• Elisson15

Vad händer med bolånen när skilsmässan träder i kraft?

Hej!

Hjälp mig, vad händer med bolånen och privatlånet(blanco lånet) på vårt gemensamma hus (ägs 50/50) när skiljmässan går igenom?

Just nu på min kreditupplysning står ju hela bolånet och blanco lånet med. Men när skiljmässan går igen, kommer de halveras då? Så vi får vars en del?

Tack för svar,

• Svar på tråden Vad händer med bolånen när skilsmässan träder i kraft?
  • mammatill6

Nej de ändras ju inte för att ni skiljer er, ni är ju fortfarande gemensamt betalningsansvariga. Ni måste gå till banken och reda it hur ni ska ha det. Om en ska bo kvar ska ju den stå på lånen och den andra lösas ut.

• Elisson15

Okej.. Han har inte kunnat bestämma sig, jag har inte bott i huset på ett år. Men nu säger han det ska säljas och skiljmässan går igenom om en vecka. Det ändrar inget? Så det jag måste göra är att boka möte med banken?

• mammatill6
    Elisson15 skrev 2019-02-22 12:45:32 följande:

Okej.. Han har inte kunnat bestämma sig, jag har inte bott i huset på ett år. Men nu säger han det ska säljas och skiljmässan går igenom om en vecka. Det ändrar inget? Så det jag måste göra är att boka möte med banken?

Precis. Om det ska säljas behövs ju inget göra utan då är det ju bara att avvakta. Är han kvar i huset ska han stå på lånen.
  • Elisson15

Ja, vi står båda på lånen. Han ville inte köpa ut mig när jag flyttade för han ville vi skulle dela på en ev förlust vid försäljning.

• XEmmabus

I samband med att huset nu säljs löser ni lånen. Går ni plus delar ni på pengarna tillsammans med övrigt som ingår i bodelningen. Går ni minus gör ni upp med banken om ni måste ta lån eftersom ni då vill ha enskilda lån och inte något gemensamt.

Kontakta redan nu banken. Ofta har de kontakt med fastighetsförsäljare så ni kan fixa allt smidigt.

• Anonym (?)

Har ni bägge två betalat på lånen under det året bara han bott där? Varför har han inte löst ut dig ur huset?

• Kjell2
    Elisson15 skrev 2019-02-22 12:31:22 följande:

Hej!

Hjälp mig, vad händer med bolånen och privatlånet(blanco lånet) på vårt gemensamma hus (ägs 50/50) när skiljmässan går igenom?

Just nu på min kreditupplysning står ju hela bolånet och blanco lånet med. Men när skiljmässan går igen, kommer de halveras då? Så vi får vars en del?

Tack för svar,

När huset säljs kommer bolånet lösas, förutsatt att köpeskillingen räcker.

Privatlånet måste du ha lite koll på. Om det blir pengar över från försäljningen kan det var idé att använde de till att lösa privatlånet. Snacka igenom detta med ditt ex,
  • Elisson15
    Kjell2 skrev 2019-02-22 13:03:39 följande:

När huset säljs kommer bolånet lösas, förutsatt att köpeskillingen räcker.

Privatlånet måste du ha lite koll på. Om det blir pengar över från försäljningen kan det var idé att använde de till att lösa privatlånet. Snacka igenom detta med ditt ex,

Han har vägrat.. För han sa om han bestämmer sig för att sälja ändå vill han jag ska vara kvar så jag också får stå för förlusten vid försäljning km det blir de..
  • Anonym (?)
    Elisson15 skrev 2019-02-22 13:06:53 följande:

Han har vägrat.. För han sa om han bestämmer sig för att sälja ändå vill han jag ska vara kvar så jag också får stå för förlusten vid försäljning km det blir de..

Hur många år tänkte du gå med på det? Du hade kunnat tvinga fram en försäljning.
  • Elisson15
    Anonym (?) skrev 2019-02-22 13:01:43 följande:

Har ni bägge två betalat på lånen under det året bara han bott där? Varför har han inte löst ut dig ur huset?

Han har vägrat.. För han sa om han bestämmer sig för att sälja ändå vill han jag ska vara kvar så jag också får stå för förlusten vid försäljning om det blir de..Jag läser och har bara CSN så har inte kunnat betala. Samma förutsättningar som när vi bodde där ihop.
  • Kjell2
    Elisson15 skrev 2019-02-22 13:06:53 följande:
    Nu börjar det bli trasslig och kan bli rikigt dumt i slutändan. Du bör överväga att ta proffshjälp kring detta.

Vad exakt är det han vägrar, sälja huset?

Ska huset inte säljas bör det genomföras en bodelning där huset värderas, han tar över ägandet och bolånet samt eventuellt köper ut dig ur din del. Privatlånet kan bli riktigt stökigt om ni är solidariskt betalningsskyldiga för det.

• Elisson15
    Kjell2 skrev 2019-02-22 13:11:07 följande:

Nu börjar det bli trasslig och kan bli rikigt dumt i slutändan. Du bör överväga att ta proffshjälp kring detta.

Vad exakt är det han vägrar, sälja huset?

Ska huset inte säljas bör det genomföras en bodelning där huset värderas, han tar över ägandet och bolånet samt eventuellt köper ut dig ur din del. Privatlånet kan bli riktigt stökigt om ni är solidariskt betalningsskyldiga för det.

Han har vägrat, under ett års tid, först kunde han inte bestämma om han ville bo kvar eller inte och samtidigt vägrade han köpa ut mig då han ansåg att OM huset skulle säljas så ville han inte ha köpt ut mig för då fick han ta "smällen" själv om försäljningen skulle gå med förlust.

Har kontaktat advokat idag!
  • Kjell2
    Elisson15 skrev 2019-02-22 14:39:56 följande:
    Han har vägrat, under ett års tid, först kunde han inte bestämma om han ville bo kvar eller inte och samtidigt vägrade han köpa ut mig då han ansåg att OM huset skulle säljas så ville han inte ha köpt ut mig för då fick han ta "smällen" själv om försäljningen skulle gå med förlust.

Du kan begära bodelnig redan nu, skiljsmässan behöver inte ha gått igenom. Kan vara bra för då gäller läget nu vad avser ekonomi.

• AndreaBD
    Elisson15 skrev 2019-02-22 14:39:56 följande:

Så kan han dock inte göra. Antigen säljs huset eller så väljer han att behålla det, betalar ut dig och då tar han smällen om det går med förlust. Det är så det fungerar.
Svar på tråden Vad händer med bolånen när skilsmässan träder i kraft?