• Amerika321

Orolig nyblivande mamma

Har en sån som blir fyra månader om en vecka och det är första barnet. Jag har helammat tills nu och nu ammar jag honom och han får ersättning nan 1 på kvällen innan han ska sova, ca 60 ml ibland dricker han hela ibland vill han inte dricka alls ersättning. Så ibland ammar jag honom bara och ibland ger jag ersättning på kvällen om jag ser att han fortfarande är hungrig. Fram till han blev tre månader så bajsade han varje dag och löst bajs nu har han börjat bajsa en gång i veckan eller det kan till och med gå 9 dagar utan att han bajsar och sen när han bajsar så är det slemmigt bajs. Han började bajsa såhär sällan även när jag helammade honom så det var inte när jag började med ersättningen. Har ni någon ide på vad man kan göra så att han bajsar? Jag gör massage och stoppar in en tempen i rumpan men de hjälper inte. Har det hänt er med eran barn?

• Svar på tråden Orolig nyblivande mamma
  • Hojjan

Mjölkproteinallergi? Inte ovanligt att det visar sig först när barnet får gröt/ersättning/välling. Gå med i gruppen "barn med mjölkproteinallergi" på fb så får du säkert hjälp.

• annabellelee

Har han problem av att bajsa så sällan, dvs verkar det göra ont eller vars för tjockt? En del barn bajsar väldigt sällan.

• Amerika321

Ingen aning! Det känns inte som att han har ont, han brukar inge gråta iallafall. Han kämpar ju lite. Det brukar vara slemigt bajs som klister. Jag har pratat med BVC och hon gav mig laktulos som jag skulle ge till barnet men jag vill inte få in massor med medicin i min sons kropp om man ska säga så.

Vem kan man prata med förutom BVC?

• Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-11-04 01:17:28 följande:

Har en sån som blir fyra månader om en vecka och det är första barnet. Jag har helammat tills nu och nu ammar jag honom och han får ersättning nan 1 på kvällen innan han ska sova, ca 60 ml ibland dricker han hela ibland vill han inte dricka alls ersättning. Så ibland ammar jag honom bara och ibland ger jag ersättning på kvällen om jag ser att han fortfarande är hungrig. Fram till han blev tre månader så bajsade han varje dag och löst bajs nu har han börjat bajsa en gång i veckan eller det kan till och med gå 9 dagar utan att han bajsar och sen när han bajsar så är det slemmigt bajs. Han började bajsa såhär sällan även när jag helammade honom så det var inte när jag började med ersättningen. Har ni någon ide på vad man kan göra så att han bajsar? Jag gör massage och stoppar in en tempen i rumpan men de hjälper inte. Har det hänt er med eran barn?

om du ammar så mycket så borde han inte bli förstoppad o så länge han e glad o pigg så tycker jag inte att du borde oroa dig. Har en son som snart blir 4 månader o det kan ta dagar innan han bajsar men det är helt normalt om man ammar mycket (eller helammar) så jag brukar lugna mig själv med att tänka: så länge han e glad o pigg så e det ingen fara. Även fast vi kan tycka det e konstigt att dom inte bajsar på flera dagar hehe.
  • Sivs
    Amerika321 skrev 2018-11-04 05:43:48 följande:

Ingen aning! Det känns inte som att han har ont, han brukar inge gråta iallafall. Han kämpar ju lite. Det brukar vara slemigt bajs som klister. Jag har pratat med BVC och hon gav mig laktulos som jag skulle ge till barnet men jag vill inte få in massor med medicin i min sons kropp om man ska säga så.

Vem kan man prata med förutom BVC?

Prova att göra som bvc säger. Ge honom lactulos. Att ge medicin är ibland nödvändigt. Bättre det än att magen inte funkar och barnet börjar må dåligt. Prova en vecka. Det är inte farligt.
  • Amerika321

Kellie13, hur ser din sons bajs ut då han inte bajsar varje dag?

Ger du ersättning eller ammar du bara?

Jag tror inte att min son har ont i magen eftersom han gråter inte. Gråter bara när han är hungrig och om andra behov som jag vet varför han gråter. Det är fjärde gången nu han har bajsat sällan de kanske inget att oroa sig för. När han vill bajsa så tar han fart och jag brukar sätta in tempen lite i rumpan o så kommer det bajs. Men när jag ammar nu så kurrar hans mage. Mina bröst är fulla på morgonen med mycket mjölk kanske de kan vara att han äter för snabbt.

