• Kajsa123

Varför är män så lättkränkta?

Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

• Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-12-11 16:27:35 följande:

Nej, jag är vit okränkt man från MENA med grönländska rötter på morssidan. Men jag kan inte dra mig till minnes att jag har berättat det här, så vi kan bara bortse från det och från dig och dina irrelevanta känslostormar. Det verkar bara finnas två lägen på dina inlägg, hejdlöst gnäll och hejdlös gråt.

Vad var det tråden handlade om nu igen?

Jag minns inte riktigt. Det enda jag minns är att DU förminskade turkarna och det sårade mig djupt eftersom att min morfars brors lillasysters mammas sons barnbarn har besökt Turkiet :(
  • Progressiv
    Ignoramus skrev 2018-12-08 08:51:03 följande:

Det stämmer säkert, men det är nog också för att kvinnorollerna har exploderat det senaste ~decenniumet. I alla årtionden innan dess har det *inte* funnits speciellt många kvinnliga karaktärer/skådisar att se upp till, på samma sätt som manliga. Och för varje kvinna som faktiskt nämns kan man nog räkna upp 100 manliga. Och det finns förmodligen 1000.

Haha ja, den frågan är svår att svara på. Jag tror det är en kombination av att dessa människor ofta är åsiktsstarka och rättframma och behöver en partner som står upp för sig själv/det kan säkert ligga en attraktion i det "psykologiska spelet" haha. Eller så ses misstas en viss typ av manliga egenskaper för makt, när det istället är en god självkänsla. Men naturligtvis finns det också feminister som inte lever som de lär i valet av partner.

Jag vet inte om den gruppen är så stor som den ofta framställs som. Alla (kvinnliga) feminister bland mina vänner har feministiska, "mjuka" män som pappor till sina barn. Litet urval, absolut, men jag tror i regel att de är (mycket) bättre pappor och livspartners än den typiska machomannen. Och jag tror att män ibland har lite tunnelseende; de utgår ofta ifrån hur de mest attraktiva tjejerna väljer och beter sig, eftersom det är dem de själva hade velat sluta upp med. De glömmer liksom bort de övriga får jag en känsla av. Alla kvinnor i olika åldrar i periferin på bussen som är trötta efter en lång arbetsvecka, har dålig hållning pga ryggproblem, inte klippt sig på ett år osv. De är också kvinnor, även om männen inte vill ligga med dem ;)

Jag personligen förknippar dessa män med makt med mina mobbare under skolåren, så för min del är de inte attraktiva över-huvud-taget. Tvärtom. Och deras kvinnosyn brukar inte vara mycket att hänga i granen heller.

Ja, jag delar som sagt den synen rakt av. Jag är själv ingen machoman och attraheras heller inte av Maria Montazami-varianten av kvinnor, så blir naturligtvis lite part i målet här. Men det är ändå en utmaning såklart att *locka över* människor med mer traditionell syn på kön till den jämställda planhalven, och då inte bara i attraktionsdelen även om den är extra klurig. :)
  • Progressiv

Jag tycker man blir förskräckt varje gång man pratar med en sådan, har de inte lärt sig något av mänsklighetens historia och misstag?

Ignoramus skrev 2018-12-08 08:55:04 följande:

Fast alla män som inte ser problemet är ju dessvärre en del av det. Detsamma gäller t ex kvinnor som inte ser att patriarkatet är ett stort problem även för män, som endast premierar en viss sorts manlighet och fullständigt stöter ut alla som inte passar in under den. Så antingen för du anpassa dig efter den, eller så blir du en outcast.

Och de lär knappast låta dig lämna den under fredliga former.

• Crash Man

Att kalla män för kränkta är enligt mig förlöjligande. Det har hänt mig ett flertal gånger att en person, för det mesta en kvinna, kallat mig för kränkt när jag inte köpt hennes världsbild.

Till exempel

Jag: Jag anser att islam är en motkultur.
    Kvinna: Nej, men titta en vit känkt man.

Istället för att ta en persons åsikt på allvar och göra ett försök till att bemöta åsikten så används ordet kränkt som någon "instant win".

• Thereisthat
    Crash Man skrev 2018-12-11 17:30:04 följande:

Att kalla män för kränkta är enligt mig förlöjligande. Det har hänt mig ett flertal gånger att en person, för det mesta en kvinna, kallat mig för kränkt när jag inte köpt hennes världsbild.

