Ignoramus skrev 2018-12-08 14:00:48 följande:
Jag tycker inte att det du skriver är riktigt sant. Jag tror det är vida känt att mobbningsmetoderna skiljer sig åt, och att det är lika vanligt från båda håll.
Jo, men de studierna visar också att kvinnorna får uppsöka sjukhus för sina skador BETYDLIGT oftare. Våld är alltid förkastligt, men det finns ju ändå nån sorts graderingsskala att ta hänsyn till. Det är inte "våld som våld". En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor.
Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det.
Om undersökningen stämmer så var det såklart ett väldigt märkligt beslut. Inom restaurangbranschen stämmer det säkert att det är hyfsat jämnt. Men inte överallt annars.
Du skriver om mansnormen, stereotypa könsroller, kvinnoförakt & kvinnohat men hur är det med dej själv?
"mansnormen", "stereotypa könsroller", "genus" har inget stöd utanför genusteorier, det går inte ihop med (riktig)forskning (riktiga)studier & psykologi.
Dina egna inlägg, det du kallar för feminism stinker fördomar och mansförakt.
"
En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor."
En lavett? visar studierna att män endast får en lavett på sin höjd eller tar du bara i för att minimera det?
Forskarrapport: Psykisk tortyr skadar lika mycket som fysisk - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx ?programid=83 &artikel=1242175
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=1242175
Domestic Violence Against Men: Women More Likely To Be 'Intimate Terrorists' With Controlling Behavior In Relationships
www.medicaldaily.com/domestic-violence-against-men-women-more-likely-be-intimate-terrorists-controlling-behavior-290662
"Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det."
förutom det så har ju vänsterfeminister och radikalfeminister förnekat mäns utsatthet sen radikalfeministerna snickrade ihop den första kvinnojouren i Sverige och våld i hemmet började bli politiskt.
Kvinnor är offer och män är förövare, inte för att verkligheten är så utan för att teorierna du tolkar som fakta säger det.
Lesbiska kvinnor som blivit misshandlade av sina flickvänner har blivit nekade hjälp på ROKS trotts att våldet ser lika ut och upplevs lika, det stämmer bara inte in i den radikalfeministiska våldsteorin om heteronormativt våld. Det handlar inte om att hjälpa kvinnor, det handlar om att sprida ideologisk propaganda.
Är det inte för jävligt att vänsterfeminister förnekar & förnekar för att sedan skylla en del av konsekvenserna på mansnormen?
Det är ungefär som när killar misslyckas i skolan, har länkat orsakerna i #133, det beror på skolsystemet men vänsterfeministerna & genusvetare gör allt för att skylla det på mansnormen.
Har pojkar/män problem är det deras eget fel, har kvinnor problem är det oftast männens fel.
Feministiska teorier om mäns "våld mot kvinnor" och kriminalitet stämmer inte på långa vägar med det jag länkade i #134
"För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför?Erin Patria Margaret Pizzey (born 19 February 1939) is an English family care activist and a novelist. She is known for having started the first domestic violence shelter in the modern world, Chiswick Women's Aid, in 1971
[...]
Pizzey said in 2009 that she has "never been a feminist, because, having experienced my mother's violence, I always knew that women can be as vicious and irresponsible as men"
en.wikipedia.org/wiki/Erin_Pizzey
Men så hade jag börjat ifrågasätta den radikalfeministiska förklaringsmodellen till mäns våld och makt. Detta gjorde mig impopulär.
Efter att länge tvärsäkert sagt att mäns våld berodde på att de som grupp hade makt över kvinnor, liksom att all porr och prostitution var kvinnoförakt, började jag tvivla. Det verkade inte riktigt stämma. Åtminstone inte i ljuset av den kunskap jag hade fått de senaste åren. Jag hade kommit i kontakt med lesbisk partnermisshandel och jag visste att det fanns homoporr och -prostitution. Att även kvinnor utsatte sina barn för sexuella övergrepp visste jag genom de självförsvarskurser jag höll för Stödcentrum mot incest.
Jag skrev därför ytterligare en artikel i Bang ("Sant fria?" 2/1996). Denna gång i mitt eget namn och denna gång med ödesdigra konsekvenser.
