• annabellelee

Bebis med hudeksem - tips och erfarenheter

Jag har en bebis på fyra månader som har hadproblem. Huden blir röd, torr och fjällar. Det är inte bara litegrann , utan över hela kroppen, mest bröst och armar och nacke, men även ben , rygg och hårbotten.

Vi smörjer varje dag med miniderm, men hon är torr ändå och har rivmärken på huvudet och andra ställen där hon kommer åt, så det kliar nog. Konstigt nog kliar hon sig sällan på dagarna utan det är mest på natten i sömnen. Och ja, hon sover dåligt, vilket stör både henne och mig.

Vi fick tips om hydrokortisonsalva av BVC, som hjälper, och på deras inrådan har jag slutat med mjölkprodukter (jag ammar) ifall det är allergi, men det verkar inte göra skillnad. Jag klipper hennes naglar superkorta, men hon lyckas riva sig ändå. :(

Vi ska få remiss till hudläkare, men det verkar ta tid att träffa någon.... Är det någon som har erfarenhet/tips?

• Svar på tråden Bebis med hudeksem - tips och erfarenheter
  • Trippelmamma76

Låter ju som allergi... i min mening är miniderm f ö skräp, använd Locobase repair istället! Obs repair, inte ?vanlig? Locobase! Och såklart smörja så mycket som huden kan ta upp, inte snåla.

• legomum

Säger som trippelmamma släng minidermen och ta locobase repair istället.

Ja det kliar värre på natten speciellt när man blir varm så kan det börja klia extra. Det är inte konstigt att bebis har svårt att sova.

Jag skulle nog prova en mild kortisonkräm varje kväll och massor massor av mjukgörande.
    Inte tvätta med vatten mer än nödvändigt och bada kanske en gång i veckan (pga eksemen).

Vad använder du för tvättmedel? Rekommenderar flytande och neutral (parfymfritt såklart) inget sköljmedel alls.
    Det är enkla åtgärder som du kommer bli uppmanad att se över vad du använder.
    Så jag skulle börja där om jag vore du (om du nu inte redan gjort det förstås)

• annabellelee

Tack för tipsen!

Vi kör parfymfritt tvättmedel med extra sköljning vid varje tvätt och har alltid gjort till barnen, men vi ska prova flytande tvättmedel.

Jag kör som sagt redan med kortisonkräm, och den verkar göra så att hon inte är torr längre, men fortfarande är hon röd och har klåda.

Det är inte kul att se henne vrida sig sig och inte kunna sova - jag vill ju bara att hon ska må bra!

• LFF

Locoid 1% kortisonkräm 1gång/dag och sen miniderm 2ggr/dag använde vi när grabbarna var små. Pyjamas och tunna vantar när bebisen sover (inget täcke) för att skydda så hon inte river sig i sömnen.

Problemet var när de skulle göra pricktestet och vi inte fick använda kortisonkrämen på flera dagar.

I vårt fall så kommer hudproblemen (de har fortfarande problem med torr hud) när hösten kommer, med kylan och fukten. Och det är för torrt inomhus rent generellt. Så kolla om det hjälper med en luftfuktare.

Svar på tråden Bebis med hudeksem - tips och erfarenheter