• KarinMatildaa

Illamående, sjukskrivning

Hej!

Är i vecka 7+4. Mår fruktansvärt illa. Värre än med första barnet. Inte så att jag kräks så mycket, har hänt några gånger och några ggr har jag stuckit fingrarna i halsen. Men för mig är det värsta inte att kräkas utan i princip konstant illamående och trötthet. Det är ju vanliga symtom och kan t o m vara ett tecken på en stark graviditet, men ändå jobbigt. Jag har testat Postafen och Lergigan Comp, inte hjälpt. Ska ringa VC imorgon igen, känner att jag inte pallar att jobba, men är orolig för att inte få bli sjukskriven. Jag har ett ganska krävande jobb och är ny på jobbet. Någon som har erfarenhet av illamående och trötthet och sjukskrivning?

• Svar på tråden Illamående, sjukskrivning
  • Anonym (A)

Oj vad jag känner igen mig. V 7+4 och galet trött att jag funderar på att sjukskriva mig denna vecka. Har inte så fysiskt krävande jobb så ska ta dag för dag och försöka stå ut. Jobbigt att känna sig så illamående o trött hela tiden och inte orka ta hand om barnen eller vara en bra flickvän... Hej jag lägger mig o vilar... hela tiden ... Så du är inte ensam! Hoppas du kommer fram till hur du ska göra. Två v el om det är 10 dagar kan man ju sjukskriva sig själv.

• whippitwhippet

De första 7 dagarna (kalenderdagar, inte arbetsdagar) kan du ju sjukskriva dig själv och fram till dag 14 kan du vara sjukskriven med läkarintyg som FK inte behöver godkänna. Jag har just fått godkänt att vara sjukskriven de första 14 dagarna, sedan vet jag inte hur det blir om jag ska försöka få fortsatt eller prova att jobba några dagar innan julledigheten. Jag har dock ett jobb som inte är genomförbart när jag mår illa, kräks och får migrän. Jobbar på operation och har alltså inte möjlighet att gå ifrån när jag mår dåligt. Upplever att det från läkarhåll och även från chef och kollegor varit en självklarhet att jag ska vara sjukskriven, men har som sagt inte tagit det med FK än...

Svar på tråden Illamående, sjukskrivning