• LinaLinnea

Blodprov för att kolla toxoplasmos?

Är i vecka 6 och extremt orolig över toxoplasmos.

Har katt men tömmer inte kattlådan, sambon fixar det.

Däremot har jag råkat äta både lufttorkad och kallrökt salami och kalla köttbullar vid ett par tre tillfällen. Hade inte en tanke på toxoplasmos eller att det kunde vara farligt.

Undrar nu om man kan få testa mot toxoplasmos hos sin BM eller VC? Jag ska på hälsosamtal om 2 veckor. Bor i Skåne.

Någon här som fått testa mot det?

• Svar på tråden Blodprov för att kolla toxoplasmos?
  • Anonym (Lugn)

Jag tror du kan vara lugn.

Många kvinnor som är gravida i v.6 är inte ens medvetna om graviditet och äter det mesta och dricker/röker/snusar.

Så länge du inte har nå konstiga symptom som tyder på det så är du nog frisk.

Och det ska mycket till att du ska bli smittad av byte av kattlåda. Så länge du inte petar katten i rumpan och slickar på fingrarna så är det nog lugnt ;)

• LinaLinnea
    Anonym (Lugn) skrev 2018-12-09 16:34:14 följande:

Jag tror du kan vara lugn.

Många kvinnor som är gravida i v.6 är inte ens medvetna om graviditet och äter det mesta och dricker/röker/snusar.

Så länge du inte har nå konstiga symptom som tyder på det så är du nog frisk.

Och det ska mycket till att du ska bli smittad av byte av kattlåda. Så länge du inte petar katten i rumpan och slickar på fingrarna så är det nog lugnt ;)

Du har rätt i det. Det ska ju till en extrem otur att bli smittad precis under graviditeten och speciellt i första trimestern då det tydligen är som farligast för fostret. Men jag kan ändå inte låta bli att noja :( Har läst en massa och vet lite för mycket om vilka skador det kan åsamka fostret.
  • Anonym (Lugn)
    LinaLinnea skrev 2018-12-09 16:48:39 följande:

Du har rätt i det. Det ska ju till en extrem otur att bli smittad precis under graviditeten och speciellt i första trimestern då det tydligen är som farligast för fostret. Men jag kan ändå inte låta bli att noja :( Har läst en massa och vet lite för mycket om vilka skador det kan åsamka fostret.

Förstår vad du menar men samtidigt så kommer du ha nojjiga tankar om allt och ingenting under graviditeten. Och toxoplasmos är väldigt sällsynt även fast det finns kvinnor som fått det.

Tror inte du kommer få lämna nå prov bara för att du är orolig men skulle du däremot få symptom så ska du ju självklart ringa
  • bananen86

Har också tänkt tanken då jag har utekatt som gör sina behov inne i lådan och det är jag som städar den... Dock verkar det vara högst ovanligt med smitta om man är noga med hygienen.

• linnis83

Jag frågade om detta vid min första graviditet, då maken jobbade borta ofta så jag var liksom tvungen att ta kattlådan ibland.

Hon undrade om vi nyligt hade skaffat katt (han var 10 år då) och eftersom vi inte hade det tyckte hon det var troligast att jag redan hade haft toxoplasmos. Det är ju bara nya infektioner, alltså när man får det för första gången, som är farligt för fostret.

Och som de andra har sagt, det är extremt ovanligt att drabbas. Försök att inte oroa dig!

• Anonym (.)
    LinaLinnea skrev 2018-12-10 13:48:18 följande:

Vad menar du?

Hur tror du gravida kvinnor i alla tider överlevt? Alla gravida har i alla tider ätit skinka osv
  • LinaLinnea
    Anonym (.) skrev 2018-12-10 13:51:05 följande:
    Hur tror du gravida kvinnor i alla tider överlevt? Alla gravida har i alla tider ätit skinka osv
    Jo det är klart. Men du menar att man ska strunta i Livsmedelsverkets rekomendationer då? Nej, det är ingen stor risk att bli smittad. Men jag vill ändå inte ta risken i onödan nu när jag är medveten om den. 
  • Anonym (.)
    LinaLinnea skrev 2018-12-10 14:06:08 följande:

Jo det är klart. Men du menar att man ska strunta i Livsmedelsverkets rekomendationer då? Nej, det är ingen stor risk att bli smittad. Men jag vill ändå inte ta risken i onödan nu när jag är medveten om den. 

Det kan man göra och det är det många som gör. Ja risken är liten. Ingen kommer låta dig testa dig för toxoplasmos
  • Anonym (Nina)

Ja, jag fick testa för toxoplasmos under min första graviditet. Sa att jag ville det för att jag var orolig, och det var inga problem!

Gjorde det hos bm i vecka 9.

