• Jossch98

Högt blodtryck på morgon och kväll, normalt mitt på dagen

Hej,

Jag har en fråga om blodtryck, jag har en egen mätare hemma som mäter blodtrycket på överarmen.

Jag har mätt vid lite olika tider på dygnet, tidigt på morgonen (runt 7), vid lunch (runt 12) och på kvällen (runt 19). På morgonen och kvällen är blodtrycket högt, har legat runt 140/90 ett par gånger när jag har mätt, men däremot så har jag helt normalt blodtryck om jag mäter mitt på dagen. Då ligger jag på 120/80.

Vad ska jag lita på? Är rädd för att få högt blodtryck nu under graviditeten, men vet inte vilka mätningar jag ska lita på? Blodtrycker sjunker och höjs lite hur som helst verkar det som.

Ska på inskrivningssamtal 08.30 nästa vecka och funderar på om blodtrycket kommer vara sådär högt då, jämfört med om jag skulle gått dit vid - säg kl. 11. Jag vill inte att det ska vara missvisande åt något håll.

Någon som har koll på när på dygnet det är bäst att mäta och vilka blodtryck jag kan lita på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-23 11:37
    Kan tillägga att jag enligt mina beräkningar är i v.11 + 5.

• Svar på tråden Högt blodtryck på morgon och kväll, normalt mitt på dagen
  • Ebo88

Om du är orolig över blodtrycket så ring och rådfråga din BM. Du behöver ju inte vänta till nästa vecka med att fråga. Du ska inte behöva vara orolig över något som du kanske inte behöver vara orolig över ?

Du kan ringa 1177 också.

www.dietdoctor.com/se/blodtryck

Stycke från länken :

Över 140/90, mätt vid minst tre olika tillfällen, räknas som förhöjt blodtryck. Att tillfälligt ha något högre (vid stress exempelvis) är däremot inte farligt.

Svar på tråden Högt blodtryck på morgon och kväll, normalt mitt på dagen