• ballerinakakaoreo

Stressad gynekolog - felbedömning?

Imorgon ska jag gå över till vecka 10 enligt mina egna beräkningar (sista mensens första dag 25/9), men igår fick jag blodblandade flytningar och två små hugg i magen. Jag valde därför att åka till gyn idag som gjorde ett vul och konstaterade att bebis inte kunde vara äldre än 8 veckor och att ingen hjärtrytm fanns. Hon var väldigt stressad, och okänslig. Tog i rätt hårt och visade hellre äggstockarna för en praktikant hon hade med sig än bebisen för mig.

Hennes svar blev kort och kallt att mitt barn med 90% säkerhet är död och jag fick en tid för ännu ett ultraljud till nästa vecka där det ska fastställas till 100% om mitt barn lever eller inte, om inte så ska jag få avbryta graviditeten.

Jag känner mig dåligt bemött och som kastad framför tåget, är det på detta okänsliga sätt man ska få reda på att det barn man bär har blivit ett missfall? Den 10% chans att det lever ger mig en smula hopp om att hjärtat kanske tickar nästa gång jag kommer dit och att bebisen har växt på sig. Det såg ut som att hon mätte till 36 mm(?) från huvud till stjärt.

Har ni varit med om liknande där läkaren faktiskt har haft fel? Var bara tvungen till att få skriva av mig lite, har gråtit i timmar ????

• Svar på tråden Stressad gynekolog - felbedömning?
  • Anonym (Mini)

Hej TS!

Beklagar verkligen din situation, förstår hur jobbigt det måste kännas med denna väntan.

När jag blev gravid fattade jag inte det först, för jag fick vad jag trodde var mens, men en lite annorlunda än vanligt, inte alls lika mycket, men mer långdraget.

Fick komma till gyn vecka 9, och då låg fostret helt stilla, så fick komma tillbaka två veckor senare då de ville se att hon rörde på sig. Och det gjorde hon. Nu minns jag inget om hjärtfrekvens/hjärtslag (lär väl bli flerfaldigt ifrågasatt och attackerad om jag säger att de INTE sa nåt om det, men minns verkligen inte det), så kanske jag kan ge dig lite hopp i alla fall.

Stor kram, och jag håller båda tummarna för dig!

• Anonym (2018)

Gud vilken hemsk människa. Förstår att det aldrig är lätt at ge ett sådant besked till en gravid kvinna men lite taktkänsla måste man ju ha.

En vän till mig  fick en blödning i v8 och ringde gyn, de sade att "allt var normalt" och att de skulle vänta till KUB. Kommer dit, då är det vecka 15 och det visade sig att barnet dog i v 8. Men ingen tog henne på allvar. Hon bytte MVC till en annan kommun efter det. Jag tycer du också ska byta.

• trollhona
    ballerinakakaoreo skrev 2018-11-27 14:20:13 följande:

Jag låter bli att läsa alla ovänsentliga svar av er som försöker tillrättavisa varandra och er som tjafsar eller förnekar den lilla chans till liv det finns. I varje tuff stund brukar det alltid kunna finnas en strimma ljus och ett litet hopp, mitt lilla hopp är att få komma in på måndag, få en läkare som är mjuk och försiktig, som verkligen tar sin tid att kolla, och då se att bebisen växt lite och att hjärtat nu går att se. DET är MITT hopp och det som får mig att kunna hantera denna sorg, speciellt med tanke på att blödningarna och mensvärken avstannat helt. Jag har hopp om att blödningen var ?mens? i och med att den inträffade på samma dag som mensen faktiskt var beräknad i min mensapp (svägerskan var med om samma sak) och inte ett tecken på missfall/utstötning. Om det verkligen är så att bebisen är till 100% död så får jag hantera det då, men det är dessa 10% som får mig att hålla hoppet vid liv. Har ni hört talas om mirakelbarn?

