• Olauskan

3-månaders sover korta stunder

Hej,

Jag har en 3-månaders tjej som fram till för två veckor sedan var en bebis som var generellt nöjd med "lagom" doser av skrik när hon var trött/hungrig/eller ville bli underhållen. Nu ser dagarna helt annorlunda ut. Hon sover nu dessvärre bara kortare pass på dagen, cirka 30 minuter, och vaknar därefter. Innan hon somnar har hon ALLTID panik och skriker som om det vore en fråga om liv och död under cirka 10-15 minuter innan hon somnar. När hon vaknar efter de 30 minuterna är hon precis lika panikledsen. Ibland får jag sövt henne igen (hon är märkbart trött) men för det mesta är vi inne i en loop av dagligt missnöje pga för lite sömn. Hon sover bra på natten som tur är och vaknar för det mesta glad och utsövd men 1,5 timmar in på dagen så börjar helvetet igen. Är det någon som känner igen sig? Vad kan man göra? Går det över?! Totalt sover hon cirka 3 timmar under dagen och på natten kl. 20-07 med ett mål mat runt kl. 03.00.

• Svar på tråden 3-månaders sover korta stunder
  • Alexi

I och med att hon sover oerhört bra på natten så är det nog rätt normalt med dagsömnen på den nivån. Vår dotter sov 30-minuterspass som en klocka hela första året. Vaknade rätt pigg dock.

Det man kan göra är ju att försöka buffa, sjunga, gunga eller så över sömnskarven eller så bara accepterar man att det är så och anpassar sig efter det.

• milli79

Är hon nyvaccinerad? Hört dem med barn som reagerat så efter vaccin.

Men det kan absolut vara en fas. Vår dotter panikskrek på dagarna under en period då hon var runt 7v.

Men att "bara" sova 30 min är inget konstigt el ovanligt. Vår son sov max 20 min när han var i den åldern. Kunde aldrig sitta med sovande bebis på café som de andra mammorna. Han har alltid sovit väldigt lite mot sina syskon. Först när han var 1år började han sova 1h mitt på dagen.

Levde med bärsjalen på mig konstant. Han vaknade så fort man la ner honom. Många bebisar vill ha närhet för att sova bra. Sjal är perfekt

• Sdy1

De går genom nåt där vid 12 veckor sä håll ut.

Och dagssömn för bebisar varierar, så hon är nog inte missnöjd för att hon sovit för lite utan för att hon utvecklas och behöver närhet eller stimulans.

• Olauskan

Tack för svar. Det är alltså inga problem att hon sover endast korta pass, utan att hon är så panikledsen innan och efter och inte verkar utsövd. Jag får tro att det är en utvecklingsfas och att hon snart blir tillfreds igen. ??

• cornflowerblue

Det låter som att din bebis är i en utvecklingsfas. Jag rekommenderar att till exempel ladda ner en av de appar som finns om utvecklingsstegen. Jag har själv 'The wonder weeks' och det har hjälpt mycket att veta vad som komma skall. Där står det också vad man kan förvänta sig av det utvecklingssteg som barnet är i. Det gör att man får mer tålamod och står ut när man inte känner igen sin bebis ;)
    Min son är straxt över 4 månader och jag känner igen de där panikskriken som kan komma. Han kan dock få det i sömnen, och då får jag vagga och vyssja för att försäkra han om att han är trygg och så somnar han om igen. Jag vet inte om han drömmer eller kanske haft för mycket intryck under dagen ibland som kan vara svåra att smälta. Han har också haft perioder när han bara haft två 30-minuters korta sovpass på dagen men sen sovit på natten. 

Svar på tråden 3-månaders sover korta stunder