Matstrul
Behöver lite råd/tips. Har en dotter som är strax över 7 månader gammal. Har varit strulig med maten från och till sedan 4 månaders ålder. Då börja vi med smakportioner och fick snabbt gå upp til fulla portioner då hon inte längre ville amma dagtid. Därefter har det varit struligt i perioder. Dock har hon alltid gått upp i vikt. Vid 6 månaders kollen vägde hon 7820 gram och var 68,6 cm lång. Har inte vägt henne sedan dess, men ser ut att ha gått upp.
Min dotter är alltid hur pigg och glad som helst. Inga konstigheter med sömnen iheller.
Men hennes matrutiner är nog inte de bästa och jag vet inte hur jag ska komma rätt på det.
Min dotter vägrar amma dagtid, vill bara amma när hon halvsover, vilket blir kl 20.30, 23 och 03.
Sedan kl 07.30 äter hon en portion gröt gjord på 100 ml utpumpad bröstmjölk, en rejäl klick smör i gröten och ca 3 msk päronmos. Till detta dricker hon vatten.
Till lunch vid ca 11 är det svårt att få i henne någon mat. Ofta slinker någon enstaka tesked ner och dricker ca 40-50 ml bröstmjölk i pipmugg. Samma gäller mellis kl 14.
Kl 17 äter hon samma grötmål som tidigare på morgonen. Sen kommer amningen på kvälle/natten igen. Är detta tillräckligt?
Och vad ska jag göra nu när hon börjat strula ytterligare? Vill inte längre äta sina grötmål.. tar några skedar sen är det stopp. På BVC säger dem att min dotter är känslig för det här med utvecklingsfaser och får då en nedsatt aptit.. vilket stämmer.
Men som mamma blir man orolig.. jag försöker allt.. har någon något tips?
Vad kan jag göra annorlunda? Får hon i sig tillräckligt?