• Kajsa123

Varför är män så lättkränkta?

Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

• Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • nihka
    oanonym skrev 2018-12-12 07:43:06 följande:
    Hmm, går det inte att förlora utan att vara kränkt?

Jag har fortfarande inte får källor eller exempel på dessa kränkta män som TS talar om.

Vi är flera som frågat.
    Min poäng är att det inte är en tävling och det finns inte några vinnare eller förlorare utan man bara diskuterar.

Män som grupp är förstås inte kränkta eller iaf inte mer kränkta än gruppen kvinnor, men visst finns det kränkta män och de verkar samlas på nätet i olika diskussionsforum och gör normala samtal nästan omöjliga.

Jag personligen har råkat ut för ett antal kränkta män här på FL. De startar trådar som typ "Varför får inte jag knulla bara för att jag röstar på SD? och kallar varenda kvinna som inte håller med dem för vilselett våp för att hon inte röstar på SD, och vänsterfeminist eller någon kombo med taliban i. När vi andra lekte med klossar och försökte säga mamma satt dessa män med en sax och högg barnflickan och skrek vänster, vänster, vänster! Nåt gick iaf jävligt snett.

Jag har haft idioter som ränt efter mig i flera år och förutom det som finns att beskåda öppet i trådarna (tills det plockas bort) skickat mig kärleksdikter och sjuk musik där huvudpersonen (jag) dör på olika kreativa sätt på slutet.

Det har postats noveller där man fantiserar ihop ett helt vänsteraktivistliv och det går illa för huvudpersonen (jag). Man har skrivit att jag borde gruppvåldtas analt i en mörk gränd av kulturberikare och skjutas som landsförrädare. The list goes on.

Just nu går ett exemplar löst som anser att den fått in en kil genom att kalla mig pedofil-nihka om och om igen. Detta i syfte att försöka tillrättavisa den som använder sig av uttrycket järnrörs-Almqvist (från järnrörsskandalen). Och jag bryr mig egentligen inte, men jag talar gärna om precis hur sjukt dessa kränkta män kan bete sig.

Säkert finns någon bakomliggande medicinsk problematik när man väljer att gå så långt, men de kan också få med sig en svärm av mer normalkränkta män med mobbeteende. De kastas naturligtvis ut och drar sedan slutsatsen att det finns en (vänster)konspiration mot dem.

Jag har aldrig varit med om att kvinna betett sig på ett liknande vis. Inte ens lite grann i närheten.

Jag röstar borgerligt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-12 08:07:12 följande:
    Ska vi sätta 1000 kronor på att källor kommer att utebli? :)
    Vill du swisha mig?
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-12-12 23:44:45 följande:

Vill du swisha mig?

Absolut! Ge mig ditt nummer så får du 10 000 kronor om du visar en objektiv källa på att män är lättkränkta.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-12-12 23:49:14 följande:
    Absolut! Ge mig ditt nummer så får du 10 000 kronor om du visar en objektiv källa på att män är lättkränkta.
    Fast jag har aldrig påstått att män är lättkränkta. Men den som känner sig kränkt av man påtalar att andra är kränkta kan väl räknas som lättkränkt
  • Kajsa123

En objektiv källa på något så subjektivt? Ge mig 10 objektiva källor på att barn gråter om man tar godis ifrån dom!!! NUUUUUUU

Logiken...

• Thereisthat
    nihka skrev 2018-12-12 23:58:53 följande:

Fast jag har aldrig påstått att män är lättkränkta. Men den som känner sig kränkt av man påtalar att andra är kränkta kan väl räknas som lättkränkt

Nehepp! Då blir det inga 10 000 kronor.
    Kajsa123 skrev 2018-12-13 00:01:24 följande:

En objektiv källa på något så subjektivt? Ge mig 10 objektiva källor på att barn gråter om man tar godis ifrån dom!!! NUUUUUUU

Logiken...

Fast det där går det att göra en objektiv forskning kring. Man tar 1000 barn med en godispåse som man snor från dem så ser man hur stor andel av dem som börjar gråta. Det är således inte subjektivt utan det är mätbart.

Får jag fråga varför du själv blir kränkt av att människor inte håller med dig? :)
  • Kajsa123
    Thereisthat skrev 2018-12-13 00:07:14 följande:

Nehepp! Då blir det inga 10 000 kronor.Fast det där går det att göra en objektiv forskning kring. Man tar 1000 barn med en godispåse som man snor från dem så ser man hur stor andel av dem som börjar gråta. Det är således inte subjektivt utan det är mätbart.

Får jag fråga varför du själv blir kränkt av att människor inte håller med dig? :)

Fast frågan var ju inte hur många barn som blir ledsna, utan snarare VARFÖR de blev ledsna. Med empati kan du ju sätta dig in i situationen och försöka förstå varför barnet blev ledset. Tycker du fortfarande att det är subjektivt då?

