Anonym (Humanus) skrev 2019-03-10 11:30:05 följande:
Går som sagt inte att förutsäga hur utfallet blir för er då det handlar så mycket om vad som händer i processen. Men, allt det du nämner kan vändas mot dig.
Hypotetiskt sett så kan du komma att utmåla som direkt olämplig för barnet.
Du har förvägrat pappan gemensam vårdnad genom att inte skriva på pappren På så vis har du dels visat på bristande sammarbetsförmåga med fadern men även förvägrat pappan möjligheten att vara föräldraledig och att skaffa sig en nära relation till sonen.
Istället har du använt vårdnadshavarskapet till att begränsa sonens umgänge med fadern så pass mycket att hen vid tre års ålder inte ens sovit över hos fader, trotts att faderns såklart hela tiden framfört önskemål och gått med på dina inskränkingar i umgänget för att inte riskera att hela skäras av från barnets liv.
Då fadern slutligen insett sig inte ha andra möjligheter att få vara en del av sonens liv än att vidta rättsliga åtgärder och vända sig tingsrätten förvårar du ytterligare. Detta genom att så snart du får kännedom om den kommande stämningen rycka upp barnet från sin trygga miljö och flytta till en för barnet helt ny plats.
Hypotetisk dom. Modern har under tre år motverkat en god kontakt med fadern och låtit barnets behov av regelbunden kontakt med båda föräldrarna stå tillbaka för föräldrarnas konflikt genom att begränsa kontakten. Vidare saknar modern förståelde för barnet behov av kontinuitet i sin livssituation och har för att skaffa sig fördelar gentemot fadern i en kommande rättsproces utnyttjas sitt vårdnadshavarskap.
Då fadern har ordnade förållanden och kan erbjuda barnet kontiunuiet genom att bo kvar på den ursprungliga orten och möjliggöra för barnet fortsatt kontakt med kompisar där bör denne erhålla boendet.
Modern har brusitet i sitt ansvar som vårdnadshavare och försvårat umgänget med fadern. Då fadern i rätten framfört att han om han erhåller enskild vårdnad inte kommer att motsätta sig ett generöst umgänge med modern och även i övrigt visat på förståelse för barnet behov tilldöms faderns enskild vårdnad.
Slutsats, flytta du men håll också tummarna för att fadern inte fått ett för duktigt ombud. Är inte lite du riskerar.
Nä nu missförstår du lite eller så var jag oklar. Jag har aldrig hindrat att de träffas utan pappan har bestämt allt umgänge tid och längd. Har bara sagt nej när barnet haft hög feber. Så han har inte framfört önskemål på övernattning. Vi bodde långt isär i början och han träffade då aldrig barnet men jag flyttade till deras stad för att de skulle kunna ses men det slog tillbaka på mig iom att han varit så otrevlig mot mig. Ångrar nu att jag flyttade dit och vill flytta hem igen :/ tänkte det var bättre för barnet att vara nära pappan än min släkt men tror nu att det var fel för jag mår så dåligt här. Barnet har mer kompisar på min hemort än här.
Jag har jobb här men kommer bli omplacerad snart pga mer arbete på annan sektion så det känns också sådär.
Har också sagt att jag kan skriva på om gemensam när vi kan samarbeta, han behandlar mig okej och barnet är lika trygg hos oss båda. Så har skjutit upp det eller vad man säger. Aldrig sagt helt nej. Har försökt samarbeta och kommunicera.
Men han kan ju vända på det såklart.