Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Mängd läxor i 4:an?

Erla skrev 2018-10-13 22:41:09 följande:

Jag vidhåller mitt tidigare svar, där jag syftar på att det är orimligt att lägga ansvaret hos föräldrarna. Långt ifrån alla föräldrar är kapabla till att lära ut med kvalitet och att skicka hem läxor i form av ämnen som inte arbetats med tillräckligt i skolan är inte utvecklande. Nu är ju läxor valfritt för lärare (som tur är). Jag tyckte att jag läste att du var lärare själv, eller var det någon annan här kanske? Men det borde inte vara så svårt att fråga vilka arbetsområden eleverna jobbar med för tillfället, kolla upp vad läroplanen säger om ämnet och leta upp diverse lämpliga undervisningsmaterial på nätet om man nu som förälder är orolig över läxor. Speciellt om man nu känner att man vill sköta sitt barns undervisning på fritiden.

Tvivlar du på att eleverna och ditt barn lär sig det denne behöver för att klara kunskapskraven är det väl läge att diskutera detta med läraren och eventuellt stämma möte med rektor.

Oj vilket bra inlägg ! Jag har haft båda mina stora barn i sk läxfria skolor några år och var jättenöjd. Självklart var jag delaktig ändå i deras skolgång och De hade studiemöjligheter i skolan ändå efter skoltid. Så när de behövdeplugga mer, en slags läxa kan man nog kalla det så fanns pedagoger där och hjälpte eleverna. Superbra! Mitt ena barn läser för övrigt själv till lärare nu.

Mina små barn har läxor ( åk 4) men rätt vettiga och inte " i dag ska alla läsa sid 4....." utan det har matte, engelska och svenska mål och har veckoläxa. De får allt på fredag och har en vecka på sig
  • modsey
    Ukklavek skrev 2018-10-28 15:45:25 följande:

...och du kommer inte gilla idén att alla företag i Sverige kommer outsourca sina verksamheter till länder där barnen/föräldrarna idag bryr sig om skolan och gör läxor varje dag.

Vår välfärd kommer vara ett minne blott eftersom svensken inte vill jobba för brödfödan.

Att ifrågasätta traditionella läxor är INTE samma sak som att inte bry sig om skolan !
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?