• Ariellan

Bolån med betalningsanmärkningar

Min sambo har för fyra år sedan drivit ett företag där han åkte på skulderna från detta privat.

Han har nu löst alla dessa skulder och har inte längre något hos kronofogden.

Dock är ju fortfarande anmärkningarna kvar. Hur länge är dom det? Och kan man prata med bankerna och förklara att skulderna uppkom pga att företaget gick i konkurs, det är inga privata skulder. Det har inte uppkommit några nya skulder sedan företaget gick i konkurs 2015, alltså fyra år sedan. Det gäller ett bolån på runt 1 miljon, där vi har 200 000 i kontantinsats.

Vi båda har fast jobb och jag har inga anmärkningar och vi har inga andra lån.

• Svar på tråden Bolån med betalningsanmärkningar
  • Noname00

Antar att han har haft enskild firma och inte ett AB då är alla skulderna personliga.
    Men om betalningsanmärkningen uppkom för 4 år sedan så borde den vara borta då en anmärkning gäller i 3 år.

Har man betalningsanmärkning så är chansen att få minimal.

• EnyaLouise

Vi var/är i samma situation. Min sambo drog på sig en skuld i samma veva som han la ner sitt förra företag.

När vi ville ha bolån ringde han banken och förklarade läget. De kollade på hur snabbt han hade betalat av lånet och att han inte hade dragit på sig några fler anmärkningar. Vi fick bolånet och ska snart flytta in i vår bostadsrätt.

Vi trodde det skulle räcka med att få bolån, men man ska också få bli medlem i bostadsrättsföreningen. De har rätt att neka en att bli medlem pga av betalningsanmärkningar. Men i vårt fall så ringde ordföranden i föreningen upp och frågade hur min sambo hade dragit på sig anmärkningen. Efter det samtalet så fick vi bli medlemmar.

Så det är inte alls kört men man ska nog tänka lite vilken bank man frågar. Vi vände oss till vår bank som är ett ganska liten bank.

Sen tror jag att anmärkningar som kommer till pga företag är kvar i fem år. Men mycket möjligt att jag kommer ihåg fel. Ni kan alltid ringa Kronofogden och fråga.

• Ariellan
    Noname00 skrev 2019-01-23 19:08:33 följande:

Antar att han har haft enskild firma och inte ett AB då är alla skulderna personliga.

Men om betalningsanmärkningen uppkom för 4 år sedan så borde den vara borta då en anmärkning gäller i 3 år.

Har man betalningsanmärkning så är chansen att få minimal.

Han har haft både handels och aktiebolag. Och skulderna blev tyvärr privata då han borgat personligt åt aktiebolaget.
Svar på tråden Bolån med betalningsanmärkningar