer. Normalt har man mellan 1 och 5 hcg i kroppen som icke gravid. Skulle du vara en av de mycket få som har 1 kan man ju räkna ifrån det. Skulle du fått äl två dagar efter positivt test så börjar äl+1 den 25/9. Då bör din nidblödning och äggfästning ha skett på ca äl+7, vilket är typ vanligast. Hcg fördubblas ca varannan dag. Om man har otur, var tredje. Men vi får låtsas att du är inom normen här.

Äl+7 = 1hcg

Äl+9 = 2hcg

Äl+11 = 4hcg

Äl+13 = 8hcg

Äl+15 = 16hcg

Äl+17= 32hcg

Du bör kunna testa positivt på äl +16 med ett vanligt test. Men så är ju detta bara teoretiskt :)

Hej där! Ja hoppar in här om de är ok :) vi försöker att skaffa vårt första barn.. ja tänker på den här uträkningen ang äl och hcg. Jag fick glad gubbe på clearblue digital den 30/9 Runt halv 1 på dagen. Kände smärta i samband med samlag och då testade ja mig ungefär direkt efter och fick utslag för ägglossning. Frågan är då ja kanske fick ägglossning samma kväll eller dagen efter. Vi hade även sex tre dagar innan utslag och samma dag och dagen efter. Jag testade negativt imorse och självklart en besvikelse. Men då tänkte jag att ja kanske har för lite hcg i kroppen...
  • Erla
    Blomma10 skrev 2018-10-11 08:48:19 följande:

Hej där! Ja hoppar in här om de är ok :) vi försöker att skaffa vårt första barn.. ja tänker på den här uträkningen ang äl och hcg. Jag fick glad gubbe på clearblue digital den 30/9 Runt halv 1 på dagen. Kände smärta i samband med samlag och då testade ja mig ungefär direkt efter och fick utslag för ägglossning. Frågan är då ja kanske fick ägglossning samma kväll eller dagen efter. Vi hade även sex tre dagar innan utslag och samma dag och dagen efter. Jag testade negativt imorse och självklart en besvikelse. Men då tänkte jag att ja kanske har för lite hcg i kroppen...

Det finns ju de som har snabb äl, där den sker inom ett dygn från positivt test, men det är väl inte så vanligt som att det tar minst 24h innan ägget släpper. Smärta runt äl är ju inte helt ovanligt då äggstockarna kan ömma några dagar innan och efter äl. Men säg att ägget släppte samma kväll/natt som du fick positivt test. Då är ju du bara på äl +11 nu. De flesta rekommenderar att testa för graviditet först på äl +14-15.
  • Blomma10
    Erla skrev 2018-10-11 10:13:59 följande:

Det finns ju de som har snabb äl, där den sker inom ett dygn från positivt test, men det är väl inte så vanligt som att det tar minst 24h innan ägget släpper. Smärta runt äl är ju inte helt ovanligt då äggstockarna kan ömma några dagar innan och efter äl. Men säg att ägget släppte samma kväll/natt som du fick positivt test. Då är ju du bara på äl +11 nu. De flesta rekommenderar att testa för graviditet först på äl +14-15.

Ja jag tror jag är på äl +10 eller +11 där någonstans... hoppas bara ägget har fäst.. känner mig inte särskilt gravid direkt. Men hoppas!!!
  • Erla
    Blomma10 skrev 2018-10-11 10:49:22 följande:

Ja jag tror jag är på äl +10 eller +11 där någonstans... hoppas bara ägget har fäst.. känner mig inte särskilt gravid direkt. Men hoppas!!!

Oftast känns inte graviditeten så tidigt. Testa om några dagar, om inte mensen dyker upp.
  • Tanja1978

Hej igen. Jag var inte gravid som jag undrade i mitt förra inlägg men har nu en annan fundering. Fick glad gubbe på clearblues test (det rosa som visar de 2 mest fertila dagarna) i torsdags och fredags men kunde inte ha sex förrän på fredagen då det var en rund ring igen på testet. Finns det en chans att bli gravid ändå?

• Erla
    Tanja1978 skrev 2018-10-21 00:55:37 följande:

Hej igen. Jag var inte gravid som jag undrade i mitt förra inlägg men har nu en annan fundering. Fick glad gubbe på clearblues test (det rosa som visar de 2 mest fertila dagarna) i torsdags och fredags men kunde inte ha sex förrän på fredagen då det var en rund ring igen på testet. Finns det en chans att bli gravid ändå?

Ja det finns det. Ägget är befruktningsbart i ca ett dygn efter att det släppt.
  • Tanja1978

Rättelse: jag kunde inte ha sex förrän på lördagen med rund ring på testet. Finns det ändå en chans?

• Erla
    Tanja1978 skrev 2018-10-21 09:30:37 följande:

Rättelse: jag kunde inte ha sex förrän på lördagen med rund ring på testet. Finns det ändå en chans?

Det beror helt på när ägget släppte. Jättesvårt att svara på så du får nog bara vänta och se :)
  • Jodyanna

Måste bara fråga.

Graviditetstest är ju för att veta om man är gravid och äl test för att se ägglossning. Varför tar man då äl test om gravtestet är negativt? Litar man mer på att ett äl ska säga att du är gravid eller inte?

• Erla
    Jodyanna skrev 2018-10-21 09:43:44 följande:

Måste bara fråga.

Graviditetstest är ju för att veta om man är gravid och äl test för att se ägglossning. Varför tar man då äl test om gravtestet är negativt? Litar man mer på att ett äl ska säga att du är gravid eller inte?

För vissa kan äl-test ge utslag även vid graviditet och några inbillar sig att ett äl-test ger utslag fastän det inte finns tillräckligt med hcg för att ge utslag på gravtest. Det finns de som inte vågar ta ett gravtest för att de är rädda för att få negativt och då lever hoppet vidare om äl-testet också är negativt. Det finns de som anser att det är slöseri att ta gravtest om de testar tidigt och så finns det de som tolkar ett tydligt, men ej positivt äl-test som möjlig graviditet. Orsakerna är många, men onödiga. Jag resonerar som så att om folk vill slösa på test hit och dit så får de göra det. Det skadar inte mig, även om det är lite tråkigt att kvinnor blir hysteriska så fort det finns något litet minitecken på graviditet.
  • Tanja1978

Hej allihop.
    Nu är jag igång igen med nya funderingar. Hade ÄL runt den 19/10 (sexade den 20/10) och hade en flytning med liiite blod i ca 8 dagar senare dvs ca 29/10. Nu sitter jag med världens mensvärk sen ca en vecka tillbaka och är helt konstig i kroppen. Har tagit ett gravtest igår som visade negativt och väntar några dagar innan jag tar det igen. Märkligt att ha mensvärk efter mensen och så pass långt innan nästa ÄL. Har tagit ÄL-test och det är bara en rund ring så den är det inte redan. Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori?

Svar på tråden Kan jag vara gravid?