Ja hade genombrottsblödningar genom hela graviditeten. dvs var 4e vecka blödde jag TROTS att jag var gravid, för min kropp fattade inte det. 
    Så ja, det finns mirakelbarn, mitt barn är ett av dem. Hoppas ditt är det med. Hller tummarna.
  • ballerinakakaoreo
    trollhona skrev 2018-11-27 22:24:39 följande:
    Ja hade genombrottsblödningar genom hela graviditeten. dvs var 4e vecka blödde jag TROTS att jag var gravid, för min kropp fattade inte det. 
    Så ja, det finns mirakelbarn, mitt barn är ett av dem. Hoppas ditt är det med. Hller tummarna.
    Åh, det känns skönt att läsa!! Hur var dina blödningar och hur länge varade dem? Hade du vanlig mensvärk då? Förlåt om jag ställer många frågor.
  • ballerinakakaoreo

Jag hittade en privat gynmottagning när jag googlade, jag ska ringa dit idag och försöka få en tid innan måndag. Det stod att de var väldigt personliga och att man ofta får träffa samma läkare varje gång m.m och det känns väldigt tryggt. Jag återkommer med svar från läkaren om någon är antingen nyfiken eller i samma sits själv och behöver läsa bort sin oro. 

• Anonym (Jane)

Oj... kräks lite i munnen när jag läser kommentarer från översittare som på nåt sätt använder den här tråden för att hävda sig och slänga runt sin "kunskap" åt höger och vänster. Skaffa er en egen tråd istället? Hoppas ni spiller ut erat morgonkaffe.

Ts. Bra att du bokat tid privat! Jättetråkigt att höra om din upplevelse av vården, håller tummarna för dig <3

• Anonym (BM)
    ballerinakakaoreo skrev 2018-11-28 01:18:49 följande:

Jag hittade en privat gynmottagning när jag googlade, jag ska ringa dit idag och försöka få en tid innan måndag. Det stod att de var väldigt personliga och att man ofta får träffa samma läkare varje gång m.m och det känns väldigt tryggt. Jag återkommer med svar från läkaren om någon är antingen nyfiken eller i samma sits själv och behöver läsa bort sin oro. 

Det finns iof en vits med att vänta till minst måndag innan nytt ul. Det måste ges tid för fostret att växa (vilket det ju gör om det lever). Har det inte växt, men tiden är knapp, är det igen svårt att ge dig ett säkert besked. 

Hoppas du ger din första mottagning feedback på bemötandet. En avbokad tid är ju inget de sammankopplar med bemötandet om de  inte vet. 
  • Anonym (Sant?)

Är det sant att kvinnor tycker att manliga gynekologer gör ett bra jobb 

• Meriall
    ballerinakakaoreo skrev 2018-11-28 01:15:55 följande:

Åh, det känns skönt att läsa!! Hur var dina blödningar och hur länge varade dem? Hade du vanlig mensvärk då? Förlåt om jag ställer många frågor.

Jag är inte trollhona men har haft mensblödningar de första 4-5 mån av bägge mina graviditeter. Har inte gått att skilja från mens. Har inte mensvärk vanligtvis så hade det inte då heller men man kan ju ha mensliknande värk i tidig graviditet också.

Ironiskt nog så den gången jag fick ett MA dvs fostret dog så hade jag inte sådan mensblödning...
  • trollhona
    ballerinakakaoreo skrev 2018-11-28 01:15:55 följande:
    De var som vanligt, varade i ca 4-5 dagar men aningen "tunnare" om jag ska försöka beskriva dem. Typ som istället för 100% mens så var det 90%. 
    Höll på fram till månad 8 sedan ville pyret ut :)
  • LittleSunshine84

Håller tummarna för ett positivt besked!

• Farsta2014
    Anonym (Sant?) skrev 2018-11-28 14:54:42 följande:

Är det sant att kvinnor tycker att manliga gynekologer gör ett bra jobb 

Jag har upplevt att manliga gynekologer är lite lite försiktigare/varsammare men på det stora hela ingen jätteskillnad. Jag tycker den största skillnaden är den individuella skillnaden. De flesta bm/gynekologer/läkare är verkligen toppen, men så finns det några enstaka som är botten!
  • ballerinakakaoreo

Såhär har det gått:

I lördags kväll/natt fick jag extrema blödningar. Jag hann inte byta binda innan den nya var smockfull av blod. Stora klumpar (likt hönsägg eller större) av koagulerat blod plumsade ut vid ansträngning när jag tex var på toaletten eller reste mig upp. Molande mensvärk. Jag började bli yr och fick ringa jouren hos gyn och komma in direkt, klockan var 7 på morgonen när jag kom in och då hade jag varit vaken hela natten och sprungit på toaletten och nytt bindor.