Testet visade att jag redan haft toxoplasmos, antagligen många år tidigare.

• bananen86

Gaaah. Nu har jag börjat nojja och googla! Blir supernojjig... :( Måste nog prata med min bm om det vid inskrivningen.

• Anonym (Testad)

Jag har testat mig vid mina graviditeter, och de visade att jag inte haft toxoplasmos. (haft katt hela mitt liv)

• Anonym (Utlandssvensk)

Bodde i Spanien under mina graviditeter för många år sedan och där testades alla gravida kvinnor rutinmässigt för toxoplasmos.

Om du har katt och haft det länge är du nog redan smittad och har därmed antikroppar. Då är fostret skyddat. Det är bara primärinfektioner som är skadliga och det ska ganska mycket till för att du har oturen att bli smittad just nu.

Läste också att skadorna är större på fostret ju tidigare i graviditeten man smittas men det positiva är att sannolikheten för att toxoplasmos förs över till fostret är lägre tidigt i graviditeten. Här läst siffrorna 15% risk i första trimestern, 30 % i andra och 50 % i tredje. Alltså ska du först ha oturen att få infektionen första gången under graviditeten och sen ska du dessutom ha ytterligare otur att barnet smittas, vilket som högst är 50 %.

Men självklart kan du be att testas och skulle din barnmorska av någon konstig anledning neka kan du väl alltid kontakta ett lab privat och betala själv för ett blodprov. Tror det finns såna tjänster. Då kan du slappna av efteråt.

• LinaLinnea

Jag ringde min BM som sa att eftersom toxoplasmos är så extremt ovanligt i Sverige är det inget man testar systematiskt för. Varken hon eller hennes kollegor hade varit med om att en gravid eller bebis blivit smittad under deras karriärer. Hon sa att i Sverige är det ett icke problem och att man i princip kan äta nästan vad man vill, men att man ändå kan ha livsmedelsverkets riktlinjer i åtanke. Detta lugnade ned mig lite iallafall. 

• LinaLinnea
    Ringde min vårdcentral nu och förklarade mina tankegångar och att jag är orolig över toxoplasmos i och med att jag har katt osv.
    De skulle kolla med läkaren om de kan erbjuda ett blodprov. Fortsättning följer...
  • bananen86
    LinaLinnea skrev 2018-12-11 09:41:37 följande:
    Ringde min vårdcentral nu och förklarade mina tankegångar och att jag är orolig över toxoplasmos i och med att jag har katt osv.
    De skulle kolla med läkaren om de kan erbjuda ett blodprov. Fortsättning följer...
    Åh jag måste också ta upp det med min bm. Så man slipper nojja. Har du haft din katt länge?
  • bananen86

Men jag tänkte på en sak. Om man nu inte "ska" städa kattlåda tex pga smittorisk. Borde det väl vara lika stor risk att bli smittad om man bara vistas under samma tak som en katt? Alltså (om jag relaterar till min kisse), de krafsar i sin egen avföring när de täcker över den och går sedan överallt i huset med sina tassar. Även om min inte får så kommer jag på honom då och då med att vara på köksbänken osv. Så har man plasthandskar och spritar/tvättar händerna borde man väl kunna städa kattlådan med en spade utan större smittorisk?

• LinaLinnea
    bananen86 skrev 2018-12-11 10:03:16 följande:

Men jag tänkte på en sak. Om man nu inte "ska" städa kattlåda tex pga smittorisk. Borde det väl vara lika stor risk att bli smittad om man bara vistas under samma tak som en katt? Alltså (om jag relaterar till min kisse), de krafsar i sin egen avföring när de täcker över den och går sedan överallt i huset med sina tassar. Även om min inte får så kommer jag på honom då och då med att vara på köksbänken osv. Så har man plasthandskar och spritar/tvättar händerna borde man väl kunna städa kattlådan med en spade utan större smittorisk?

Den ena katten har vi haft länge men den andra bara sedan september. Så hoppas verkligen inte den har dragit något med sig. Den har dock endast varit inne sedan vi fick den. 
    Egentligen känns det ju rimligt att det inte bara är att tömma kattlådan som utgör en risk som du säger. Katten är ju överallt och kanske hoppar upp på diskbänken osv när man inte ser. 
    Usch, jag oroar mig också så himla mycket :( Hoppas verkligen att jag får det där blodprovet. Känns ju som att man borde kunna kräva det?
  • LinaLinnea

Uppdatering: Vårdcentralen ringde tillbaka och har gett mig tid för provtagning den 27/12. Tydligen så ska det ha gått ca 1 månad sedan man eventuellt kan ha fått i sig parasiten. Hoppas på att allt går bra nu!

Svar på tråden Blodprov för att kolla toxoplasmos?