• Kajsa123

Varför är män så lättkränkta?

Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

• Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • Ignoramus

Fast nu är det du som gör den kopplingen. Jag sa ju tvärtom att man *inte* ska göra den kopplingen. Att kvinnohat oftast inte tar sitt uttryck i form av såna extrema tilltag, utan är betydligt "mildare". Och betydligt mer utspritt.

Mm men det finns undersökningar som visar på att män uppfattas som bättre av sina studiekamrater, trots att så inte är fallet. Det borde väga tyngre än vad du tycker. Precis som det finns tester där folk har fått uppskatta vilka som pratade mest under ett möte - män eller kvinnor. När män tycker att båda könen har pratat lika mycket, så har männen i själva verket skött 80% av snacket. Att undersökning efter undersökning alla pekar på samma sak tyder ju på att det inte alls är individuellt utan strukturellt.

Du har säkert hört om symfoniorkestrarna. Det anställdes så få kvinnliga musiker, och folk antog att de helt enkelt inte var lika duktiga. Sen började de göra sina auditions bakom ett skynke, och vips steg antalet rätt drastiskt. Och än fler blev det när de tvingade gå upp på scenen i strumpor, så att det inte gick att avgöra könet baserat på skornas ljud mot golvet.

Bechdeltestet - att en film ska ha två kvinnliga karaktärer. Som är namngivna. Och talar med varandra. Om något annat än män. Det är väl först de senaste tio åren som vi kan räkna med filmer som kvalar in. Det är verkligen inte många från min uppväxt som lyckas i alla fall. Det skulle vara absurt att ens tänka tanken på något motsvarande test för män.

Den demokratiske jultomten skrev 2018-12-08 11:45:42 följande:

Du misslyckas kapitalt när du ska göra kopplingen från mord till kommentarer som "lilla gumman". Jag skulle aldrig säga "hora" till någon t.ex, och säger heller inte "lilla gumman". Däremot blir man ibland kallad "lilla gubben", borde jag gå i taket över det menar du? Men dessa kommentarer har ingenting med mord att göra. Alls.

Det är väl inte okej att säga nedlåtande saker om någon alls? Här har ju kvinnor och män minst lika kass massyn som kvinnosyn.

Jag håller inte alls med om att män uppfattas som bättre fast de är sämre. Det finns goda och dåliga prestationer från båda kön. Det är kopplat till individ och ladarskap. Inte till kön.

Däremot fungerar ju hjärnan så att den gör generaliseringar. Det är de facto väldigt ovanligt med kvinnliga ingenjörer t.ex. Därav har det lilla fåtalet kvinnliga sådana en fördel i en anställningssituation. Men på t.ex en teknikmässa så kommer ingen att tro att en elegant kvinna är en smart ingenjör. Detta är inte p.g.a kvinnohat utan p.g.a att det är ovanligt.

Om jag berörs av sexuella övergrepp? Ja, det gör jag. Kan inte riktigt sluta skratta åt att en och annan godhetsprofet trillade dit. Men framförallt berörs jag och lider med de stackars utsatta.

Men nej, det du beskriver sker inte överallt. Jag själv eller mina barn har aldrig varit med om något av det du beskriver. Det är inte normaliserat, men idioter finns här och där.

• Ignoramus

Och om det hade påverkat männen negativt sen så hade det varit ett problem. Nu får de ju mer välbetalda jobb än kvinnorna, trots att kvinnorna har högre betyg och har vidareutbildat sig längre.

oanonym skrev 2018-12-08 13:18:57 följande:

Det har även gjorts undersökningar att tjejer får bättre betyg än killar, fastän de presterat lika bra. Det finns en struktur att killar som är duktig i skolan är plugghästar, medans tjejer som är duktig i skolan helt enkelt är duktig i skolan.

De flesta religioner har dålig kvinnosyn, vissa är till och med kvinnoförnedrande. Ändå så kritiserar kvinnor inte detta i så stor utsträckning som de borde. (förutom kristendomen, den går bra att kritiseras, fastän den är relativt ofarlig i Sverige).

• oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 13:49:25 följande:

Och om det hade påverkat männen negativt sen så hade det varit ett problem. Nu får de ju mer välbetalda jobb än kvinnorna, trots att kvinnorna har högre betyg och har vidareutbildat sig längre.

Ja, kvinnor gör ofta andra val. Jag tror även att det är fler män på botten, men det är bara något jag har läst.

Dock är kvinnor väldigt tyst om islam, t.ex.
  • Ignoramus

Jag tycker inte att det du skriver är riktigt sant. Jag tror det är vida känt att mobbningsmetoderna skiljer sig åt, och att det är lika vanligt från båda håll.

Jo, men de studierna visar också att kvinnorna får uppsöka sjukhus för sina skador BETYDLIGT oftare. Våld är alltid förkastligt, men det finns ju ändå nån sorts graderingsskala att ta hänsyn till. Det är inte "våld som våld". En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor.

Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det.

Om undersökningen stämmer så var det såklart ett väldigt märkligt beslut. Inom restaurangbranschen stämmer det säkert att det är hyfsat jämnt. Men inte överallt annars.

misil skrev 2018-12-08 11:13:17 följande:

Enligt mig har du en väldigt förvrängd verklighetsbild som underblåses av feminister.

Tjejer/kvinnor mobbar lika ofta som killar/män men tjejer/kvinnors mobbning tar sig oftast andra uttryck som är mer psykisk än fysisk t,ex med utfrysning,spridande av falska rykten och skitsnackande bakom ryggen på andra tjejer för att på så sätt degradera personen.Men normen i samhället är att sprida tänket att det är nästan bara killar som mobbar medans endast några få tjejer gör detta.

Det finns över 200 studier som visar att det är lika vanligt förekommande med kvinnlig förövare när det gäller relationsvåld som män.Men normen i samhället är att endast prata om mäns våld mot kvinnor och förneka kvinnors våld mot män.

Kvinnor är lika ofta otrogna som män.Men normen i samhället är att sprida tänket att det är mest män som är otrogna.

Förövrigt är det intressant att Hotell och restaurangfacket har gjort två undersökningar där deras medlemmar har fått frågor om sexuella trakasserier på arbetsplatsen,den första som gjordes visade att manliga medlemmar hade utsatts lika ofta som sina kvinnliga medlemmar,men eftersom den inte passade in i HRFs alltmer feministiska inriktning så gjorde man en ny undersökning som släpptes för ett par år sedan med en skillnad,den här gången fick endast kvinnliga medlemmar ingå i undersökningen dvs killar/män som ovälkommet blir tafsade på av tjejer/kvinnor är ett icke problem,det finns t.o.m feminister som menar att killar/män ska vara tacksamma för detta.

Detta enögda fokus och förnekande av verkligheten leder inte till ett jämställt samhälle utan ett ojämställt samhälle,detta tänk försvaras med att det råder s.k patriarkala maktstrukturer som gynnar män där man endast pekar på hur det ser ut på den yttersta toppen,men vägrar att se alla män som lever i botten.Sanningen är att både män och kvinnor har både fördelar och nackdelar i det samhälle vi lever i,men att dessa tar sig olika uttryck. 

• oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 14:00:48 följande:

Jag tycker inte att det du skriver är riktigt sant. Jag tror det är vida känt att mobbningsmetoderna skiljer sig åt, och att det är lika vanligt från båda håll.

Jo, men de studierna visar också att kvinnorna får uppsöka sjukhus för sina skador BETYDLIGT oftare. Våld är alltid förkastligt, men det finns ju ändå nån sorts graderingsskala att ta hänsyn till. Det är inte "våld som våld". En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor.

Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det.

Om undersökningen stämmer så var det såklart ett väldigt märkligt beslut. Inom restaurangbranschen stämmer det säkert att det är hyfsat jämnt. Men inte överallt annars.