Och när du nu kallar mig kränkt av att människor inte håller med mig, är inte det ganska kontradiktoriskt? Män (och i synnerlighet inte du) är absolut inte kränkta, men jag är det? För att jag ställde en fråga?
  • KlunsSmurfen
    Kajsa123 skrev 2018-12-12 23:07:48 följande:
    Ja, först och främst behöver vi vara överens om vad det innebär att vara kränkt. Om du läser en text, där du inte håller med om innehållet och reagerar med att bli otrevlig, nedvärdera och tysta personen i fråga som skrev sin åsikt - har du då inte blivit kränkt av vad som skrivits? Hade du varit okränkt hade du ju aldrig blivit otrevlig, utan snarare saklig och respekterat andras åsikter, varit förstående för hur vissa kan tycka på ett speciellt sätt och välja att hålla med eller inte hålla med, alternativt var neutral i frågan.

Exempelvis om jag skriver ?älskar jämställdhet, feminister är bäst!!?

Där person 1 då svarar:

-jävla idiot, feminister suger!! Är du dum i huvudet eller, män är mkt bättre!! Kvinnor hör hemma i köket!!

Och person 2 skriver:

-jag tycker att jämställdhet är ganska viktig och tycker därför att ALLA är bäst, inte bara feminister.

Ser du att det finns en skillnad mellan person 1 och 2? Vem uppfattar du som lättkränkt? Varken person 1 eller 2 håller med om att feminister är bäst, men dom väljer att uttrycka det på olika sätt.

Nu är det här ett ganska överdrivet exempel, vilket du säkert förstår.

Min fråga i sig var ganska oskyldig. Jag frågade varför män generellt upplevs som mer lättkränkta (i forum på nätet). Det var sedan ditt val, inte mitt, att skriva 10 A4 om hur fel alla feminister har och leta upp 725 olika källor och youtube-klipp på diverse påståenden. Det valet tog du. Varför? För att du ville bevisa vadå, att män INTE är lättkränkta alls? Varför blev det ditt mission i livet? Kände du dig möjligtvis lite kränkt av min fråga?
    tror att du har lyckats vända på det, om jag är otrevlig och nervärderande så måste det ju inte vara för att jag känner mej kränkt det kan ju vara så att jag försöker kränka dej för att jävlas.
    Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra.
    sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4nkning
    "Det var sedan ditt val, inte mitt, att skriva 10 A4 om hur fel alla feminister har och leta upp 725 olika källor och youtube-klipp på diverse påståenden"
    Det täcker knappt 5% av kunskapsluckan i feministiska teorier.

"För att du ville bevisa vadå, att män INTE är lättkränkta alls?"
    Går det att bevisa?

"Varför blev det ditt mission i livet?"
    Det var mer som ett sidospår.

"Kände du dig möjligtvis lite kränkt av min fråga?"
    Är mitt svar på din fråga aggressivt och nedvärderande?
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-12 21:21:04 följande:
    jag gissar.
    Män har ofta en hårdare attityd än kvinnor och på forum som Flashback där många har låg mental ålder så blir attityden mycket hårdare (och på sandlådenivå)

En del män har taskig social kompetens och inbillar sej att det är ok att ha samma attityd mot kvinnor

KlunsSmurfen skrev 2018-12-12 21:56:52 följande:
    jepp, men lättkränkta personer kan också vara arga och otrevliga så det kan vara svårt att skilja på dem.

• Thereisthat
    Kajsa123 skrev 2018-12-13 00:33:41 följande:

Fast frågan var ju inte hur många barn som blir ledsna, utan snarare VARFÖR de blev ledsna. Med empati kan du ju sätta dig in i situationen och försöka förstå varför barnet blev ledset. Tycker du fortfarande att det är subjektivt då?

Och när du nu kallar mig kränkt av att människor inte håller med mig, är inte det ganska kontradiktoriskt? Män (och i synnerlighet inte du) är absolut inte kränkta, men jag är det? För att jag ställde en fråga?

Nej, du sa aldrig något om bakgrunden utan du hävdade att det är subjektivt om barn börjar gråta när de blir bestulna på en godispåse. Då var det du som skrev fel.

Jajamän. Du är kränkt av andras åsikter! Det är min subjektiva slutsats av ditt känslotillstånd eftersom att jag tycker att dina inlägg känns som om du är kränkt. That's (my) fact :)
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-12-12 23:39:39 följande:
    Jag debatterar en hel del och ilska ingår i debatter. Varför skulle det vara fel egentligen? Jag fullkomligt älskar känslosamma debatter och tycker att det är fruktansvärt uppfriskande i den tråkiga vardagen. Personangrepp och sånt ska man dock hålla sig borta från. Men att visa känslor är väl tvärtom väldigt bra för det visar ju att folk är engagerade!

Hur vill du att debatter ska se ut? Gummibjörnas som sitter och kramas? Ett sånt trist samhälle skulle jag tycka sög.
    att vara känslostyrd i en debatt hör till sandlådan.
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?