Till exempel

Jag: Jag anser att islam är en motkultur.

Kvinna: Nej, men titta en vit känkt man.

Istället för att ta en persons åsikt på allvar och göra ett försök till att bemöta åsikten så används ordet kränkt som någon "instant win".

Det är för att de inte har några argument. De vet att de aldrig kan vinna debatter mot sina meningsmotståndare eftersom att de inte har fakta på sin sida för sina absurda påståenden. Och vad gör man då? Jo man kommer med invektiv. Enkelt.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-11 16:32:18 följande:
    Jag minns inte riktigt. Det enda jag minns är att DU förminskade turkarna och det sårade mig djupt eftersom att min morfars brors lillasysters mammas sons barnbarn har besökt Turkiet :(
    Du inleder med att hoppa på mig. Det är för att du inte har några argument. Du  vet att du aldrig kan VINNA debatter mot dina meningsmotståndare för att du inte har fakta på din sida för dina absurda påståenden. Och vad gör du då? Jo du tramsar och sedan kommer invektiven. Enkelt.

Kom ihåg: livet ÄR en tävling. Vinnare och kränkta förlorare. Alltid
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-11 23:24:19 följande:

Du inleder med att hoppa på mig. Det är för att du inte har några argument. Du  vet att du aldrig kan VINNA debatter mot dina meningsmotståndare för att du inte har fakta på din sida för dina absurda påståenden. Och vad gör du då? Jo du tramsar och sedan kommer invektiven. Enkelt.

Kom ihåg: livet ÄR en tävling. Vinnare och kränkta förlorare. Alltid

Hmm, går det inte att förlora utan att vara kränkt?

Jag har fortfarande inte får källor eller exempel på dessa kränkta män som TS talar om.

Vi är flera som frågat.
  • Thereisthat
    oanonym skrev 2018-12-12 07:43:06 följande:

Hmm, går det inte att förlora utan att vara kränkt?

Jag har fortfarande inte får källor eller exempel på dessa kränkta män som TS talar om.

Vi är flera som frågat.

Ska vi sätta 1000 kronor på att källor kommer att utebli? :)
  • KlunsSmurfen
    nihka skrev 2018-12-11 14:03:21 följande:
    Det kan förklara varför du frågar mig varför jag påstått något, och när jag svarar att jag inte har gjort det, så säger du att du bara svarat allmänt, och sedan upprepar att jag sagt så.

Tycker du att det är jobbigast att läsa eller skriva lång text?

Nu har ju jag aldrig påstått att jag vet så mycket mer än forskare och psykologer utan hänvisar ju själv till dito.

Och påtalat att det exempelvis inte finns något som helst forskningsstöd för att det skulle finnas någon koppling mellan ökningen av könsdysfori och att man tillämpar ett genusperspektiv i förskola/skola.

Så du kan fortfarande vara lugn för framtiden även om du ser en flicka på förskolan I cowboyhatt och en kille i strasshalsband. Det ingår i barns lek att experimentera med olika roller. Du vet som mamma, pappa, barn mm.

Naturligtvis ska barn få välja sitt kön själva och merparten kommer att välja vad omgivningen bekräftar är deras biologiska kön. De ytterst få som väljer annorlunda och håller sig till det får man anta gör det på väldigt goda grunder. På samma sätt går man inte ut och meddelar alla barn att de är heterosexuella utan det får de bestämma själva. Skulle något barn ha problem med att fröken inte pekar med hela handen kanske man får leta efter orsaken någon annanstans än hos barnet, eller fröken.

"Och påtalat att det exempelvis inte finns något som helst forskningsstöd för att det skulle finnas någon koppling mellan ökningen av könsdysfori och att man tillämpar ett genusperspektiv i förskola/skola."

Är genusperspektiv synonymt med "man kan välja sin könsidentitet hur man vill"?
    Det finns ingen forskning som tyder på att man kan det, forskningen tyder på att den är biologisk så varför ska man försöka sudda ut barns könsidentitet?

Amelia spends time with one of these gender non-conforming families, mapa (mom and dad) Del LaGrace Volcano who was born intersex (both male and female), the children Mika (5) and Nico (3) and their grandma Margareta. She visits Mika and Nico's gender aware kindergarten to find out what the teachers and the other kids make of Mika?s gender expression.She also meets the founder of Sweden?s gender-neutral kindergartens, Lotta Rajalin, to learn how they go about deleting gender norms from education, as well as psychiatrist Dr Eberhard who is against Sweden?s attitude to gender in kindergartens.
    Eftersom du verkar försvara det och verkar vara så självsäker så vill jag veta hur du vet att det inte blir negativa konsekvenser av det.

