Inlägg från: Anonym (NK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NK)

Stressad gynekolog - felbedömning?

36 mm - då borde embryot absolut vara 10+ veckor.
    Finns en gammal tråd här på FL med en bra tabell, som jag har använt mig av när jag varit på tidiga UL/VUL i mina graviditeter och det har alltid stämt:

www.familjeliv.se/forum/thread/64645968-har-har-ni-alla-oroliga-storlek-pa-foster-hinnsack

Sa hon rakt ut att embyrot var 36 mm? För det kan ha varit någon annan siffra du har sett på skärmen (har själv trott att jag såg min bebis längd men det var något annat de mätte, fick jag veta när jag frågade). Eller att det var hinnsäcken? 
    Låter märkligt att en läkare mäter 36 mm och säger att embryot är 8 veckor, för det är helt fel.
    Men det som oroar mig med ditt inlägg, är att hon säger att hon inte ser hjärtat. För det borde man definitivt göra, både i vecka 8 och i vecka 10.

Kan du höra av dig dit och säga att du blivit illa bemött och göra ett nytt UL med en annan läkare?

• Anonym (NK)

Jag har tyvärr stött på flera som visat noll medkänsla och förståelse, medan andra varit väldigt fina och empatiska. Väldigt tråkigt att vissa i den yrkeskategorin inte förstår hur mycket något sådant här kan betyda för vissa personer. 
    Nej, det är visserligen inte något barn än, om man pratar  rent biologiskt. Då räknas det som foster eller embryo (beroende av vilken veckaq, vecka 8 är väl embryo, tror jag), men man bygger ändå upp ett hopp om en framtid med det här lilla embryot, som ska utvecklas till ett barn. 

För många, inklusive mig själv, handlade inte mitt MA i vecka 10 om att fostret dog, för där kan jag också se att det är för det bästa, att det var något som inte stod rätt till och att det är naturens sätt att 'ta hand om' det. Men drömmarna man haft sedan man plussade, de dog samtidigt, och DET var fruktansvärt för mig. Där hade jag önskat mig mer empati och förståelse från vården.

Oavsett vad som händer, så kan du vara glad över att du har blviit gravid, för då är chansen stor att du blir det igen, om det tyvärr skulle visa sig att det blivit ett MA den här gången. 

Håller tummarna för dig. 

Svar på tråden Stressad gynekolog - felbedömning?