• medelsvensk

Spjälsäng med avtagbar sida och hög botten

Hej, vår tillkommande son tänkte vi placera i en spjälsäng, där vi tar av ena sidan och placerar den tätt intill dubbelsängen. På så sätt underlättas nattlig amning. Då gäller det förstås att sängarna är ungefär lika höga. Vår dubbelsäng är hög, drygt 60 cm. Finns det några spjälsängar som kan passa oss? Tyvärr står det ju sällan i beskrivningar av spjälsängarna hur hög sängbotten är. Tips på lämplig säng? Helst önskar vi en fullstor spjälsäng (Bäddmått 60*120)

• Svar på tråden Spjälsäng med avtagbar sida och hög botten
  • BuoBä

Köp en begagnad bedside crib, som är gjord för ändamålet. De går att sälja för nästan lika mycket sen.

Vanliga spjälsängar har bara två fasta lägen för madrassen och som du har märkt anges sällan de måtten, så om du inte springer runt och mäter blir det svårt att hitta en som passar perfekt. Dessutom är de större än man tänker sig. Det blir rätt svårt att komma ur sängen på den sidan med ca 125 cm spjälsäng i vägen (och det kan variera men jag var inte smidigast i världshistorien efter förlossningen).

• Minlillaplutt

Vi har en sådan, från Ikea. Höjden blir som högst då bara ca 50cm från golvet, om man har en normaltjock madrass...

• Grodis15

Tror det fungerar med de flesta spjälsängar. Spelar ju ingen roll om den är högre eller lägre egentligen. Vår spjälsäng är 10cm lägre än vår säng.

• älskarlivet81

Vår säng är också väldigt hög men vi hade en spjälsäng från ikea, fungerade bra. Oftast sov våra döttrar hos oss halva natten ändå, eftersom det underlättade amningen.

• medelsvensk

Förhöjningsklossar kan vara ett alternativ, ska undersöka det.

Jag tror ändå det är en fördel om sängarna är i någorlunda samma nivå, när en trött mamma ska amma.

Även att köpa en bedside crib och byta ut den efter x månader kan vara ett alternativ.

Tack för alla tips, ska fundera en runda till

• Grodis15
    medelsvensk skrev 2018-11-03 21:46:06 följande:

Jag tror ändå det är en fördel om sängarna är i någorlunda samma nivå, när en trött mamma ska amma.

Även att köpa en bedside crib och byta ut den efter x månader kan vara ett alternativ.

Men du kommer ju ändå lyfta upp barnet i din säng när du ska amma? Därav att någon decimeter inte spelar någon roll..
  • medelsvensk
    Grodis15 skrev 2018-11-03 22:00:09 följande:
    Men du kommer ju ändå lyfta upp barnet i din säng när du ska amma? Därav att någon decimeter inte spelar någon roll..
    Visst, men är det samma höjd så blir det skyffla istället för att lyfta!
  • älskarlivet81
    medelsvensk skrev 2018-11-03 22:06:03 följande:

Visst, men är det samma höjd så blir det skyffla istället för att lyfta!

Lyfta måste du ju göra ändå, hur ska du annars få över barnet till er säng?
  • Jsv17
    medelsvensk skrev 2018-11-03 21:46:06 följande:

Vi köpte både vanlig spjälsäng och bedsidecrib, vi har den stora spjälsängen i vårt rum nu då vi bytt till den och de är större än man tror, jag hade haft väldigt knepigt att komma i och ur vår säng om vi haft den som bedsidecrib så jag rekomnderar en bedsidecrib med lite mindre mått.
    Pojke 9-12-17
  • Jilo

Vår säng är också väldigt hög och jag hittade ingen Bedside crib som var så hög. Vi köpte Ikeas Gonatt spjälsäng då den är högre än vanliga, och till den valde vi deras tjockaste madrass. Det blev perfekt höjd! Tyckte det var skönt att kunna krypa in till bebisen halvt i hans säng och amma honom helt utan att flytta honom ibland :)

• LittleSunshine84

Vi körde dubbla madrasser i spjälsängen. Oavsett om det är samma höjd så kommer man inte ifrån kanten på spjälsängen,den är hård så går inte att skyffla över barnet

• Jilo
    LittleSunshine84 skrev 2018-11-04 08:24:00 följande:

Vi körde dubbla madrasser i spjälsängen. Oavsett om det är samma höjd så kommer man inte ifrån kanten på spjälsängen,den är hård så går inte att skyffla över barnet

Menar du en säng med nedfällbar sida? För på vissa, t.ex Gonatt tar man bort sidan helt och madrasserna hamnade intill varandra som en förlängning av våran säng. Inga kanter och supersmidigt :)
Svar på tråden Spjälsäng med avtagbar sida och hög botten