Jag sitter själv i tankar att flytta till annan kommun i framtiden (inom 1 år) och funderar på skolskjuts för våra gemensamma barn.
Idag är de skrivna hos mig. Men det verkar inte helt enkelt med skolskjuts om man bor i olika kommuner....
Ur Skolverket:
"Vad gäller kring skolskjuts för elever med växelvis boende?
En elev som bor växelvis hos sina vårdnadshavare i samma kommun kan ha rätt till skolskjuts från båda bostadsadresserna till skolan och tillbaka, oavsett vilken av dessa adresser som eleven är folkbokförd på.
Om eleven går i skolan i sin hemkommun men bor växelvis i en annan kommun har eleven däremot inte rätt till skolskjuts mellan skolan och hemmet i den andra kommunen.
Källor: RÅ 2002 referat 91, Högsta förvaltningsdomstolens dom 2013-11-14 i mål nummer 4922-13 och Kammarrätten i Sundsvalls dom 2013-01-28 i mål nummer 51-13."
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolskjuts-och-elevresor
Så det är väl skjutsar som kan ställa till det....
Och om jag fattat rätt så är inte barnen beviljade skolskjuts om annan skola finns i närheten? Rätta mig gärna om jag har fel då dessa frågor är något som snurrar hos mig nu :)