• Jennn

Ny som mamma. Hur mycket äter ditt barn?

Hej!

Jag är en nojjig och orolig mamma. Fått mitt första barn, en liten son som nu är 3 veckor.

Ammar inte då det inte funkade. Han har ersättning NAN PRO 1. Han har lite jobbig mage så bytte till NAN sensitive, bytte idag så vet inte om den lugnar hans mage än.

Men han är ALLTID hungrig! Äter ibland 150ml varannan timme och ibland var 3:e, beroende på om han sover länge. Ibland kan det gå 40 min och han vill ha mer. Blir han äns mätt?

Är det bra att ge mycket hela tiden? Förstår att om han är hungrig så ska han ju äta, men finns det någon gräns? Nu får han 120ml för det står det på sensitiv burken att han ska ha.

Tack för svar och tips!

• Svar på tråden Ny som mamma. Hur mycket äter ditt barn?
  • Finlandarn

Först och främst, grattis! :)

Jag ammade förvisso vår son så jag vet inte hur mycket han åt i gången, men han kunde äta med 30 min till 2 timmar emellan. Sällan gick det längre än så (än idag går det inte mer än 2-3 timmar mellan måltiderna och han är nu 8,5 månader).

Det är nog bara att mata på om han verkar hungrig. Alla bebisar är olika så det finns ingen mängd som passar alla :) Heller inte någon tidtabell för mat i den åldern än ;) Om du är osäker om han är hungrig eller annars är missnöjd så kan du försöka ge mat, är han inte hungrig vill han inte ha :) Samma sak så kan inte bebisar svälta sig själva, för som sagt, de äter bara när de är hungriga!

• annabellelee

Amning ska inte gå att inte att övermata (mjölken anpassar sig så om barnet äter sällan blir den fetare och tvärtom), men ersättning går att övermata med. Ibland vill barnet äta bara för att hen vill "gosa" ochha närhet. Ring BVC och rådgör.

Har du provat att ge napp och bara mysa med honom i famnen när du tycker du gett tillräckligt och han fortfarande verkar hungrig?

• nnnnnnnn

Som tidigare sagt - mata tills barnet blir nöjt!
    Vårt första barn behövde mycket, mycket mer än det stod på burken. När det stod typ 120 ml 6ggr dygn (vilket blir 720 ml) så åt vårt barn 180 ml 6-7 ggr per dygn (1260 ml, nästan dubbelt alltså!).

Så gör MER ersättning, det ska finnas lite kvar i flaskan när barnet slutar äta. Och mata direkt som barnet blir oroligt/söker. Hellre för mycket och barnet kräks ut lite överskott, än att barnet känner sig hungrig och otrygg.

Så mycket mat, ofta!

Byt till Hipp om det inte verkar bli bättre snabbt med sensitiv.

• Jennn

Okej! Tack för alla era svar:)

Känns logiskt och klokt!

• Canadasvensk

Grattis till ditt nya liv men en liten bäbis!  Nalle

Jag tycker det låter helt normal det du säger. Min erfarenhet ar att det inte kan gå mer än max 3 timmar dom första månaderna. Sen sakta men säkert så sover dom längre på nattten.

Blir natten jobbig kan du prova med "dream feed". Om ditt barn har sovit i typ 3 timmar på natten så sätt en flaska i munnen sen äter barnet helt enkelt i sömnen. Utmärkt sätt att lära bäbisen att sova en hel natt och man slipper att dom vaknar och skriker.

Tänk också på att hålet på flaskan passer till åldern.

• jennie08

När min lilla var nyfödd så låg han vid bröstet 24/7. Åt hela dagarna. Nu är han 3 månader och klarar sig flera timmar mellan matningarna.

Svar på tråden Ny som mamma. Hur mycket äter ditt barn?