I artikeln ställde jag några frågor. Jag undrade hur det kom det sig att vi aldrig talade om den samkönade partnermisshandeln utan bara om den heterosexuella. Varför inte sexsäljares röster hördes när prostitution diskuterades - för de om några borde väl veta vad det var och vad som skulle göras åt den? Och så undrade jag varför det blev ett sånt himla liv när kvinnor utmanade sexuella normer, som att använda porr, ha "sexiga" underkläder eller ägna sig åt S/M.
Jag skrev inte vad jag själv ansåg i dessa frågor, helt enkelt för att jag inte visste det själv. Jag ville bara få svar på vad jag uppfattade som problem med den radikalfeministiska teorin, eller åtminstone påbörja en diskussion med andra feminister. Men de frågor jag ställt var inte välkomna. Efter artikeln blev jag persona non grata. Fantasifulla rykten spreds, brev och massutskick gick ut där andra feminister uppmanades att ta avstånd från mig - vilket de flesta också gjorde. Förutom att det var tufft på ett personligt plan fick det mig än mer nyfiken. Jag ställde ju bara några frågor hur kunde de väcka så ont blod? Vad var det som rördes upp? Varför rymde inte feminismen och systerskapet mer än så? Fanns det kanhända något i vår västerländska kultur som bidrog till den starka reaktionen jag bevittnade?
Reaktionerna fick mig också att fundera kring feministisk solidaritet och våra egna könsnormer. Det var inte bara mig man behandlade på det här sättet, även andra som ifrågasatt radikalfeminismens truismer hade råkat illa ut. Jag undrade också var solidariteten fanns med våldsutsatta kvinnor i samkönade relationer, eller män som utsattes för våld på arbetsplatser eller i relationer. Eller varför startades inte en våg av feministiska protester när en kvinna uteslöts ur Kvinnohuset bara för att hon var transsexuell? Under nästan 20 års tid hade hon varit med och skapat denna feministiska oas.
www.petraostergren.com/News.aspx
Inte bara män misshandlar - Petra Östergren
Det är synd att de feministiska debatterna om mäns våld mot kvinnor tagit den vändning de gjort. Men jag är själv medskyldig. Under min tid som självförsvarsintstruktör, på 1980 och 90-talen, pläderade jag för att överge komplexa psykologiska och sociala förklaringsmodeller till för radikalfeministiska - män slog och våldtog eftersom de hade makt över kvinnor, punkt slut.
Men verkligheten visade sig inte vara så enkel. Först kom jag i kontakt med lesbiska som blivit misshandlade, sedan med bögar med samma erfarenheter och till slut män som utsatts av sina kvinnor. Och våldet, terrorn och psykningarna var precis de samma som vad heterosexuella kvinnor utsattes för.
Nu när det finns flera studier visar det sig till och med att omfattningen verkar vara desamma ? mellan 25% till 35% har haft en partner som misshandlat dem. Det här var inte helt lätt att ta till sig ? eller börja prata om offentligt. Något som tidigare varit enkelt blev himla komplicerat.
[...]
Att idag ta upp samkönad partnermisshandel och män som blir misshandlade av sina kvinnor går lättare, men väcker fortfarande en del oroande reaktioner. Det ignoreras eller bortförklaras ??det måste vara den som spelar man som slår? eller ?män som säger att de blir misshandlade ljuger?. Eller så nämns fenomenen i en liten bisats eller parentes som inte ruckar på den övergripande tesen. Män slår kvinnor för att det har makt. Punkt slut.
[...]
Då är det inget annat än feghet och bekvämlighet att gömma sig bakom snygga, förenklade feministiska förklaringsmodeller.
[...]
Problemet är att det som för tjugo år sedan var en isolerad radikalfeministisk tes som framförallt drevs av Roks, nu är en som till och med regeringen driver. Den stora utmaningen är därför att uppvärdera och lyfta fram alla de psykologiska och sociala förklaringsmodellerna, de som jag själv en gång avfärdade. De som kan förklara varför andra än män slår. De som bättre kan förklara varför den som misshandlar säger känna sig maktlös. De som bättre kan hitta sätt för den utsatta att bryta upp på ett känslomässigt och fysiskt säkert sätt.
Och som bättre gör att vänner och anhöriga snabbare fattar misstankar och som gör att den som blir misshandlad blir trodd ? även när förövaren inte är en man eller offret en kvinna.
www.petraostergren.com/News.aspx