• miilap

Kan jag gå ut en kväll och lämna till pappan?

Hej!

Jag bara måste bolla mina tankar med er!

Jag och min man har en dotter som precis blivit 10 månader.

Hon har alltid varit väldigt mammig, så pass mycket att ibland känns det som att hon inte ens tycker om sin pappa. Detta gör att det är jag som har tagit alla natttningar dessa månader, det är jag som myser med henne på kvällarna när hon är trött och grinig (hon skriker konstant med pappan) Gör och ger flaska m.m. Jag kanske har tagit över lite..det är jag medveten om. Men eftersom hon bara skriker med pappan har det bara blivit så.

Nu börjar mitt huvud skriiiika efter egentid. Jag kan alltså inte ens ligga i soffan eller i sovrummet i 30 minuter i lugn och ro medans pappan har henne för hon bara gnäller och då kan jag ju självklar inte slappna av. ( Jag går aldrig in och "räddar" henne. Jag ger han alltid chansen att trösta henne och försöker ge henne chansen att se att pappa också duger). Men det vill sig bara inte.

Min väninna fyller år om ett par veckor och ska ha middag och fest, jag skulle så gärna vilja gå. Men det betyder att han måste natta henne (vilket han aldrig har gjort, hon bara skriker sig hes tills han ger upp och kommer ut till mig). Hon vaknar också ca 5 gånger de första timmarna innan hon sover tungt och då vill hon bara sövas om av mig. Men han säger att det är självklart jag ska gå, att han fixar det. Men hur i hela friden ska jag känna mig trygg med det? Även fast jag så gärna vill och behöver detta.. Hur hade ni gjort?

Tack för att ni orkade läsa <3

• Svar på tråden Kan jag gå ut en kväll och lämna till pappan?
  • lövet2

Jag hade sett till att tillbringa tid varje dag tillsammans med både pappan och babyn. Inte lämna babyn till pappan alltså, utan vara tillsammans alla tre. Om pappan är engagerad och intresserad, medan du själv sitter och läser eller fipplar med mobilen, så kommer dottern att vända sig till pappan mer och mer. Sedan är det bara att du gör små ärenden ut ur rummet och låter dem knyta an bättre.

Om du bara dumpar dottern hos pappan och försvinner, så minskar inte hennes mammighet, utan då kan hon börja tycka att han är farlig. Han gör ju så du försvinner ...

• Jemp

Sonen var jättemammig. Vid den åldern hade det löst sig, då var sambon föräldraledig (när är det dags för pappan i ditt fall?) Men första gången jag var iväg såg sambon till att vara i närheten. Hann iaf med middagen.

Hur brukar ditt barn nattas? Funkar flaska? Vagn? Sele? Bil? Osv. Kan ni ändra nattningsrutin, tex att barnet får flaska oavsett vem som söver.

• Anonym (Lisida)

Det är väl klart du kan. dvs så länge han inte är efterbliven eller på annat sätt handikappad. Men jag antar att du inte skaffat barn med en efterbliven. 

• miilap

Tack för ditt svar!

Jo jag tänker också att hon kanske förknippar honom med att jag försvinner. Det går alltid bra när dom är ute och gör saker tillsammans om jag inte är med men då har hon ju annat att fokusera på. Hon gnäller inte när vi alla tre tex sitter på golvet och leker och då kan hon busa och skratta med honom men så fort jag lämnar rummet blir hon ledsen eller om jag räcker över henne till hans famn för jag måste gå på toaletten eller så. Pappan blir ju såklart ledsen. Och jag blir slutkörd.

• miilap

Tack för ditt svar!

Jo jag tänker också att hon kanske förknippar honom med att jag försvinner. Det går alltid bra när dom är ute och gör saker tillsammans om jag inte är med men då har hon ju annat att fokusera på. Hon gnäller inte när vi alla tre tex sitter på golvet och leker och då kan hon busa och skratta med honom men så fort jag lämnar rummet blir hon ledsen eller om jag räcker över henne till hans famn för jag måste gå på toaletten eller så. Pappan blir ju såklart ledsen. Och jag blir slutkörd.

• lövet2
    miilap skrev 2018-11-03 21:35:10 följande:
    Tack för ditt svar!
    Om pappan tar med henne ut då och så hittar de på något? Sedan är du bara inte hemma när de kommer? Tror du det går bättre?
  • miilap
    lövet2 skrev 2018-11-03 21:39:50 följande:

Om pappan tar med henne ut då och så hittar de på något? Sedan är du bara inte hemma när de kommer? Tror du det går bättre?

Ja det brukar fungera en stund. Ibland har jag vart iväg och handlat eller så medans dom är ute och kommit hem efter dom, då har allt vart lugnt en stund tills hon börjar leta efter mig eller hon blir trött och vill bli nattad av mig. Där klämmer ju skon..

Men jag tror också jag har varit dålig på att säga hejdå när jag gått iväg, så hon förstår inte att jag kommer tillbaka. Kanske ett jättemisstag att jag inte har gjort det.
  • miilap
    Jemp skrev 2018-11-03 21:30:53 följande:

Sonen var jättemammig. Vid den åldern hade det löst sig, då var sambon föräldraledig (när är det dags för pappan i ditt fall?) Men första gången jag var iväg såg sambon till att vara i närheten. Hann iaf med middagen.

