• MarieJonsson

Kan min barn sova för mycket?

Hejsan!

Vår dotter är 6,5 månader, och har sovit hela nätterna (utan matpaus) sedan dryga 4 mån.

Just nu sover hon 13 h i sträck på natten (19-08), och trots det upplever jag att hon har behov att sova minst 3 timmar på dagen. Hon sover oftast väldigt gott, och ofta är det vi som behöver väcka henne. Nu till frågan: kan ett barn sova för mycket, eller bör vi låta henne sova när hon vill? Har läst runt att 14-15 h sömn är det en 6-7 månaders behöver, men är det ?optimalt? på något sett eller kan hon lika gärna få sova drygt 16 h?

• Svar på tråden Kan min barn sova för mycket?
  • Gusa

Alla barn är olika. Njut istället för att oroa dig. Så länge det är full fart på henne när hon är vaken.

• annabellelee

Min sover 12 h på ett dygn, och det verkar vara vad hon behöver. Vi försöker få henne att sova mer, men det går inte så bra. Det är olika helt enkelt. Njut du!

• legomum

Mina tvillingar var knappt vakna första halvåret, liten stund vid maten bara.

De växte och mådde (mår) bra så passa på och njut.

• Elin P

Om hon växer och utvecklas som hon ska för övrigt finns det ingen anledning till oro. Prata med BVC om du behöver råd.

• SI12344

Vilken dröm!

Så länge hon inte är slö när hon är vaken så har ni bara fått en sovbebis. Jag har noterat att sånna finns, hehe.

Svar på tråden Kan min barn sova för mycket?