Jag fick ta blodtryck och hb för att kontrollera att jag inte förlorat för mycket blod. Allt såg okej ut. Vid VUL såg läkaren ännu en gång (samma läkare som innan men denna gång mycket trevligare) att fostret var dött. Det hade dött i v 4-5 och var då alltså 0,36mm stort. Jag trodde ju tidigare att det var 3,6 cm men jag hade missat nollan. Allt av graviditeten fanns kvar i livmodern och stat väldigt högt upp, så jag fick 4 Cytotec som infördes i rumpan då jag blödde för mycket för att få dem vaginalt. Jag fick varken äta eller dricka då jag kunde få skrapas under narkos om ingenting kom ut.

Utstötningen började men efter 3 timmar hade ännu inget kommit ut. Jag fick en ny läkare, en manlig, som konstaterade att fostersäcken hade glidit ner en bit i livmodern. Han sa att han bara skulle titta men tog sedan fram en lång smal tång som han förde in genom livmodertappen in i livmodern och drog ut hela fostersäcken vilket var extremt obehagligt och gjorde otroligt ont, jag fick ingen bedövning eller förvarning innan. I chocktillstånd fick jag göra ännu ett VUL där han såg att allt var ute men att några få små rester fanns kvar och därför fick jag ytterligare 2 st Cytotec att lägga under tungan samt 2 st Citodon mot smärtan som uppkom efter att han drog ut fostersäcken. Jag slutade blöda så rikligt när allt var ute och blöder än idag ytterst små mängder, som en vanlig mens.

Hur känner jag idag? Jag mår okej. Jag har inte ont och jag stör mig inte av blodet. Jag känner mig lurad av min kropp som gick i 5-6 v utan att stöta ut det döda fostret. Hade det blödigt ut i v 4 så hade vi kunnat börja om så mycket snabbare, det känns som att tid är slösad. Men, den värsta sorgen gick över efter första gynbesöket där hon konstaterade att fostret var dött till 90%, jag grät ur mig all besvikelse och sorg då och just nu är jag rätt taggad på att få min ägglossning så att vi kan försöka igen. Läkaren rådde oss att vänta tills efter nästa mens men längtan efter barn är så stor och när jag vet att det kan ta sån tid för att pricka in exakt och bli befruktad så vill vi börja försöka så snabbt som möjligt (ÄL är beräknad om ca 2 veckor så infektionsrisken har minskat efter MF då).

Jag vet iallafall nu att jag kommer att kräva kejsarsnitt då min förlossningsskräck jag hade innan har förvärrats efter smärtan som uppkom efter att han drog ut fostersäcken samt efter allt dåligt bemötande. Jag vet också att jag till nästa graviditet endast skall boka ultraljud och dylikt hos privat gynekolog och inte hos landstinget då jag aldrig har varit med om en sämre personal än där. Jag tycker att både sköterskor, läkare och gynekologer var otroligt otrevliga. Endast en sköterska var trevlig och det säger rätt mycket om den arbetsgruppen.

Tack för allt stöd och för er alla som hållt tummarna! Nu tar vi nya tag!

• JodiBabe
    ballerinakakaoreo skrev 2018-12-03 20:42:09 följande:

Såhär har det gått:

I lördags kväll/natt fick jag extrema blödningar. Jag hann inte byta binda innan den nya var smockfull av blod. Stora klumpar (likt hönsägg eller större) av koagulerat blod plumsade ut vid ansträngning när jag tex var på toaletten eller reste mig upp. Molande mensvärk. Jag började bli yr och fick ringa jouren hos gyn och komma in direkt, klockan var 7 på morgonen när jag kom in och då hade jag varit vaken hela natten och sprungit på toaletten och nytt bindor.

