• whtevr9

Trivs inte på förskolan?

Har en 3-åring som inte alls vill gå till förskolan, har varit så sedan han började för 1,5år sedan. Dock efter förra sommaren började det vända och han gick dit glad och vinkade av mig i fönstret och gick in och lekte men efter några veckor vände allt tillbaka igen.

Han säger typ han vill vara hemma hela dagen, det är inte roligt och han ?gråter? och försöker komma med ursäkter att gan är sjuk osv. När vi kommer dit står han och snyftar och vill inget. De andra barnen frågar om han vill vara med och leka men han säger bara nej och det har tydligen kommit allt mer att han säger nej.

Han pratar inte på förskolan varken med personalen eller barnen (ibland svarar han när de frågar något men pratar aldrig självmant) och detta känns inte alls roligt.

Vad kan man göra? Har ni tips? Blir lika ledsen varje gång jag ska lämna, försöker säga till han att han ska ha roligt osv men nej.

Personalen trodde att det kanske hade att göra med att han inte pratar att der börjar påverka honom för de andra tar ganska mycket plats osv?

Har sedan innan pratat med deras specialpedagog osv och personalen samtalar med henne.

Vill ju inte att han till sist ska hamna utanför.

Någon som haft likande situation?

• Svar på tråden Trivs inte på förskolan?
  • whtevr9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-08 09:37:23 följande:

Det låter ju inte bra, hur är han hemma , pratar han hemma? Hur är han när ni träffar andra barnfamiljer, är han lite blyg då också? Kanske har han svårt för stora grupper? Finns det möjlighet att byta till en dagmamma, det kanske skulle passa honom bättre? Eller en förskola med mindre grupper? Här finns en Waldorfförskola, de är bara åtta i grupperna på två pedagoger. Föräldrakooperativ brukar också ha mindre grupper.

Hemma pratar han nonstop. Han är ganska blyg och det kan ta tid innan han släpper loss även för de hsn känner tex morfar osv. Finns inga mindre fsk här så det är inget alternativ.
  • whtevr9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-08 10:28:55 följande:

Ja, då återstår ju endast att förbättra situationen så att han trivs bättre på förskolan. Ett förslag är att du är med en dag på förskolan och se lite hur det fungerar där , vad som verkar bra för sonen och vad som skulle kunna göras bättre. Man kan tycka att det klarar den utbildade personalen bäst men de känner ju inte din son så väl som du känner honom och dessutom har de så många barn att ta hand om i regel, att de kanske inte hinner tänka på allt. Jag har varit med så i förskolan när vi haft problem av något slag  och då har jag kunnat lära känna personalen och prata med dem under dagen, vilket har underlättat för att vi skulle komma fram till en bra lösning. För min son innebar det tex att en ung manlig praktikant ägnade en timma om dagen bara åt honom, de satt i ett rum och praktikanten läste böcker för honom.

Ja, så är det ju. De tar sig tid när det tillåts och så är det ju, och som du sa de kan knte vara överallt alltid. Får prata med dom lite mer och se, är bara ?rädd? att om jag ör där en dag kommer han bara gå efter mig men ja hi får se! Tack!
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-08 10:29:16 följande:

Förskolan är inte för alla barn. Kan ju hjälpa om ni byter förskola helt, då kan det släppa.

Annars är ju dagmamma kanske att föredra för din lille.

Nej, sant. Har svårt att tro det skulle släppa om jag byter förskola om knte till en minste och alla förskolor här är lika stora om inte större.

Dagmamma har jag inte så bra koll på, ska undersöka det lite mer.
  • whtevr9
    Elin P skrev 2019-01-08 20:20:10 följande:

Usch det låter väldigt jobbigt. Har själv haft barn som varit svåra att skola in, gråtit vid lämningar och de har hellre velat vara hemma än på fsk. Men när jag väl hade lämnat, och gått därifrån gick det bra och de lekte/var inte ledsna. I ert fall låter det som att barnet verkligen inte trivs. Jag skulle ha begärt möte med personalen och skrivit ihop någon typ av åtgärdsplan för att få barnet att trivas bättre. En sak som fick mitt mellanbarn tryggare var att han var på fsk mer regelbundet. Hellre fler men kortare dagar kan vara värt att prova. Om inte åtgärder hjälper kanske ni skulle överväga att byta till dagmamma eller annan förskola?

