Tanja1978 skrev 2018-10-08 10:16:30 följande:
Ett litet tillägg till min fråga. Jag läser på flera ställen att man kan vara en "låghormonare" och inte testa positivt förrän ca 19 dagar efter oskyddat sex. Jag har haft väldigt mycket "mensvärk" och lite illamående etc i flera veckor men det kan ju vara kroppen som konstrar av andra anledningar. Jag provar att ta ett gravtest igen på torsdag då det är dag 19 och är det negativt så lägger jag ner för denna gången och fortsätter kolla ÄL.
Ja, det finns ju de som har låga hormoner i kroppen och hormonerna börjar ju inte stiga förrän ägget fäster. Man kan ju experimentera lite med siffrorna och få fram en teoretisk "testdag" utifrån olika hormonnivåer. Normalt har man mellan 1 och 5 hcg i kroppen som icke gravid. Skulle du vara en av de mycket få som har 1 kan man ju räkna ifrån det. Skulle du fått äl två dagar efter positivt test så börjar äl+1 den 25/9. Då bör din nidblödning och äggfästning ha skett på ca äl+7, vilket är typ vanligast. Hcg fördubblas ca varannan dag. Om man har otur, var tredje. Men vi får låtsas att du är inom normen här.
Äl+7 = 1hcg
Äl+9 = 2hcg
Äl+11 = 4hcg
Äl+13 = 8hcg
Äl+15 = 16hcg
Äl+17= 32hcg
Du bör kunna testa positivt på äl +16 med ett vanligt test. Men så är ju detta bara teoretiskt :)