Jag fick ta blodtryck och hb för att kontrollera att jag inte förlorat för mycket blod. Allt såg okej ut. Vid VUL såg läkaren ännu en gång (samma läkare som innan men denna gång mycket trevligare) att fostret var dött. Det hade dött i v 4-5 och var då alltså 0,36mm stort. Jag trodde ju tidigare att det var 3,6 cm men jag hade missat nollan. Allt av graviditeten fanns kvar i livmodern och stat väldigt högt upp, så jag fick 4 Cytotec som infördes i rumpan då jag blödde för mycket för att få dem vaginalt. Jag fick varken äta eller dricka då jag kunde få skrapas under narkos om ingenting kom ut.

Utstötningen började men efter 3 timmar hade ännu inget kommit ut. Jag fick en ny läkare, en manlig, som konstaterade att fostersäcken hade glidit ner en bit i livmodern. Han sa att han bara skulle titta men tog sedan fram en lång smal tång som han förde in genom livmodertappen in i livmodern och drog ut hela fostersäcken vilket var extremt obehagligt och gjorde otroligt ont, jag fick ingen bedövning eller förvarning innan. I chocktillstånd fick jag göra ännu ett VUL där han såg att allt var ute men att några få små rester fanns kvar och därför fick jag ytterligare 2 st Cytotec att lägga under tungan samt 2 st Citodon mot smärtan som uppkom efter att han drog ut fostersäcken. Jag slutade blöda så rikligt när allt var ute och blöder än idag ytterst små mängder, som en vanlig mens.

Hur känner jag idag? Jag mår okej. Jag har inte ont och jag stör mig inte av blodet. Jag känner mig lurad av min kropp som gick i 5-6 v utan att stöta ut det döda fostret. Hade det blödigt ut i v 4 så hade vi kunnat börja om så mycket snabbare, det känns som att tid är slösad. Men, den värsta sorgen gick över efter första gynbesöket där hon konstaterade att fostret var dött till 90%, jag grät ur mig all besvikelse och sorg då och just nu är jag rätt taggad på att få min ägglossning så att vi kan försöka igen. Läkaren rådde oss att vänta tills efter nästa mens men längtan efter barn är så stor och när jag vet att det kan ta sån tid för att pricka in exakt och bli befruktad så vill vi börja försöka så snabbt som möjligt (ÄL är beräknad om ca 2 veckor så infektionsrisken har minskat efter MF då).

Jag vet iallafall nu att jag kommer att kräva kejsarsnitt då min förlossningsskräck jag hade innan har förvärrats efter smärtan som uppkom efter att han drog ut fostersäcken samt efter allt dåligt bemötande. Jag vet också att jag till nästa graviditet endast skall boka ultraljud och dylikt hos privat gynekolog och inte hos landstinget då jag aldrig har varit med om en sämre personal än där. Jag tycker att både sköterskor, läkare och gynekologer var otroligt otrevliga. Endast en sköterska var trevlig och det säger rätt mycket om den arbetsgruppen.

Tack för allt stöd och för er alla som hållt tummarna! Nu tar vi nya tag!

Hjärta
  • Farsta2014

Tack för uppdateringen. Tråkigt att det gick så här och att du blev dåligt bemött och att du fick ha ont. Hoppas det tar sig igen snabbt! Lycka till!

• Bebis201901

Beklagar! Tråkigt att du fått så risigt bemötande. Hoppas det går bra snart och att du bara får träffa trevlig personal framöver <3

• Anonym (Håk)

Men vilken jävla läkare!!! Honom bör du anmäla! Sådär gör man bara inte!

Vad någon med när det hände?

• Anonym (L)
    Anonym (Håk) skrev 2018-12-05 22:33:25 följande:

Men vilken jävla läkare!!! Honom bör du anmäla! Sådär gör man bara inte!

Vad någon med när det hände?

Vad är det du menar att man inte gör? Plockar ut hinnsäcken manuellt? Det gör man absolut, om den sitter långt ner i livmodern.
Svar på tråden Stressad gynekolog - felbedömning?