• Evaangelicamaria

Magsjuk + gravid

Hejsan!

Jag har en fråga, dottern fick magsjuka igår, med kräkningar men mår bättre idag. Jag har blivit dålig i magen o fått springa långa gånger till toaletten o har fått diarré.

Jag är gravid i vecka 8, kan bebisen skadas av detta?

Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Magsjuk + gravid
  • askyfullofstars

En graviditet kan göra att kroppen blir mer mottaglig för infektioner, men fostret kan inte få magsjuka. Däremot kan uttorkning påverka, så se till att dricka tillräckligt med vätska.

Det kan vara tryggt att veta att nyfödda barn sällan blir magsjuka, om du får magsjuka med diarréer precis när du har fött.

Från 1177! Så se till att försöka få i dig vätska :)

• Evaangelicamaria
    askyfullofstars skrev 2018-11-25 14:38:54 följande:

En graviditet kan göra att kroppen blir mer mottaglig för infektioner, men fostret kan inte få magsjuka. Däremot kan uttorkning påverka, så se till att dricka tillräckligt med vätska.

Det kan vara tryggt att veta att nyfödda barn sällan blir magsjuka, om du får magsjuka med diarréer precis när du har fött.

Från 1177! Så se till att försöka få i dig vätska :)

Försöker få i mig vätskeersättning o vatten. Snart ett glas uppstuckit fast utsträckt sen klockan 12. Men kan fostret dö utav en vanlig magsjuka? :/ är orolig över det
  • askyfullofstars
    Evaangelicamaria skrev 2018-11-25 14:52:42 följande:

Försöker få i mig vätskeersättning o vatten. Snart ett glas uppstuckit fast utsträckt sen klockan 12. Men kan fostret dö utav en vanlig magsjuka? :/ är orolig över det

Det tror jag verkligen inte! Har du feber?
  • Evaangelicamaria
    askyfullofstars skrev 2018-11-25 14:57:33 följande:

Det tror jag verkligen inte! Har du feber?

Ja vet inte tror ja hade de förut. Ska kolla! För frös väldigt mkt nu har ja slumrat lite o fryster inte på samma vis. Men däremot vart ja svimfärdig förut :/
  • Evaangelicamaria

Hade lite feber men nu har ja orkat ta en alvedon. Hade 38.0 men har så ont i ryggen o molvärk i magen med, men de kanske beror på att man legat hela dagen är inte van att vara stilla. Bara inte bebis tar skada så är ja glad.

• Fia 28

Är du långt gången i graviditeten så kan magsjuka starta en förlossning. Det höll på att hända mej men de hann få det att stanna av igen. Men är du bara i v 8 så är det nog inga problem. 

• Evaangelicamaria
    Fia 28 skrev 2018-11-26 08:50:28 följande:

Är du långt gången i graviditeten så kan magsjuka starta en förlossning. Det höll på att hända mej men de hann få det att stanna av igen. Men är du bara i v 8 så är det nog inga problem. 

Japp bara i vecka 8. Försökte få i mig vätskeersättning o saftsoppa. Idag är de bättre. Fått i mig te o rostat bröd.

Tack för svar.
  • Fia 28
    Evaangelicamaria skrev 2018-11-26 09:12:21 följande:
    Japp bara i vecka 8. Försökte få i mig vätskeersättning o saftsoppa. Idag är de bättre. Fått i mig te o rostat bröd.

Tack för svar.
    Tänk på att de som har extremt gravidillamående och kaskadspyr så föder också friska ungar. 
Svar på tråden Magsjuk + gravid