Ja det är väldigt jobbigt speciellt när man inte heller kan göra något åt det imed man inte är där. De säger att han är med och leker så han står aldrig själv och tittar bara, han är med på alla aktiviteter osv de gör men ibland när barnen frågar om han ska leka säger han bara nej och är själv. Så oftast kommer han igång. De tror det kunde vara för de han lekt med är ganska högljudda och tar mycket plats att det blir för mycket? Och för att han inte pratar själv? Och han gråter/är ledsen när jag lämnar bara.

Han är där 4 dagar i veckan 9-14, och det är det han får gå nu när jag är föräldrarledig. Får prata mer och försöka komma fram till en lösning annars får jag se andra alternativ. Tack
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-09 12:23:09 följande:

Men.. är du hemma och föräldraledig?

Ta hem barnet. Hur svårt kan det vara att se han vill vara hemma med dig?

Jisses det är ingen raketforskning det här.

Suck..
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-09 13:23:35 följande:

Ja om det känns bättre för dig så.

Men vad är din teori då som tycker det är blaha?

Jag kan inte ta hem honom bara för att han vill det, inte hållbart i längden. Hur ska jag göra när jag snart börjar jobba då?
  • whtevr9
    Anonym (Em) skrev 2019-01-09 13:56:40 följande:

Jag var precis sådär i den åldern, trivdes aldrig på förskolan och hela dagen gick ut på att ''längta hem'' och låtsas vara sjuk. Ofta tydde jag mig mer till de vuxna, typ satt vid deras bord medan de andra barnen lekte, brukar din son också göra det? Jag tyckte att de vuxna var mer förutsägbara och lugna än barnen. Min personlighet passade helt enkelt inte med förskolans upplägg. Hemma var jag däremot som vilket barn som helst.

Hur som helst så var det såhär, men sedan när jag började skolan så började det växa bort. Idag är jag fortfarande lite tillbakadragen och ''allvarlig'' men som sagt verkar det bara vara en del av personligheten och inget jätteproblem.

Nej, han drar sig inte till någon vuxen. De säger att han är involverad i alla aktiviteter det har, ibland leker han själv bredvid och ibland med någon. Nu har de försökt para ihop han med en lugnare kompis då de tror att han inte är så glad för det stökiga och stimmiga. Så det går lite upp och ner!

Ja han har ju en sådan personlighet men det kanske blir bättre sen som du sa, tack!:)
  • whtevr9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-09 15:28:13 följande:

Det är klart att han vill vara hemma om mamma och småsyskonet är hemma. Det blir säkert lättare när småsyskonet också skall gå på förskola. Då är han också lite större. Jag hade haft honom hemma och letat eftersnacket bättre förskola tills dess barn nr två är stort nog.

Såklart. Det strular vid lämning, under dagen är han aldrig ledsen. Jag är nöjd med förskolan, de försöker verkligen hjälpa osv och vi har en bra kommunikation. Det går upp och ner därför tycker jag det är svårt hur jag ska göra.
  • whtevr9
    Anonym (-) skrev 2019-01-10 12:58:07 följande:

Prioritera om!

Det där barnet kommer att ta livet av sig innan 15 års ålder om ni ska överge honom i en miljö som förskolan, där de allra flesta barn vantrivs och har sjuka stressnivåer.

Tänk om; vad är viktigast? ditt barn eller ditt jobb?

Herregud...
  • whtevr9
    fjanten skrev 2019-01-10 13:03:14 följande:

Men varför lämnar du honom där om du ändå är hemma..? Han vill ju vara med dig... Se det istället som en tillgång att han kan vara hemma nu istället för att tvingas till en plats han vantrivs på! Jag förstår ju om man måste jobba, men han fattar ju att HAN ska vara borta hemifrån medan du och lillesyskonet är hemma utan honom...

Har inte skrivit ner hela storyn. Detta handlar om lämningstillfällena, och det är inte så att han sitter och gråter i en hörna på förskolan, så att han vantrivs är inte sant. Hade det varit så hade jag tagit hem honom..
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-10 17:47:24 följande:

Tycker nog att detaljerna ändras vartefter det passar...

Eller så är det du som tolkar in för mycket, och tar förgivet?
  • whtevr9
    fjanten skrev 2019-01-10 18:41:41 följande:

Men varför startar du en tråd då om det inte är något egentligt problem?

Bara för att du inte upplever det som problem så kanske jag gör det?
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-10 19:07:17 följande:

Jasså?

Jag kan bara läsa det du skriver, du ändrar dig vartefter är ingen tolkning utan dina ord.

Vad har jag ändrat? Inlägget gäller lämning
Svar på tråden Trivs inte på förskolan?