• Prinsachillesmamma

Magproblem på 4,5 månaders bebis

Min son på 4,5 månader har stora problem med magen. Redan i V6 fick jag gå över på ersättning då min mjölk tig slut :( det var då det drog igång. Testade alla ersättningar i mataffären men han fick ont i magen, gaser, diarré och kolik. BVC gav då oss nutramigen som blev lite bättre, dock blev han hård i magen och vi fick börja använda pysventil. När han var strax över tre månader tyckte vi att det blev lite bättre med mindre gaser, mindre magkramper och att han började bajsa bättre själv mem tre dagar senare (ca 4 veckor sedan) så rasade det totalt. Han gallskrek hela dagarna och kunde inte ens äta. Så fort han började äta av ersättningen gallskrek han av smärta så vi åkte till sjukhuset. Läkarna kunde inte hitta något fel så vi fick testa ny ersättning igen, neucate syneo. Tycker han har blivit pyttelite bättre men långt ifrån bra. Nu har riktigt dåliga gaser börjat komma som luktar svavel o ist för att han bajsar mörka harpluttar är det mörkgrönt slem. På fredag ska vi tillbaka till läkaren eftersom det inte blivit bra. Att tillägga är att han växer och går upp i vikt som han ska och han får minifom, Semper magdroppar samt rapsolja i maten. Nu undrar jag, är det någon annan som känner igen sig i detta med en bebis som passerat tre månader? Vad fick ni isf för diagnos och när gick det över?

Nu har det gått så långt att vi bara sitter hemma eftersom vi aldrig vet när dessa attacker av smärta kommer på dagarna (skriker och gråtrer otröstligt) han har även problem med sömnen eftersom han hela tiden vaknar av magkramper. Tack för alla svar!

Skulle bara kännas bättre o veta om någon annan haft det såhär illa såpass länge? Man har ju hört om ?3-månaders regeln? men för oss blev det ju bara värre därefter :(

• Svar på tråden Magproblem på 4,5 månaders bebis
  • LittleSunshine84

Min son hade jätte strul med magen, så pass att jag tillslut vid 5månaders ålder gav upp amningen trots att det fungerade jätte bra. Men minsta lilla jag fick i mig ngt han reagerade på så fick vi ett helvete. Han fick neocate som är mp-fri och gjord på enbart aminosyror. Det är den man får om barnet inte klarar andra ersättningar. Vi testade ett antal innan men det var gaser, kräkningar, grönt slem etc.

Mina tips är:

- Ta bort all olja. Även d-vitaminerna och be om vattenlösliga. Olja kan verkligen ställa till det.

- Pysventil för att hjälpa till med gaser

- Barn med ont i magen sväljer mkt luft när dom skriker, blir en ond cirkel.

Läst om reflux?

Förstår att det är tufft, men med tiden blir det bättre.

Svar på tråden Magproblem på 4,5 månaders bebis