• katrinp

Vilka kosttillskott?

Jag är mest nyfiken på vilka kosttillskott era barnmorskor rekommenderar att ni ska ta. Min bm rekommenderar nämligen både multivitamin gravid, extra tillskott med bara D-vitamin och två omega 3 kapslar om dagen samt då ev järn tillskott, beroende på hur järnvärdet ligger. En kollega rekommenderades endast folsyra alt multivitamin gravid. Därför undrar jag nu, vilka kosttillskott rekommenderas ni?

• Svar på tråden Vilka kosttillskott?
  • legomum

Järn och vanliga gravid multivitamintabletter.

Äter bra kost för övrigt så det behövs inga supermängder extra vitaminer men väntade tvillingar och behövde fylla på lite.

Men äter du regelbundet och nyttigt så ska man inte behöva köpa "halva hyllan" med extra vitaminer.

• Bebis201901

Jag äter magnesium på kvällarna, slipper kramp osv då och sen äter jag d-vitamin (gör alltid from att sommarsolen försvinner), sen gravidtablett med folsyra och sen omega3, äter inte fet fisk flera ggr i veckan så den känns viktig. Jag är utbildad kostrådgivare och har ätit det där sen utbildningen, förutom gravidtsbletten såklart Min barnmorska rekommenderade samma uppsättning och jag sa bara check på allt.

Jo, äter järn också! Mitt järnvärde blir väldigt lågt när jag inte gör det, ätit sen v 17 typ, då var det nere på 100.

• Jag är bara jag

Folsyra förstås, men i övrigt inget förrän hb blivit lågt lite senare i graviditeten och då järn då. Ätit D-vitamin på eget bevåg vintertid när jag varit gravid, inte på sommaren då jag solar mycket.

Svar på tråden Vilka kosttillskott?