Hur brukar ditt barn nattas? Funkar flaska? Vagn? Sele? Bil? Osv. Kan ni ändra nattningsrutin, tex att barnet får flaska oavsett vem som söver.

Pappan ska vara föräldraledig från och med mars så vi har ju ett tag kvar att fixa detta :)

Dottern brukar snutta sig till sömns (ammar inte längre då mjölken försvann men det är väll nån trygghetsgrej) eller så väggar jag i famnen. Pappan försöker och vagga men då gallskriker hon bara. Han försöker på andra vis också med fungerar inte. Hon blir bara så extremt ledsen. Och han blir ledsen och stressad vilket hon såklart känner av. Jag hör ifrån rummet att han stressar upp sig, har sagt till han att inte visa henne det Men då svarar han "jag blir inte stressad eller tycker det är jobbigt. Det som är jobbigt är ju att hon är så ledsen och jag kan inte göra något åt det". Jag hör ju att han visst utstrålar jättemycket stress men vill inte ligga på där då jag inte vill att han ska känna sig sämre än han redan gör :(

Men vagn eller sele kanske skulle fungera.. :)
  • Anonym (självklart)

TS, det här är ditt problem, inte pappans eller barnets. Ledsen att säga det men om du hela tiden "tar över" när pappan och dottern försöker få till det utan dig så förstör du deras relation på ett sätt.

Det ÄR frestande att lägga sig i, jag vet. Men tänk på att du vill att dottern skall vara lika trygg med sin pappa som med dig, eller hur? Då måste han få försöka, och försöka "ifred" utan dina tips i stundens kaos eller att du blir hispig och vill "fixa till".

Din dotter är med sin PAPPA. Oavsett hur mkt hon skriker så är det helt självklart att pappa ska kunna natta och natta om på nätterna. Och hon kommer inte skrika 8 timmar i sträck. Till slut lugnar hon sig och kan börja fokusera på att connecta med pappa istället för att få tillbaka dig. Ta tid och se hur länge hon faktiskt skriker, det känns oftast mycket längre än det är.

Gå du på din väninnas tillställning och lämna far och dotter ifred, det är säkert bra för er alla.

• Mimosa86

Börja i små doser. Dvs att pappa tar dottern till lekparken en timme då och då. Åk iväg på korta ärenden (affären tex) så att du lämnat huset.

Barn anpassar sig fortare än man tror. De gillar vanor och rutiner och anpassar sig ganska snabbt till nya rutiner. Ni måste vara konsekventa där. Så länge hon är i en trygg miljö.

• miilap

Tack för era svar och tips! Uppskattas verkligen.

Det har hunnit bli lite bättre faktiskt. Vi har börjat göra så att jag går iväg en sväng, 30min-1 timme, varje kväll och är jättetydlig med att säga hejdå till skruttan. I början va hon lite ledsen när jag gick men nu reagerar hon inte alls. Så vi fortsätter så här ett tag till :) Men middagen och festen skippar jag, mitt hjärta klarar inte av det hehe.

• SI12344

Skönt att ta det i lugn takt! Det är ändå inget roligt att vara borta om det inte känns stabilt hemma.

• Utvandraren2

Dottern på fyra månader är mammig eftersom det är ju jag som är hemma med henne hela dagarna. Men i helgen åkte jag på matförgiftning. Som tur var inte pappan. Så på sin första fars dag och dygnet efter fick han ta 100% ansvar om dottern, det fanns liksom inget alternativ.

Det var riktigt tufft för dem båda den första dagen, med tre timmars sömn, en bebis som skrek och grät eftersom han gjorde saker på fel sätt/mamma saknades. Och det var en pina för en utslagen mor att ligga på badrumsgolvet och lyssna på skrikgråten. Men tillslut lärde han sig, och hon blev nöjd. Tycker helt klart att de bondat mer efter dessa dagarna.

Så låt han få ta hand om bebisen en kväll efter jobbet, men första gångerna är det nog smart om du inte är så långt borta. Typ se film i sovrummet med hörlurar...

• Anonym (K)
    Utvandraren2 skrev 2018-11-14 16:07:32 följande:

Dottern på fyra månader är mammig eftersom det är ju jag som är hemma med henne hela dagarna. Men i helgen åkte jag på matförgiftning. Som tur var inte pappan. Så på sin första fars dag och dygnet efter fick han ta 100% ansvar om dottern, det fanns liksom inget alternativ.

Det var riktigt tufft för dem båda den första dagen, med tre timmars sömn, en bebis som skrek och grät eftersom han gjorde saker på fel sätt/mamma saknades. Och det var en pina för en utslagen mor att ligga på badrumsgolvet och lyssna på skrikgråten. Men tillslut lärde han sig, och hon blev nöjd. Tycker helt klart att de bondat mer efter dessa dagarna.

Så låt han få ta hand om bebisen en kväll efter jobbet, men första gångerna är det nog smart om du inte är så långt borta. Typ se film i sovrummet med hörlurar...

Lärde sig?? Efter FYRA månader?!
  • miilap
    Anonym (K) skrev 2018-11-14 17:02:04 följande:

Hon dör inte...

Det är väll självklart inte det jag tror att hon skulle göra, herregud..
Svar på tråden Kan jag gå ut en kväll och lämna till pappan?