• Canama

Läkare rekommenderar att sluta med graviditetsvitaminer ?! (v10)

Hej!

Är gravid i vecka 10. Ha varit på inskrivning och de tog lite blodprover. Fick svaren att jag ligger över referensvärdet på bla folsyra. Nu tycker läkaren att jag ska sluta ta min multivitamin (tar sån för gravida). Jag tänkte bara höra här om någon varit med om något liknande. Kan de va farligt att ligga för högt? Jag blev så paff så ställde inga följdfrågor.

Hopps någon kan göra mig klokare!

• Svar på tråden Läkare rekommenderar att sluta med graviditetsvitaminer ?! (v10)
  • Anonym (Nej)

Jag tror läkaren hade sagt att det hade vart farligt om det skulle vara det.

Är inte nå mer tillskott utan lägg dom på hyllan. Du har ju ätit dem under den vikigaste tiden ändå, man brukar ju bli rekommenderad fram till v.12 och om du ligger över nu så är det nog lugnt

• Anonym (Dt är inte farligt)

Troligtvis menade läkaren bara att du inte behöver ta dem och inte att det skulle vara farligt på något sätt om du skulle fortsätta ta dem

Om du inte tar mer än vad som rekommenderas på förpackningen så borde du inte kunna överdosera.

Men kan ju vara bra att fråga om du är orolig...

• Canama
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-13 17:00:29 följande:

Jag tror läkaren hade sagt att det hade vart farligt om det skulle vara det.

Är inte nå mer tillskott utan lägg dom på hyllan. Du har ju ätit dem under den vikigaste tiden ändå, man brukar ju bli rekommenderad fram till v.12 och om du ligger över nu så är det nog lugnt

Anonym (Dt är inte farligt) skrev 2018-11-13 17:21:08 följande:

Troligtvis menade läkaren bara att du inte behöver ta dem och inte att det skulle vara farligt på något sätt om du skulle fortsätta ta dem

Om du inte tar mer än vad som rekommenderas på förpackningen så borde du inte kunna överdosera.

Men kan ju vara bra att fråga om du är orolig...

Tack för svar! Ja, kanske menade han bara att de var ?onödigt? för mig att fortsätta. Haft dålig aptit så ha känt som jag måste ta vitaminerna men aptiten börjar sakta komma tillbaka så ska nog satsa på att äta ordentligt och nyttigt resten av tiden :)
Svar på tråden Läkare rekommenderar att sluta med graviditetsvitaminer ?! (v10)