"Så du kan fortfarande vara lugn för framtiden även om du ser en flicka på förskolan I cowboyhatt och en kille i strasshalsband. Det ingår i barns lek att experimentera med olika roller. Du vet som mamma, pappa, barn mm."

Kan du förklara vad "flicka på förskolan I cowboyhatt" har med saken att göra?

"Naturligtvis ska barn få välja sitt kön själva och merparten kommer att välja vad omgivningen bekräftar är deras biologiska kön. De ytterst få som väljer annorlunda och håller sig till det får man anta gör det på väldigt goda grunder."

Det är barn det handlar om och då ska man vara förbannat säker på att man vet vad man pratar om när man uttrycker sig så säkert, hur vet du att det är det bästa sättet att låta barn välja sin könsidentitet som dom vill?
  • KlunsSmurfen
    nihka skrev 2018-12-11 14:03:21 följande:
    Det kan förklara varför du frågar mig varför jag påstått något, och när jag svarar att jag inte har gjort det, så säger du att du bara svarat allmänt, och sedan upprepar att jag sagt så.

Tycker du att det är jobbigast att läsa eller skriva lång text?

Nu har ju jag aldrig påstått att jag vet så mycket mer än forskare och psykologer utan hänvisar ju själv till dito.

Och påtalat att det exempelvis inte finns något som helst forskningsstöd för att det skulle finnas någon koppling mellan ökningen av könsdysfori och att man tillämpar ett genusperspektiv i förskola/skola.

Så du kan fortfarande vara lugn för framtiden även om du ser en flicka på förskolan I cowboyhatt och en kille i strasshalsband. Det ingår i barns lek att experimentera med olika roller. Du vet som mamma, pappa, barn mm.

Naturligtvis ska barn få välja sitt kön själva och merparten kommer att välja vad omgivningen bekräftar är deras biologiska kön. De ytterst få som väljer annorlunda och håller sig till det får man anta gör det på väldigt goda grunder. På samma sätt går man inte ut och meddelar alla barn att de är heterosexuella utan det får de bestämma själva. Skulle något barn ha problem med att fröken inte pekar med hela handen kanske man får leta efter orsaken någon annanstans än hos barnet, eller fröken.

"Tycker du att det är jobbigast att läsa eller skriva lång text?"
    Jag tycker att det är jobbigt att läsa när det blir ologiskt och när du svarar på något helt annat än vad jag skrivit.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 13:12:39 följande:
    "nihka: Genusvetenskap och genusforskning är ju internationellt och ingen särskild svensk företeelse, "
    ja, det är ju ett problem som verkar vara strukturellt.

Jämför

[genus"forskning"]

med

[riktig forskning]

www.familjeliv.se/forum/thread/79268214-varfor-ar-man-sa-lattkrankta/15
    killar och skolan: genus"vetare" (2018) vs forskning är bara ett av alla exempel på där genus"forskning" har fel.

Jag struntade i att förklara att det gjorts framsteg genom att förändra undervisningen redan 2008. Jiddret om påhittade maskulinitetsideal och försöka uppfostra killar mer som tjejer som genusflummare vill är väldigt korkat.

Det märks att du inte har läst något av det jag länkat  (du vet ju redan hur allt ligger till så behöver du ju inte göra det)
    Inget av det du svarar med i #180 har med det jag länkade att göra det är bara en upprepning av genusteorier och ideologi.
    Könsskillnader har långt mycket mindre utslagskraft än skillnader som kan förklaras av genus och sociala faktorer. Det räcker inte med att skilja ut några rader där det står att biologiska faktorer spelar in.

www.familjeliv.se/forum/thread/79268214-varfor-ar-man-sa-lattkrankta/18
    Det där går inte ihop på långa vägar med #133 www.familjeliv.se/forum/thread/79268214-varfor-ar-man-sa-lattkrankta/13

En stor faktor som bidrar till att killar halkar efter i skolan har med biologiska skillnader att göra och på det svarar du:
    Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.
    Du har inte läst det jag länkat, du skiter i det för att du vet att du har rätt men dina svar blir lite skumma.
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?