Jag ska vänta lite till och om det inte händer nägot så ska jag ge lactulos. Han pruttar ganska mycket måste jag säga, stora som små pruttar. De är han duktig på haha

• Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-11-04 08:51:26 följande:

Kellie13, hur ser din sons bajs ut då han inte bajsar varje dag?

Ger du ersättning eller ammar du bara?

Jag tror inte att min son har ont i magen eftersom han gråter inte. Gråter bara när han är hungrig och om andra behov som jag vet varför han gråter. Det är fjärde gången nu han har bajsat sällan de kanske inget att oroa sig för. När han vill bajsa så tar han fart och jag brukar sätta in tempen lite i rumpan o så kommer det bajs. Men när jag ammar nu så kurrar hans mage. Mina bröst är fulla på morgonen med mycket mjölk kanske de kan vara att han äter för snabbt.

Jag ska vänta lite till och om det inte händer nägot så ska jag ge lactulos. Han pruttar ganska mycket måste jag säga, stora som små pruttar. De är han duktig på haha

Asså det ser ut som bajset ska se ut så att säga, gult o kornigt eller hur ja ska förklara det. Ser alltså inget konstigt ut. Vår son har haft problem med gaser från ca 3 veckors ålder och det har varit väldigt jobbigt både för honom såklart och oss. Mycket skrik har det varit och när han har mkt gaser så kan han inte ammas, utan han tar bröstet och släpper det sekunden senare för att sen ta det igen o så håller det på. Vi använder minifomdroppar men jag vet ärligt talat inte om d hjälper, vi använder oxå pysventil o det hjälper ibland. Jag helammar nu eftersom han har ratat flaskan. Hans mage brukar oxå kurra och bubbla när ja ammar. Vill bara att hans problem ska gå över nån gång. Det står ju att det brukar gå över efter ca 4 månader så jag hoppas verkligen att d gör det.
  • Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-11-04 14:49:54 följande:

Jippi han bajsade precis!! ????????????????????????????

aha grattis! hehe. Själv så sitter jag här o väntar på att min ska göra det. (vi har en babysitter som vibrerar i rumpan o han bajsar alltid där) så nu sitter jag o hoppas hehe. Jobbigt när man inte kan amma för då kan jag ju inte söva honom heller.
  • Amerika321

Hmm, min son gör nu samma sak med bröstet, han ammar o släpper bröstet direkt kanske kan de va att han har ont i magen då han bara pruttar o lyfter upp benen. Hoppas de fixar sig vill verkligen amma honom. Kan su skicka länken på den babtsitter?

• Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-11-05 02:52:09 följande:

Hmm, min son gör nu samma sak med bröstet, han ammar o släpper bröstet direkt kanske kan de va att han har ont i magen då han bara pruttar o lyfter upp benen. Hoppas de fixar sig vill verkligen amma honom. Kan su skicka länken på den babtsitter?

Vet inte riktigt hur man skickar en länk men den finns på cdon.com och heter ladida babysitter och babygym. Asså det e ett paketerbjudande, men det finns säkert att köpa bara babysitter om du inte vill köpa ett babygym, annars är det väldigt billigt för både babygym o babysitter för typ 600 kr.
  • Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-11-05 02:52:09 följande:

Visst känner man sig hjälplös när man inte kan amma? Jag gör det iaf, för det går ju inte att söva honom på annat sätt förutom att dansa med honom med musik men det pallar inte min rygg då han väger över 7 kg.
  • Lilyje

Helammade barn kan gå en vecka eller mer utan att bajsa utan att det är något fel. Hurvida det gäller när barnet får lite ersättning på kvällen vet jag inte.

M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • AmericanMommy

Har du provat att ta bort mjölk ur din egen kost? Min dotter hade liknade som din son, mycket gaser, grät ofta. Blev rekommenderad att ta bort mjölkprodukter ur min kost för ibland reagerar ammade barn på det. Det funkade för oss. Hon växte ur det så småningom.

• nernu

Du är inte kompetent att avgöra om ditt barn behöver medicin eller inte. Du ska absolut inte börja experimentera med att utesluta saker utan att gå genom bvc. Det är en jättedålig ide. Det ska man aldrig göra varken vuxna eller barn för då kan man inte konstatera vad det beror på egentligen.

Svar på tråden Orolig nyblivande mamma