• StoltFörskollärare

Kläder

Hej!

Min dotter är nu 9,5mån. och har sedan 6mån. haft stl 68. När tror ni att hon kan börja använda stl 74?

Jag tycker mycket om att köpa kläder till henne och är intresserad av nytt och begagnat, men det är så svårt att veta när hon tänker byta stl.

Vad har ni för erfarenheter? Vet att det kan variera från barn till barn.

Tack på förhand för alla svar! Hälsningar StoltFörskollärare

• Svar på tråden Kläder
  • Sommarskuggan

Beror ju helt på barnets längd och vikt. Är hon 68 cm passar storlek 68 jätte bra tex såvida hon inte är väldigt smal. Byt till storlek 74 när hon börjar närma sig 70cm ungefär, och följer hon kurvan så kan ni ju se ungefär när hon är i den längden.

Det är ju bara att testa kläderna.

• Fjäril kär

Jag tittade sällan på storleken i kläderna i den åldern. Jag mätte och provade.

Mina barn har aldrig haft samma storlek i kläderna i alla plagg. En byxa passade bättre över blöjan i storlek 74 och tröjan var 68 och pyjamasen på kvällen kunde vara 62.

Ibland behövdes det köpas en rymlig storlek för att plagget skulle kunna användas en längre period. Tex overallen till dagis som då räckte hela kalla årstiden och funkade med både underställ och mer lättklätt framåt våren.

Så jag har alltid blandat storlekar och istället fokuserat på passform. En uppvikt mudd på en tröja funkar alldeles utmärkt än att riskera kalla armar i en något för kort ärm som bara åker upp. Typ så har jag resonerat.

• BuoBä

Hur långt är barnet?

Jag har tyckt att det varit lagom att byta när barnet varit så långt som förra storleken, dvs när barnet blev 68 cm så bytte jag till stl 74. Generellt, eftersom det - som Fjäril kär påpekar - finns stora och små plagg inom samma storlek.

Mitt barn har följt storleksrekommendationerna, så vid 9 mån hade hon stl 80. Om du kollar kurvorna från BVC borde du kunna räkna ut hur ditt barn ligger till och förväntas byta storlek.

barnstorlekar.se/storleksguide/

• StoltFörskollärare

Att kolla kurvan skulle jag ju kunna göra. Det var en bra idé. Har fått med papper hem då hon ligger strax under sin kurva som är optimal. Hon är 1mån. förtidigt född så hon väger 8,4 och är 67cm. cirka.

Tack!

• BuoBä

Då är det nog dags för stl 74 om ca en månad, och stl 80 till sommaren. Efter 1 år växer de (äntligen!) lite långsammare så de hinner ha kläderna några fler gånger.

• asdfgh

Äldsta var någorlunda jämt fördelad längdmässigt som bebis och kunde då ha kläderna till märkningen +2cm. Kunde alltså ha stl 62 till ca 64 cm, 68 till 70 cm, 74 till 76 cm osv.

Yngsta var ehhh... lite oproportionerlig ... som bebis. Hade som 1v stl62 på överdelar (annars var de för korta i ärmarna) men stl50 på benen. Det har rättat till sig med tiden men vi har nån bild från 8v när vi satt på den aningen stora reservpyjamasen i stl74... Den var då alltså lite pösig men inte tydligt för stor.

• sysop
    StoltFörskollärare skrev 2018-12-27 12:25:49 följande:

Hej!

Min dotter är nu 9,5mån. och har sedan 6mån. haft stl 68. När tror ni att hon kan börja använda stl 74?

Jag tycker mycket om att köpa kläder till henne och är intresserad av nytt och begagnat, men det är så svårt att veta när hon tänker byta stl.

Vad har ni för erfarenheter? Vet att det kan variera från barn till barn.

Tack på förhand för alla svar! Hälsningar StoltFörskollärare

Om ditt barn följer sin kurva borde du kunna få en fingervisning genom att titta på längdkurvan vid ca 74cm och följa den och se ålder. 
Svar på tråden Kläder