Ja, och här ser man hur lätt det är att alltid kunna vända argumenten som man vill.

I början av ditt resonemang var män offer, men i slutet var det en destruktiv mansnorm.

Jag säger inte att du har fel, men du är väldigt enkelriktad i din syn.
  • nihka
    I den här tråden medverkar personer som sagt sig vara män och lyfter hur sorgligt kvinnor och andra män kan uppföra sig och att de som män får klä skott för kvinnors fördomar och vad andra män gör.

Samtidigt har jag förstahandsupplevelser från dessa individer på cybershot, -våld och -trakasserier av både sexuell och ickesexuell art.

Insiktslösheten är frapperande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • misil
    Ignoramus skrev 2018-12-08 13:49:25 följande:

Det är väldigt enkelt och se om ett lands utbildningsväsende diskriminerar ett kön eftersom det handlar om biologi dvs kvinnor och mäns olikheter.
    Tjejer är generellt bättre än killar på språk medans killar är generellt bättre än tjejer på matematik.
    Om skolorna får resultat där killar är bättre än tjejer både i språk och matematik så missgynnar dessa tjejer,om skolorna får resultat där tjejer är bättre än killarna både i språk och matematik så missgynnar dessa killarna.
    Vi kan leka med tanken att det var tvärtom mot hur det ser ut i Sverige idag dvs att majoriteten lärare var män och killarna fick bättre resultat än tjejerna,då hade feminister genast hävdat att det råder patriarkala strukturer som missgynnar tjejer.
    Svensk skola och lärande av idag är utformad efter kvinnligt tänk som gynnar tjejer och missgynnar killar,om man hade varit för jämställdhet så hade man ställt sig frågan varför det är så,istället för att som nu hävda att det är inget fel på skolan utan eleverna dvs pojkarna.
    Förövrigt kvinnor söker sig primärt till skattefinansierade yrken och män till den privata sektorn därav löneskillnad,jag hoppas att du förstår enkel matematik varför det är så dvs inkomst utgift.
  • Ignoramus

Detta!!!

nihka skrev 2018-12-08 14:16:51 följande:

I den här tråden medverkar personer som sagt sig vara män och lyfter hur sorgligt kvinnor och andra män kan uppföra sig och att de som män får klä skott för kvinnors fördomar och vad andra män gör.Samtidigt har jag förstahandsupplevelser från dessa individer på cybershot, -våld och -trakasserier av både sexuell och ickesexuell art.Insiktslösheten är frapperande.

• oanonym
    nihka skrev 2018-12-08 14:16:51 följande:

I den här tråden medverkar personer som sagt sig vara män och lyfter hur sorgligt kvinnor och andra män kan uppföra sig och att de som män får klä skott för kvinnors fördomar och vad andra män gör.Samtidigt har jag förstahandsupplevelser från dessa individer på cybershot, -våld och -trakasserier av både sexuell och ickesexuell art.Insiktslösheten är frapperande.

Ja, detta får ju står för dessa män.
  • Den demokratiske pratkvarnen
    Ignoramus skrev 2018-12-08 10:08:15 följande:

Män som skriver till en specifik person och uttryckligen hotar om våldtäkt och/eller död borde absolut spärras in, ja. Det är inte riktigt samma sak som att säga att man hatar män (för att de har förtryckt en hela livet) till sina tjejkompisar va. Och väldigt sällan är de här krönikorna ens hatiska, utan endast kritiska. Men ge gärna exempel på hatiska texter med stor spridning och hundratusentals läsare.

Håller med. Det vore jättebra om vi kan spärra in de som hotar, så blir stad och land en mycket säkrare plats.

Jag tycker överhuvudtaget att det är alldeles för mycket hat i samhället och jag tycker man kan spärra in de som förtalar sina medmänniskor.

Det finns faktiskt en och annan man, ja rätt många faktiskt mår oerhört dåligt p.g,a förtryck från sin kvinna.
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?